Glebster skrev:Calleberg skrev:Men de verkar ha blitt rätt skapliga efter många års tweakande, även om de ser lite märkliga ut.
Precis som du Calle?
Glebster, du är skyldig mig ett nytt tangentbord. Det här har kaffe över sig :p
Moderator: Redaktörer
Glebster skrev:Calleberg skrev:Men de verkar ha blitt rätt skapliga efter många års tweakande, även om de ser lite märkliga ut.
Precis som du Calle?
DQ-20 skrev:Naken, blästrad och skitsur (spelas inte så ofta på radion nu för tiden)
Almen skrev:DQ-20 skrev:Naken, blästrad och skitsur (spelas inte så ofta på radion nu för tiden)
Mycket bra skiva.
steveo1234 skrev:Almen skrev:DQ-20 skrev:Naken, blästrad och skitsur (spelas inte så ofta på radion nu för tiden)
Mycket bra skiva.
En av de bästa titlarna iaf..
Almen skrev:DQ-20 skrev:Naken, blästrad och skitsur (spelas inte så ofta på radion nu för tiden)
Mycket bra skiva.
Nattlorden skrev:Jag vill inte minnas jag hade några klagomål på "holografin" på mina gamla Canton Digital 1.1 som hade koaxial. Lite udda variant på den då diskanten satt på polstyckspinne och ut i höjd med baffeln.
LeifB skrev:Inte blir man klokare av att läsa här i denna tråden.
Jag lyssnar på mina Alpair CHP-90 och tycker att jag har en underbar ljudbild. Mycket bättre än mina 4 stycket 2 vägare. Nått att tänka på.
Fasfel.. Kan vara ett svar.
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Inte blir man klokare av att läsa här i denna tråden.
Jag lyssnar på mina Alpair CHP-90 och tycker att jag har en underbar ljudbild. Mycket bättre än mina 4 stycket 2 vägare. Nått att tänka på.
Fasfel.. Kan vara ett svar.
Underbar kan ju betyda lite vad som helst. Stor, liten, bred, smal, tydlig, otydlig, naturlig, onaturlig ljudbild mm.
Förklara gärna vad du menar med fasfel i detta sammanhang.
RogerGustavsson skrev:Du får nog läsa på om fasfel. I-or har skrivit mycket om fasfel och att det inte är ett problem när frekvensgången är rak så är fasfelen inget att bekymra sig om.
I-or skrev:--snip--
Egentligen är det en hel del självklarhet över IÖ:s påståenden som du beskriver dem.
I-or skrev:Vad gäller det märkliga och i mitt tycke fullständigt malplacerade utbrottet angående vad som betraktas som vetenskap har jag följande att anföra:
Morello skrev:Ett sådant test förutsätter att bashögtalarna uppvisar mycket låg halt av jämna ordningens övertoner (K2, K4 osv) - hur mäter högtalarna i detta avseende?
Morello skrev:Ett sådant test förutsätter att bashögtalarna uppvisar mycket låg halt av jämna ordningens övertoner (K2, K4 osv) - hur mäter högtalarna i detta avseende?
Morello skrev:Vid basfrekvenser?
Thomas_A skrev:[ Bild ]
Confidence that your results are better than chance
DQ skrev:För att summera några av de viktigaste punkterna i signifikanstest:
1. Ett signifikanstest provar hur sannolikt ett erhållet resultat är givet antaganden om parametrarnas värden, INTE sannolikheten för de parametrar som antas styra utfallen.
2. Statistiskt SIGNIFIKANTA resultat är resultat som är ovanliga, givet vissa antaganden om PARAMETERARNA (populationsegenskaper). Osannolika resultat är värda att lägga märke till. Förenklat: SIGNIFIKANT är det samma som OVANLIGT.
3. Desto ovanligare ett utfall är (dvs. har LÅG sannolikhet för att inträffa) desto HÖGRE är dess statistisk signifikans (ovanlighet).
4. Ett signifikanstest provar H0, men INTE den alternativa hypotesen HA.
5. Vi förkastar H0 på grundval av en BESLUTSREGEL och hur (o)sannolikt utfallet är.
6. (O)sannolikheten för ett utfall under antagandena i H0 är INTE det samma som hur sannolik den alternativa hypotesen är. Det beror dels på att vi formellt inte testar den alternativa hypotesen HA utan endast H0, dels på att det skulle innebära ”omvänd sannolikhet” vilket inte är förenligt med definitionen av sannolikhet som relativ frekvens, vilket är den definition som signifikanstest förutsätter.
En slutsats man bör dra är att användningen av ordet ”konfidens” för (1-p), tolkat som ”förtroende för den alternativa hypotesen”, inte har med signifikanstest att göra, hur gärna vi än skulle vilja.
Och älgar kan inte klättra i träd.
I-or skrev:Jag skulle nog vilja påstå att 0,5 % andratonsdistorsion är betydligt över gränsen för vad som är acceptabelt om det handlar om frekvenser över 200 Hz eller så. Många polaritetsändringstest fallerar just här, då distorsionsändringen i sig blir hörbar.
Dock kan man förvisso höra skillnader från polariteten under vissa förutsättningar, men saken är den att det bara låter en hårsmån olika med musiksignaler och att lyssnarna sällan kan bestämma vad som låter bäst. Jag har även noterat detta för egen del vid lyssning i hörlurar och speciellt utvalt programmaterial. Rent allmänt tycker jag att folk har en tendens att gräva ned sig i den här typen av frågeställningar och glömma bort andra delar som är tiopotenser viktigare. Frågan man bör ställa sig är inte om polaritetsändring i extrema fall är (möjligen) hörbar, utan om det spelar någon roll. Det går ändå inte att fastställa vad som är korrekt polaritet efter att inspelnings- och avspelningskedjorna har gjort sitt.
Lite grand om hörbarheten av både fasgång och polaritet:
https://www.audioholics.com/room-acoustics/human-hearing-phase-distortion-audibility-part-2
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster