Öhmans bild på "en konventionell högtalares pulssvar&am

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-18 15:01

Alexi skrev:Området <10kHz är alltså så litet att man inte kan se något användbart och därför kan man helt räkna bort det?

Nja... För örat ligger det ju flera oktaver där: 10000-5000-2500-1250-625-312-156-78-39-19 Hz, det är 9 stycken det. Ovanför 10 k finns det bara en och knappt det. Att kruta ut lika mycket effekt i en oktav so i alla andra tillsammans riskerar förstås att ge en skev bild av verkligheten.

Men räkna bort, nja det kommer alltså lite effekt där och man riskerar att inte se det som händer där, ja.

Annars är impulssvarsmätning i princip ekvivalent med en tonkurvemätning om man dessutom håller reda på fasen. Och jag är ju, som ni nog har förstått vid det här laget ivrig förespråkare för tonkurvemätningen, eftersom den visar väsentligheterna mycket bättre än både impulssvaret och sin2puls-svaret. Men det ena utesluter ju inte det andra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-18 15:15

Svante skrev:39-19 Hz

19½ ju! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-18 15:35

Varför klagade du inte på 625-312?
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-18 16:14, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-18 15:36

dawen: Eller 20 Hz korrekt avrundat! :)

Intressant läsning.

Associationerna flyger: "9½ Hz", det skulle kunna vara en mjukporrfilm för audiofiler.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-18 16:13

Svante skrev:En dirac innehåller lika mycket effekt mellan 0 och 10 som mellan 10 och 20 kHz och mellan 20 och 30 och mellan 30 och 40...

Det blir ganska lite effekt under 10 kHz det. Det är ett av de stora problemen med diracer, det är så ruskigt svårt att spela dem tillräckligt starkt. Förstärkaren klipper fast det bara knäpper lite svagt.

Det är alltså lätt att signalen drunknar i bakgrundsstörningar.

Dessutom är det ju så att området mellan 10 och 20 kHz får samma "vikt" som området under 10 kHz. Det blir lite som att se skillnad på en röd och en brun boll i blått ljus.

Allt det ovanstående är (förstås) helt korrekt (som vanligt från Svante), men det är inte en komplett beskrivning av problemet.

Om man låter en apparat titta på utsignalen från ett testobjekt som exponerats med en dirac fungerar det alldeles perfekt om man ber den tittande apparaten översätta till en för människor fungerande presentationsmodell (Bode-diagram exempelvis), förutsatt att S/N blir tillräckligt vid låga frekvenser vill säga.

Som tidigare antytts är det ett potentiellt problem att av audioomårdet 10 oktaver finns 50% av energin i den översta. Om testobjektet har en bandbredd som sträcker sig signifikant upp i ultraljudsområdet kommer ännu mindre (vid en given toppamplitud) att finnas inom audioområdet. Det kan räcka dock för att S/N skall bli tillräckligt.

Men när man tittar med sina ögon på den av testobjektet modifierade diracen med hjälp av ett oscilloskop blir det en annan femma. Då drabbas man inte bara av att så ofantligt lite finns mellan 16-32 Hz (sub contra-oktaven) jämfört med 10-20 kHz (625 ggr mindre!), utan dessutom är synbarheten kraftigt reducerad så den praktiska "analystyngden" blir faktiskt kvadratiskt sämre, alltså nästan 400 000 ggr sämre!

Orsaken till detta är att när man går nedåt i frekvens så händer flera saker när energin är i form av en dirac (gäller alla pulsitiva signaler förresten).

Ju lägre i frekvens det spektrala innehållet ligger, desta mindre energi har det, det har vi redan utrett. Tittar man med konstant bandbredd faller effekten med 6 dB per oktav, vilket betyder att nivån är 40 dB svagare vid exempelvis 50 Hz jämfört med 5000 Hz.

