Rotel RB 1090

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-14 19:36

Morello skrev:Vill försiktigt påpeka att tråden handlar om ROTEL RB-1090 och jag skulle uppskatta om tråden inte kontamineras med ovidkommande inlägg. 8)

Vill stämma in i påpekandet om oral dyngspridning och inlägg utanför ämnet. Om det finns ett uppbyggt behov att dynga vidare så gör detta i "Övrigt"-delen.

8) :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 19:51

IngOehman skrev:Dra inte frågan (den har ju stått att läsa flera gånger), berätta istället VILKEN SLUTSATS DU ANSER ATT JAG DRAGIT.

Säg inte en massa saker OM slutsatsen, utan berätta vad slutsatsen är (som du anser att jag har dragit, trots att jag inte skrivit att jag dragit någon slutsats alls).

Kort sagt - redogör för den slutsats, ord för ord, som du anser att jag dragit. Snälla.

Vh, iö

Men snälla rara söta...? Jag har ju förklarat två ggr redan. Antingen så drog du en slutsats av resultatet av F/E-lyssningen och THD-mätningen, som gjorde att du valde att undra det du undrade. Eller så drog du ingen slutsats alls utan bara undrade.

När jag skrev det var onekligen en relevant slutsats, så utgick jag alltså ifrån att du drog en slutsats, eftersom motsatsen, att du inte drog någon slutsats, hade inneburit att du att du alltid undrar samma sak efter att ha lyssnat och mätt ett steg, och det hade varit lite väl elakt och insinuant.

Den slutsats jag syftar på är alltså den jag utgick ifrån att du drog för att kunna motivera din undran. Vad den slutsatsen innebar rent konkret kan jag inte svara på, emedan jag inte vet hur du tänkte. Det enda jag vågar drista mig till att påstå är att den utifrån endast en F/E-lyssning och en THD-mätning, inte kan vara särdeles relevant. 8)

OBS!! Sista OT-inlägg från min sida i denna tråd, ansåg dock att Öhman förtjänade ett svar på sin undran.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 19:51

Vee-Eight skrev:
Morello skrev:Vill försiktigt påpeka att tråden handlar om ROTEL RB-1090 och jag skulle uppskatta om tråden inte kontamineras med ovidkommande inlägg. 8)

Vill stämma in i påpekandet om oral dyngspridning och inlägg utanför ämnet. Om det finns ett uppbyggt behov att dynga vidare så gör detta i "Övrigt"-delen.

8) :wink:

Så farligt är det väl inte. Vad handlar tråden om? Jag har inte läst den.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 19:59

"...det var onekligen en relevant slutsats..."kan man alltså skriva, fast man är helt oförmögen att redogöra för vilken slutsats (utskriven eller underförstådd) det är man kommenterat? :o

Intressant. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Fast du är ovillig att uttala dig ock slingrar dig som en lite ål Rickard :wink: , vågar jag mig på att gissa att du anser att jag dragit slutsatsen att "Rotel 1090 är världens bästa förstärkare". Eller?
(Rätta mig om jag har fel, detta är bara en gissning från min sida. Är det en annan slutsats du tror jag har dragit, så berätta vilken det är!)

Om också någon annan tänkt på samma sätt som kanske Rickard har, vill jag bara fråga, om frågan: "Undrar om det finns liv på andra planeter!", också är en slutsats om att det gör det? :wink:

Nej, det är det förstås inte.

Undrar men om en bil går på diesel så är det en undran, inte en slutsats. Vaknar man och undrar om det är vackert väder ute så är det inte en slutsats - bara en undran.

Däremot så kan man säga en sak om en undran, nämligen att den visar att motsatsen inte är bevisad.

Så: Är Rotel 1090 världens bästa förstärkare (med definitionen en förstärkare som ändrar musiksignalen så lite som möjligt)?

Vem känner till en bättre? Berätta!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-14 20:47

håkan förespråkar fler mätningar....undra hur tex krells fetaste monoblock mäter? dom som väger 350kg å är lika stor som en mindre villa...å har mer effekt än barsebäck...det undrar jag :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-14 20:49

Några intressanta fabrikat som skulle kunna vara tänkbara kandidater till att vara bättre återgivare:

- Boulder (om tillverkarens egna mätdata stämmer, kan de ha stor potential att vara bra återgivare. Det står dock inget om utimpedansen.)

- Spectral (om tillverkarens egna mätdata stämmer, kan de ha stor potential att vara bra återgivare. Det står dock inget om utimpedansen, kanske lite onödigt hög bandbredd)

- Bryston (också tänkbar kandidat som kanske inte behöver motiveras mer)

- AudioNet (Mycket lovande specar. Låg dist. DC-kopplad. 300 kHz bandbredd. Mycket hög dämpfaktor.)

Det finns säkert även fler tänkbara.

Jag bör förstås tillägga att detta bara är gissningar från min sida.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-14 21:51

Morello har typ sagt till mig att dämpfaktor är totalt oviktigt
och påpekade att NN´s tidigare besatthet av dämpfaktorn var mycket osund för NN´s välbefinnande !
NN

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 21:57

NNord skrev:Morello har typ sagt till mig att dämpfaktor är totalt oviktigt
och påpekade att NN´s tidigare besatthet av dämpfaktorn var mycket osund för NN´s välbefinnande !

Morello blir förnuftigare och förnuftigare. Och NN går mot en sundare tillvaro.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-14 22:26

NNord skrev:Morello har typ sagt till mig att dämpfaktor är totalt oviktigt

Har jag ingalunda sagt. Jag har däremot med emfas sagt att det inte intressant huruvida dämpfaktorn är 100 eller 1000000. 8)

Vidare tycker jag det är mer intressant att tala om utgångsimpedans istället för dämpfaktor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-07-15 00:54

Ingen som råkar ha mätt/lyssnat på rotel 1080? Den är något mer humant prissatt som ni säkert redan vet men har halva uteffekten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-15 01:02

olof skrev:Ingen som råkar ha mätt/lyssnat på rotel 1080? Den är något mer humant prissatt som ni säkert redan vet men har halva uteffekten.

Mätningar på Rotel 1080 finns på www.stereophile.com
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 01:21

Den är testad i Molt (liksom NAD 208 och Rotel 1090). Bara att skaffa numret! :P

Alla LTS-medlemmar kan beställa gamla nummer.

Det är en enklare konstruktion än 1090, och den är mera lastkänslig. Men det är helt klart en mycket fin förstärkare det också.

Med tanke på att den kostar mer än en NAD 208, fast den har mindre än halva uteffekten, är rangordningen för mig rätt given i varje fall...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-15 01:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-15 01:23

Men Molt:en ifråga innehåller väl inte några mätningar? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 01:31

Det har väl ingen påstått heller?

Nu är de ju som så att en F/E-lyssning ju säger allt om hur en apparat återger musiken. Jag har väl till dags dato F/E-lyssnat kanske 300 förstärkare, och hittills har resultatet varit entydigt:
ALLA försärkare som har klarat F/E-lyssningen med bravur har mätt extremt bra.

Däremot gäller inte det omvända - en apparat kan mäte bra (om man bara mäter några få saker) men klara sig klart dåligt i F/E-lyssnigen.

Det är såludan vettigast att F/E-lyssna, och i förekommande fall komplettera med mätningar. Att bara mäta och inte lyssna är ingen klok idé.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-15 14:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-15 01:37

Nejdå IÖ-kååmpis, ingen har påstått så. Jag undrade eftersom jag inte har läst artikeln samt att någon efterfrågade såväl lyssning som mätning. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 02:02

När man skriver ...mätt/lyssnat..., istället för ...mätt och lyssnat..., så brukar det betyda mätt och/eller lyssnat.

Alltså "är det någon som mätt, mätt och lyssnat, eller lyssnat?"

Därför tolkade jag det så. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Det mättes för övrigt en hel del på förstärkaren ifråga. Dessa mätningar finns redovisade i tidningen, men om jag minns rätt så blandade Johan ihop några av mätvärdena i det protokoll som trycktes. :o :oops:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-15 13:15

men hur många förstärkare och isf vilka har klarat en f/e lyssning?

har ni nån ggn testat dom tyngsta krellstegen som får en 1090 att effektmässigt likna en fiat osv? (inte nu för att det är så noga eftersom jag inte har 2mille över till ett par monoblock) men det vore ändå kul å veta hur sånna står sig mot dessa billiga grejer?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-15 13:31

Om Krell MRA skall bli föremål för test, måste vi nog ringa Haakan och be om bärhjälp.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 13:39

Morello skrev:Om Krell MRA skall bli föremål för test, måste vi nog ringa Haakan och be om bärhjälp.

Men gör en rejäl genomkörare, mätning alltså, på NAD208 först att ha som referens att jämföra mot. Den förefaller vara norm här på Faktiskt.
Senast redigerad av Flint 2005-07-15 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-15 13:45

Flint skrev:
Morello skrev:Om Krell MRA skall bli föremål för test, måste vi nog ringa Haakan och be om bärhjälp.

Men gör en rejäl genomkörare på NAD208 först att ha som referens att jämföra mot. Den förefaller vara norm här på Faktiskt.

roligare om vi jämför med tacten :roll: sen morello ska du veta att jag har alltid ont i ryggen när det kommer till att flytta saker :wink:

är jag ute å cyklar om jag säger att jag läst att den väger närmare 300kg?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-15 13:47

Haakan_W skrev:
Flint skrev:

Men gör en rejäl genomkörare på NAD208 först att ha som referens att jämföra mot. Den förefaller vara norm här på Faktiskt.

roligare om vi jämför med tacten :roll: sen morello ska du veta att jag har alltid ont i ryggen när det kommer till att flytta saker :wink:

Du får väll toppa bänkpressträningen helt enkelt? :lol:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-15 14:04

EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:
Flint skrev:

Du får väll toppa bänkpressträningen helt enkelt? :lol:

har vi en deal om du betalar så bänkar jag in den i mitt ljudrum ? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 14:53

Flint skrev:

Men gör en rejäl genomkörare, mätning alltså, på NAD208 först att ha som referens att jämföra mot. Den förefaller vara norm här på Faktiskt.

Nä, nu är den hemburen. Det får räcka med mätningar, det skulle egentligen inte behövas några alls - den klarade sig ju riktigt bra i F/E-lyssning, i varje fall upp till 280W. Därefter kunde vi höra dess inverkan på visst programmaterial, även om den inte var stor.

Jag är alltid ärlig mot människor (om jag kan vara det utan fara för liv eller hälsa). Vet jag inte ett svar så säger jag det, och jag känner apparaten (NAD 208) hyggligt väl.

Om någon undrar något så fråga istället, så slipper vi mäta om och om igen, bara för att någon vill se ytterligare en mätning på något. Och sen ytterligare en, och en till, och...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 15:07

IngOehman skrev:
Flint skrev:

Nä, nu är den hemburen. Det får räcka med mätningar, det skulle egentligen inte behövas några alls - den klarade sig ju riktigt bra i F/E-lyssning, i varje fall upp till 280W. Därefter kunde vi höra dess inverkan på visst programmaterial, även om den inte var stor.

Jag är alltid ärlig mot människor (om jag kan vara det utan fara för liv eller hälsa). Vet jag inte ett svar så säger jag det, och jag känner apparaten (NAD 208) hyggligt väl.

Om någon undrar något så fråga istället, så slipper vi mäta om och om igen, bara för att någon vill se ytterligare en mätning på något. Och sen ytterligare en, och en till, och...

Vh, iö

Men jag är nyfiken på vad man mätmässigt kan förvänta sig av en förstärkare för att den ska klara f/e-lyssningen. Vill se det på papper eller snarare bild. Fördelningen övertoner t.ex. Tippar att jag delar den nyfikenheten med flera. Först då blir det intressant hur andra förstärkare mäter. En mätmässig referens på samma villkor.
Senast redigerad av Flint 2005-07-15 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-15 15:13

- Jag har en hel hög med smutskläder hemma i tvättkorgen. Jag skulle vilja ha den tvättad!

- Gör det själv.

- Nä, det orkar jag inte.

:wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-15 15:19

Johan_Lindroos skrev:- Jag har en hel hög med smutskläder hemma i tvättkorgen. Jag skulle vilja ha den tvättad!

- Gör det själv.

måste säga att alla har varken mätprylar (tvättmaskin?) eller nad 208 (smutskläder?)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-15 15:21

Johan_Lindroos skrev:- Jag har en hel hög med smutskläder hemma i tvättkorgen. Jag skulle vilja ha den tvättad!

- Gör det själv.

Då föreslår jag att du låter tvättmaskinen sköta jobbet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 15:22

Sen har vi kanske positiv bevisföring. Den som påstår något bör kunna (be)visa att det stämmer.

Polisen använder radar för att bevisa att bilisten körde för fort. Bilisten har sällan radar och kan alltså inte bevisa motsatsen.

Jag klipper här. Budskapet har gått fram.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 15:29

Flint skrev:
IngOehman skrev:
Flint skrev:

Vh, iö

Men jag är nyfiken på vad man mätmässigt kan förvänta sig av en förstärkare för att den ska klara f/e-lyssningen. Vill se det på papper. Fördelningen övertoner t.ex. Tippar att jag delar den nyfikenheten med flera. Först då blir det intressant hur andra förstärkare mäter. En mätmässig referens på samma villkor.

Dämpfaktor >80, möjligen räcker 50 vid 20 kHz.

Tonkurva olastad +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz.

Undre gränsfrekvens 0,3 Hz.

övre gränsfrekvens 200 kHz om det är ett 1:a ordningens system, 80 kHz räcker om det är ett andra ordningens system.
(har inte undersökt så jättenoga vad som behövs vid avrullningar av ännu högre ordningstal)

Distorsion <0,01% upp till 10 kHz. (En förstärkare som distar 0,02% vid full utstyrning kan dock mycket väl med musiksignal klara full utyrningen utan att olinjäriteterna i diskanten blir för stora, eftersom spektralfördelningen på levande eller välproducerad musik typiskt är sådan att man inte kör ut full effekt i diskanten, utan de lägre frekvenserna ianspråktar den större delen. Varje riktigt god förstärkare klarar dock 0,01% vid 10 kHz upp till en rimligt effekt, minst 1/5 av förstärkarens fulla uteffekt. Kort sagt: En förstärkare är potentiellt superb upp till den effekt då den när 0,01%.)

S/N bättre än 110 dB.

Inga ljud, varken brus eller brumljud får vara hörbara på lyssningsplats (detta är viktigt att ta separat, för det är ju beroende av vilka högtalare man använder) när man inte spelar något fonogram.

Men, hur mycket man än mäter kan man aldrig veta dock, om man hittat förstärkarens alla egenskaper som kan ha betydelse vid lyssning, så det finns ingen garanti för att en apparat skall klara sig bra i en F/E-lyssning bara för att de uppfyllt vissa mätprestanda.

Däremot gäller det motsatta - den förstärkare som INTE uppfyller de ovan skissade kraven kan man nog vara alldeles säker på att den inte kommer att brilliera i F/E-lyssning.

Vh, iö

PS. Det kan tilläggas att även förstärkare som inte riktigt uppfyller kraven i det ovanstående kan klara sig "hyggligt" i F/E-lyssning, men troligen kommer de att kunna detekteras. Även om skillnaden näppeligen kommer att beskrivas som betydelsefull om data är "hyggliga".
Senast redigerad av IngOehman 2005-07-15 18:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-15 15:49

"Sen har vi kanske positiv bevisföring. Den som påstår något bör kunna (be)visa att det stämmer. "

Jo. Stämmer. Ett problem som uppkommer är var och för vem som man ska visa det? Tidens tand innebär att lättillgängliga resultat "försvinner", och ny(gamla) frågor kommer därför i en regelbunden takt.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum