Ljudnivåmätare/mätmikrofoner och frekvensgång är ju inget trivialt ämne när man börjar gräva i det.
Den standard som gäller är IEC61672:2013 där specificeras toleranser för frekvensgången för de två klasser som finns, Class 1 och Class 2 (i ANSI finns även Type 0 för labinstrument). Class 2 har något mindre krav på frekvensgång och noggrannhet jämfört med Class 1. Frekvensgången är specad upp till i princip 8 kHz +-5 dB (>=10 kHz +5, -oändligt dB) medan den för Class 1 är 16 kHz +2.5,-16dB (20 kHz +3, -oändligt dB). Under 8/16 kHz är toleranserna snävare. Detta är gränserna som instrumentet måste hålla sig inom så i verkligheten är frekvensgången bättre än detta.
Till detta kommer att frekvensgången över 1 kHz för mikrofoner beror på om de är tänkta att mäta i frifält, tryck eller för slumpartat infall av ljudet (freefield, pressure or random incident) samt hur mikrofonen ser ut och hur skyddsgallret är utformat.
För att minska inflytande av enskilda mätsystems utformning och för att i någon mån efterlikna hur vi uppfattar ljudet har man valt att lägga på C-vägning på mätningen (C-vägning efterliknar hur människan uppfattar ljud vid höga ljudnivåer).
Den enda mikrofon som B&K har i sortimentet som är specad till 180 dB (<3% dist, 201 dB max peak) har sin frekvensgång specad till:

- B&K4941 pressure field high level
- Picture1.jpg (140.55 KiB) Visad 4028 gånger
Över 20 kHz drar responsen iväg med en topp på 60 kHz.
En mikrofon som är specad till 170 dB (<3% dist, 182 dB peak) och 70 kHz är:

- B&K4944 Pressure field 70 kHz
- Picture2.jpg (126.47 KiB) Visad 4028 gånger
Frekvensgången ser lite svajig ut men den håller sig inom +-1 dB upp till 70 kHz.
En enklare, fortfarande Class 1, är specad till 146 dB (3% dist, 157 dB peak):

- B&K4188 free-field pre polarised
- Picture3.jpg (182.5 KiB) Visad 4028 gånger
Denna är vanlig i ljudnivåmätare, tex B&K2238 Integrating Sound Level Meter (som jag själv har).
Med detta i bagaget så är jag lite tveksam till att Booms mikrofon mäter rätt peaknivåer även om den kan visa kontinuerliga nivåer upp till 180 dB (med hur mycket distorsion??).
Om dock mätningarna visar rätt så bör jag kunna mäta även med min (kalibrerade) ljudnivåmätare för referens. Får se om jag kan köpa ett paket ballonger i kväll -alltså barnkalastypen