Men därutöver skiljer sig även tidutbredningen för den smalbandiga informationen. Det som ligger vid 50 Hz tar 100 ggr mera plats i tidsdomän jämfört med det som ligger vid 5000 Hz. Det gör att, trots att totalnivåskillnaden "bara" är 40 dB, så kommer verkliga amplitudskillnaden (observerbar höjdskillnad på oscilloskopsskärmen) att vara mycket större, eftersom energin är fördelad inom en mycket större tid vid lägra frekvenser, och därmed får lägre amplitud. I praktiken blir det (om jag får snabbhuvudräkna...) 60 dB.

(Nu får man ju inte blanda tid och frekvensdomän, och i synnerhet inte hoppa mellan dem, brukar ju Svante alltid säga åt mig, men eftersom jag kan hoppa, så gör jag det! 8)

Man skall dock minnas, att så länge som signalen verkligen är en dirac, så är det inte rationellt att tala om att det finns energi i andra tidpunkter än just i själva pulsen (som är oändligt kort), men så snart en massa allpassfasdistorsion tillkommer är det viktigt att hålla koll på hur "slaskandet" yttrar sig i tid och amplitud, och då är det uppenbart att en dirac är något av det sämsta man kan välja för att analysera en högtalarens fas- och tidsdistorsioner. Även om den, som i detta fallet, förstås kan påvisa problem i judet den högsta oktaven.

I praktiken ser man vad som försiggår just i den högsta oktaven, men knappt något annat (övergången är förstås mjuk, det sker förstås ingen plötslig informationsavhuggning vid just 10 kHz).

Vh, iö

- - - - -

PS. Det kan tilläggas att när de flesta säger dirac, så menar de något helt annat, nämligen en så kort puls som deras dator kan skapa, eller ibland en så kort puls som CD-systemet kan skapa...

I bästa fall menar man "tillräckligt kort puls för att det system man vill undersöka skall ha en sämre bandbredd".

En äkta dirac är inget man kan skapa med lätthet. Det närmaste man kan komma idag är att ladda ut en pytteliten, högspänningsuppladdad, ultralåginduktiv kondensator i ett mycket lågomigt motstånd med ett extremt snabbt switchelement. Då uppstår en puls över motståndet. De kortaste pulser vi kan åstadkomma idag ligger i ps-området, vilket fortfarande är precis oändlig mycket långsammare än en äkta dirac! :wink:

(Om mad delar den oändligheten med avståndet (kvoten) från en äkta dirac till en dubbelt så dålig dirac-approximation får man dock siffran 2! :P Appropå en diskussion om ohms lag i någon annan tråd 8) )

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-18 16:42

IÖ: Observant! Jag såg bara det i slutet.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-18 16:54

Ingvar, bidraget inom frekvensområdet 2-10 kHz anser du alltså inte är relevant vid en Dirac-puls, har jag förstått dig rätt?

mvh
C

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-11-18 19:56

Då jag tittar på grafen av ML högtalaren så verkar det ta bortåt 4 mS innan pulsen klingat av, kan detta verkligen vara möjligt?
Detta verkar vara en mkt svag sida hos högtalaren som exponeras.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-18 20:10

Jag skrev (alltför hastigt...):
iö skrev:Ju lägre i frekvens det spektrala innehållet ligger, desta mindre energi har det, det har vi redan utrett. Tittar man med konstant bandbredd faller effekten med 6 dB per oktav, vilket betyder att nivån är 40 dB svagare vid exempelvis 50 Hz jämfört med 5000 Hz.

Det skall förstås vara toppnivån som faller 6 dB/oktav när man smalbandsfiltrerar en dirac, inte effekten.

Vilket beror på:
iö skrev:...därutöver skiljer sig även tidutbredningen för den smalbandiga informationen. Det som ligger vid 50 Hz tar 100 ggr mera plats i tidsdomän jämfört med det som ligger vid 5000 Hz. Det gör att, trots att totalnivåskillnaden "bara" är 40 dB, så kommer verkliga amplitudskillnaden (observerbar höjdskillnad på oscilloskopsskärmen) att vara mycket större, eftersom energin är fördelad inom en mycket större tid vid lägra frekvenser, och därmed får lägre amplitud. I praktiken blir det (om jag får snabbhuvudräkna...) 60 dB.

Det stämmer alltså inte riktigt...

Konstant energi betyder 3 dB/oktav effekt (enligt ovan kommentar) med konstant bandbredd. De tre extra dB som följer beroende på tidsutbredningen blir däremot de 3 dB per oktav som skissades, varför summan inte blir 40 + 20 dB = 60 dB, utan 20 + 20 dB = 40 dB. Sorry.

Så kan det gå när man snabbhuvudräknar... :oops:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-19 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-18 20:22

Ingvar, hur stort är bidraget mellan 2-10 kHz jämfört med mellan 10-20 kHz.

Kan ingen göra en mätning med Dirac-puls på någon annan erkänt bra konstruktion, vill se resultatet. De som gjorde denna mätning har mätt på väldigt många högtalare och aldrig fått så pass bra utslag 8O .
De resonanser som syns i spektrat, relatera de till verkligheten, knappast något som hörs, utan bara visuellt i ett diagram.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-18 20:44

Att han har mätt på många högtalare innebär väl inte någonting om inte kvalitén varit hög?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-18 21:26

dawen skrev:Att han har mätt på många högtalare innebär väl inte någonting om inte kvalitén varit hög?

HiFi och musik har testat det mesta på marknaden genom åren som är riktigt bra högtalare.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-11-18 21:29

Mina högtalare är (inte välrenommerade utan) DIY, de har klingat färdigt efter ca 0,45ms. Men detta har nog inte så mycket med hur det låter att göra, rak frekvensgång onaxis och kontrollerade offaxis egenskaper är säkert 100 ggr viktigare.

Kanske någon matematiskt begåvad kan skapa en wav fil med en sin^2 puls så att man kan prova.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-18 21:44

Callisto skrev:riktigt bra högtalare.

Enligt? :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-18 21:45

dawen skrev:
Callisto skrev:riktigt bra högtalare.

Enligt? :)

Ja B&W 802 är väl ganska ok högtalare :wink: 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-18 23:23

Hehe, det där var ju så långt så jag bara måste ju hitta något att kommentera... :wink:

IngOehman skrev:Ju lägre i frekvens det spektrala innehållet ligger, desta mindre energi har det, det har vi redan utrett. Tittar man med konstant bandbredd faller effekten med 6 dB per oktav, vilket betyder att nivån är 40 dB svagare vid exempelvis 50 Hz jämfört med 5000 Hz.

Nä, vänta nu. Inte faller det med 6 dB/oktav utan 3. Om du med konstant bandbredd menar konstant relativ bandbredd, dvs att bandbredd/centerfrekvens är konstant. Som ett oktavfilter tex, alltså. Varje oktav är ju hälften så många Hz bred när man går neråt i frekvens och på hälften så många Hz ryms det halva effekten, dvs -3 dB.

IngOehman skrev:Men därutöver skiljer sig även tidutbredningen för den smalbandiga informationen. Det som ligger vid 50 Hz tar 100 ggr mera plats i tidsdomän jämfört med det som ligger vid 5000 Hz. Det gör att, trots att totalnivåskillnaden "bara" är 40 dB, så kommer verkliga amplitudskillnaden (observerbar höjdskillnad på oscilloskopsskärmen) att vara mycket större, eftersom energin är fördelad inom en mycket större tid vid lägra frekvenser, och därmed får lägre amplitud. I praktiken blir det (om jag får snabbhuvudräkna...) 60 dB.

(Nu får man ju inte blanda tid och frekvensdomän, och i synnerhet inte hoppa mellan dem, brukar ju Svante alltid säga åt mig, men eftersom jag kan hoppa, så gör jag det! 8)

Jo, jag brukar ju säga det. Det finns mycket tok som dyker upp om man gör det, men en sak som jag ibland förundras över hur bra det går är följande:

Om man tar en dirac och delar upp den i sinustoner och sedan fördröjer varje sinuston en viss tid, tex kan man göra fördröjningen proportionell mot frekvensen, så att höga frekvenser fördröjs mer.

Då kommer signalen att bli ett frekvenssvep, en "chirp". Det vete f*n hur det fungerar, men det verkar som att frekvenserna upphör att vara koncentrerade till ett enda tidsögonblick (diracens) och i stället får varje frekvens sin egen tidpunkt. Det blir mao ett svep.

Magiskt, eller hur?

IngOehman skrev:PS. Det kan tilläggas att när de flesta säger dirac, så menar de något helt annat, nämligen en så kort puls som deras dator kan skapa, eller ibland en så kort puls som CD-systemet kan skapa...

Nej just det. Jag tror att den korrekta svenska benämningen är "enpuls" när man tex pratar om sampelsekvensen
....0 0 0 1 0 0 0 0...

Så hemskt olik en dirac är den dock inte, under fs/2 har den faktiskt samma spektrum som diracen, dvs vitt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-19 01:06

Svante: Se min rättelse massor av bidrag upp.

Skrutten: Ja, det tycks vara en mycket resonans konstruktion. I detta frekvensområde (det som syns när man mäter med "dirac") brukar avklingningen vara bråkdelar av en ms.

Men om det är en stormembranshögtalare (jag förstod inte riktigt vilken högtlarmodell det var) så är det ingenting ovanligt. Det brukar uppstå mycket kraftiga reflexioner mellan membraninspänningarna som kan gå många vågor fram och tillbaka innan de dör ut. Det brukar även synas tydligt i form av en väldigt taggig tonkurva.

Callisto skrev: Ingvar, bidraget inom frekvensområdet 2-10 kHz anser du alltså inte är relevant vid en Dirac-puls, har jag förstått dig rätt?

mvh C

Nej, det har du nog inte.

Jodå - det är "relevant" på alla sätt, liksom det är det mellan 1 och 2 Hz (!), men: Det syns inte något stort bidrag ifrån frekvensområdet under 10 kHz när man mäter med en "låtsas dirac", eftersom det är så nivåsvagt jämfört med det som faktiskt syns på den bild du skickade in - energin i frekvensområdet över 10 kHz.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-19 22:49, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-19 12:30

Svante skrev:Nä, vänta nu. Inte faller det med 6 dB/oktav utan 3. Om du med konstant bandbredd menar konstant relativ bandbredd, dvs att bandbredd/centerfrekvens är konstant. Som ett oktavfilter tex, alltså. Varje oktav är ju hälften så många Hz bred när man går neråt i frekvens och på hälften så många Hz ryms det halva effekten, dvs -3 dB.

Det innebär alltså att om man tittar på frekvensområdet mellan 10-20 kHz och jämför det med området mellan 5-10 kHz så är det bara en sänkning av -3 dB.
Förstår inte dig Ingvar när du säger att detta bidrag som ligger -3 dB lägre inte påverkar utseendet på pulsen nämnvärt. Det är min tolkning eftersom du säger att "Diracen" så att säga "endast påvisar" impulssvar i +10 kHz området.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-19 18:06

Svante skrev:Om man tar en dirac och delar upp den i sinustoner och sedan fördröjer varje sinuston en viss tid, tex kan man göra fördröjningen proportionell mot frekvensen, så att höga frekvenser fördröjs mer.

Då kommer signalen att bli ett frekvenssvep, en "chirp". Det vete f*n hur det fungerar, men det verkar som att frekvenserna upphör att vara koncentrerade till ett enda tidsögonblick (diracens) och i stället får varje frekvens sin egen tidpunkt. Det blir mao ett svep.

Magiskt, eller hur?

Om man tar en dirac och transformerar över i frekvensdomänen, lågpassfilterar med 3dB oktav, sen transformerar tillbaks igen, blir det en "rosa" dirac då, en "chirp"?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-19 18:09

IngOehman skrev:Lämplig puls är som sagt en 0,2 ms lång sin^2-puls (eller möjligen uppåt 0,4 ms).

Jag har en sådan som jag tillverkat med min fina analoga sin^2-generator*, och som jag sedan överfört till digital form, så den kanske jag skulle kunna be Morello eller någon annan dator-kompatibel person att tillgängliggöra för alla?

Om intresse finns alltså.

Intresse finnes! Om det är en wav-fil så kan du skicka den till undertecknad (om den inte är så groteskt stor) så tillgängliggör jag den till allmänheten. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-19 22:13

phon skrev:
Svante skrev:Om man tar en dirac och delar upp den i sinustoner och sedan fördröjer varje sinuston en viss tid, tex kan man göra fördröjningen proportionell mot frekvensen, så att höga frekvenser fördröjs mer.

Magiskt, eller hur?

Om man tar en dirac och transformerar över i frekvensdomänen, lågpassfilterar med 3dB oktav, sen transformerar tillbaks igen, blir det en "rosa" dirac då, en "chirp"?

Den blir rosa, ja, men inte vad jag skulle kalla en chirp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-19 22:23

Callisto skrev:Det innebär alltså att om man tittar på frekvensområdet mellan 10-20 kHz och jämför det med området mellan 5-10 kHz så är det bara en sänkning av -3 dB.

Nej, nej, nej, det stämmer inte alls. Du glömmer utbredningen i tiden. Det blir 6 dB pr oktav. Alltså som ett första ordningens HP-filter på analysen, med gränsfrekvens utanför det hörbara området! En rätt extrem vägning, åt diskanten till, tycker du inte... 8) HELA audioområdet hamnar utanför passbandet. Näppeligen en vettig analys, annat än möjligen om det är den allra högsta diskanten man är intresserad av. Och i denna är ett efterklangssmutsat område om flera ms rätt illa. Jag menar en period vid 20 kHz är faktiskt vara 1/20 ms lång. Flera ms blir MÅNGA perioder...

Om du tänker bakåfram, och låtsas att diraken defacto är en HP-version (deriverad) av något, inser du säkert att du får ett trappsteg om du tar bort filtret. I en sådan har du samma vägning AMPLITUDMÄSSIGT av alla frekvenser, även om effektenfaller 3 dB per oktav uppåt, men man skall inte stirra sig blind på effekt när man tittar på osilloskop, det är ju amplituden man ser som vertikal höjd, inte effekten. För att få effekten behöver man kvadrera amplituden OCH dessutom multiplicera med tidsutbredningen.

Hursomhelst - innan du kommer ned i det frekvensområdet som är fasmässigt ordentligt intressant att studera (en bit under 2 kHz) har nivån om du brukar en dirac, fallit mer än 15 dB! Glöm inte heller att även ultraljudsområdet hjälper till att "blända" om högtalaren ifråga har någon återgivningsförmåga där...

Men, jag känner att jag slösar min tid, så: Om du inte tror mig - spela en dirac på dina högtalare med en mikrofon framför kopplad till et oscillskop, och vrid som en galning på baskontrollen (som i regel påverkar under sisådär 1 kHz, oftast uppåt +/- 12 eller 15 dB) och kolla på oscilloskopet hur mycket det påverkas systemets samlade återgivning av en dirac...

Om du inte tror på det jag säger måste jag hänvisa dig till att göra egna praktiska experiment. Du tror väl på det du gör själv i varje fall? :wink:

Callisto skrev:Förstår inte dig Ingvar när du säger att detta bidrag som ligger -3 dB lägre inte påverkar utseendet på pulsen nämnvärt. Det är min tolkning eftersom du säger att "Diracen" så att säga "endast påvisar" impulssvar i +10 kHz området.

Jag säger att det domineras av området över 10 kHz. Inte allt allt därunder blir osynligt, jag skrev specifikt att det inte är en plötslig gräns.

Callisto skrev:Ingvar, hur stort är bidraget mellan 2-10 kHz jämfört med mellan 10-20 kHz.

Klart mindre! Trots att det är ett mer än två oktaver brett område. Och nota bene: Då har man ännu inte ens kommit ned i det frekvensområde där det är meningsfullt att betrakta effekter av fasen!

Callisto skrev:De resonanser som syns i spektrat, relatera de till verkligheten, knappast något som hörs, utan bara visuellt i ett diagram.

Jo för fasiken! En högtalare med så risigt dirac-svar har en väldigt taggig tonkurva. Idel resonenser och interferenser. Det finns det definitivt de som hör!

Sätter man en miktofon framför och spelar in (en sorts förenklad F/E-lyssning) och sedan lyssnar på inspelningen och jämför med att lyssna på fonogrammet direkt uppfattas det av de flesta (beskrivs av de flesta skulle jag säga) oftast som "odynamiskt", fast det egentligen inte är ett dynamiskt problem, utan ett tonkurve/tidsdistorsionsproblem.

Hur är det Harryup brukar säga om elektrostater... "...det låter bara snyggt, men tråkigt". Rätt träffande beskrivning tycker jag. Men det betyder inte att man inte kan gilla det. Alla är ju olika.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-19 22:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-11-19 22:42

intresse för sin2-puls finnes!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-19 22:43

Ok, jag skickar till Anders, så får han lägga ut den! Det får bli imorgon.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-20 16:06

IngOehman skrev:[
Sätter man en miktofon framför och spelar in (en sorts förenklad F/E-lyssning) och sedan lyssnar på inspelningen och jämför med att lyssna på fonogrammet direkt uppfattas det av de flesta (beskrivs av de flesta skulle jag säga) oftast som "odynamiskt", fast det egentligen inte är ett dynamiskt problem, utan ett tonkurve/tidsdistorsionsproblem.

Hur är det Harryup brukar säga om elektrostater... "...det låter bara snyggt, men tråkigt". Rätt träffande beskrivning tycker jag. Men det betyder inte att man inte kan gilla det. Alla är ju olika.

Vh, iö

Ha ha, jag vet inte vad du lyssnat på, antagligen några gamla modeller eller med undermålig elektronik bakom (räcker inte med NAD och Rotel). Antagligen på en mässa eller i någon butik utan optimal uppställning.

De som lyssnat hos mig har definitivt inte den uppfattningen om ljudet, tvärtom istället :D .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-20 16:24

IngOehman skrev:Ok, jag skickar till Anders, så får han lägga ut den! Det får bli imorgon.

Vh, iö

Kan du inte ta betalt för den så att man kan göra ett sin^2-köp?

Hmm, det funkade bättre med "impuls"... :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-21 01:12

Hmmm... Jag lyckas inte rippa filen. :oops:

Här ser man nackdelen av att inte vara en ondsint kopierande och hemladdande musikpirat (utan minsta tanke på att de stackars musikerna och skivbolagen skall få den rikedom de förtjänar). Utan träning - ingen förmåga.

Hur gör man?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-21 01:22

Jag gjorde en fil med pulser som kan hämtas här:

Länk raderad pga. felaktig fil. 8)

IÖ kan dyka förbi när som helst så ska vi "rippa" pulserna :P
Senast redigerad av Morello 2005-11-21 02:00, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-21 01:37

Nä, den där duger inte den har alldeles för mycket övertoner, det där är inte en riktig sin^2-puls!

Jag tror jag måste komma över med min sin^2-pulsskiva ändå, så får du rippa den. Då är väl vaken så här dags... jag kommer över på studs. Det här är ju viktiga saker! 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-11-21 02:19

Ni är då för goa! :D
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum