EmuMannen skrev:Nu när jag lugnat ned mig något så måste jag erkänna att jag överreagerade. Jag står fortfarande bakom det jag skrev men Peter fick oförtjänt klä skott för mycket av min irritation.
Jag tror egentligen inte att Peter menade något illa med sin fråga och därför ber jag Peter ödmjukast om ursäkt. Rätt skall vara rätt, inte bara när det gäller högtalarmätning.

Hej EmuMannen! Nu tror du helt korrekt och jag blir alldeles rörd och varm i hjärtat. Det är självklart att din ursäkt mottages till fullo och därmed är saken från min sida ett fullt ut passerat stadium. Nu är det enkom framåt som gäller. Jag ser verkligen fram emot om du väljer att fortsätta skriva på forumet. Jag skall försöka ge mina synpunkter så gott jag kan. Jag håller på att sammanfatta teori och tankar till ett slags kunskapsinlägg utan några aspekter gällande person och tycke. Tycker även att du bör fortsätta din blogg. Den ser jättefin ut.
För att åskådliggöra det jag menar så lägger jag upp 3 bilder från våra simuleringar och därmed mina dimensioneringar av hörnhögtalare.
Detta är horisontell spridning från mellanregister med waveguide placerat i hörn och det innebär 2 begränsningsytor. 0 grader är On-Axis och 45 grader är vid vägg och det är spegelsymmetriskt kring On-Axis med -45 grader till andra väggen.

- SPL horisontell @ 150cm.png (65.1 KiB) Visad 11259 gånger
Så här blir vertikal spridning från samma mellanregister och waveguide i hörn. Vertikalt är det 1 baffel som waveguiden sitter i. 90 grader är rakt upp i taket eller rakt ner mot golvet.

- SPL vertikal @ 150cm.png (102.62 KiB) Visad 11259 gånger
Nedan är en SPLiso. Så blir den akustiska tryckfältsfronten från nämnda hörnplacering av mellanregistret. Det är ett exceptionellt smooth utstrålning från hörn.

- SPLiso @ 1105Hz.png (118.25 KiB) Visad 11259 gånger
Som sagt, det är exceptionell ljudutbredning. Det första nollstället hos mellanregistret hamnar ovanför 2 kHz. Under 2 kHz finns varken reflexer eller diffraktion, enkom ljudutbredning som om det vore en liten punktkälla. Det blir en homogen våg som breder ut sig.
Vi kan uppnå liknande kurvor för diskanten ovanför 1500 Hz och upp till 20 kHz. Den diskant med waveguide jag har hemma just nu klarar upp till 15-18 kHz.
Vi har även homogen utstrålning från basen under 1 kHz med 10" Bremenwoofer och då är basen placerad i hörn mot golv eller i hörn mot tak och får således 3 begränsningsytor som den strålar homogent ifrån.
Det betyder att vi nu bör kunna få ihop en 3-vägshögtalare för hörnplacering 10 Hz till 20 kHz utan reflexer eller diffraktion från närstående begränsningsytor.
För att få rak frekvensgång med waveguides behövs lite eq. Meningen med dimensioneringen är att om man ligger till eq för spikrak tonkurva så skall det bli lika i samtliga riktningar samt även för utstrålad Power. Skulle vi ta bort begränsningsytorna och mäta i frifält så funkar inte denna högtalare som dimensionerat om man inte sätter ihop 4 stycken. Däremot funkar den mot plan vägg om vi dubblerar högtalaren tätt intill varandra och använder kombinationen som centerkanal.
I stora rum kan man som sagt ta 4 stycken och sätta tätt ihop och uppnå en punktkälla som är rundstrålande.
Jag har alltså utgått från att ta med de närliggande begränsningsytorna i mätningar och optimerat högtalaren efter det. Det betyder att högtalarens direktljud kommer vara intakt på samtliga positioner horisontellt i rummet och med ungefär vertikal vinkel på kanske +/- 30 grader.
Golvreflexen eller takreflexen över 500 Hz är jag inte orolig för. Under 500 Hz är dessa reflexer eliminerade genom basens placering.
Jag anser att om man mäter högtalare i frifält och dimensionerar högtalare efter det så är det lite som strutsen nämligen att sätta huvudet under sanden om man placerar högtalaren därefter i bostadsrum, problemen med väggarnas inverkan kvarstår nämligen i bostadsrum om man inte väljer att absorbera bort första reflexerna.
Detta är exakt det som Stig Carlsson menade att hans högtalare inte var dimensionerade i ekofria rum och om man dimensionerar för ekofria rum så bör man också lyssna i ekofria rum eller tapetsera hela rummet med Rockwool, enligt Stig.
Jag vill också påpeka att jag från 1979 och fram till 1998 levde med stora hörnhorn och Lowther PM4 högtalarelement. Så här såg det ut då. Året var 1997 och jag var skäggig.

Jag väljer att försöka dimensionera bort reflexer och diffraktion som kan uppstå från högtalarens kantighet eller från rummets närstående begränsningsytor. Jag kallar detta ljud för Ortho-Reality. Ingen har någonsin hört något sådant, inte ens jag själv. . . ännu. . . typ. Man kanske skulle kalla det för Pörskans-Reality om man vill översätta till pistvaktska?
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.