Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Intresset är alltså påtagligt i Huskvarna?
Detta är alltså relativt billiga element med goda småsignalparametrar och ett högt xmax, men speciellt induktansen, vilken är hög och dessutom sannolikt klart olinjär, kommer att leda till omfattande distorsion för frekvenser en bit över systemresonansfrekvensen. Sannolikt är upphängningen också ganska olinjär (antagligen är Bl(x,i) dock hyggligt linjär, vilket förstås är bra).
Jag vill därför utfärda en varning för användning av dessa element i en alltför stor kavitetsvolym och för andra tillämpningar än basmoduler. Helst bör man utnyttja en övre gränsfrekvens om maximalt 80 Hz i kombination med brant lågpassfiltrering.
I-or skrev:Självklart. Om du gör innermåtten 1930x265x220 mm (hxbxd) så har du 112,5 liter invändigt och ett yttermått om 1954 mm på höjden.
(Om man vill ha radier på lådans kanter motsvarande väggtjockleken så måste innermåttet minst motsvara elementdiametern (vilken verkar vara 260 mm), men annars kan man göra lådan ännu något smalare.)
tian skrev:Så gärna 1600mm höga, smal baffel som möjligt och djupet kan jag iaf maxa till 500mm.
RogerGustavsson skrev:
Tja, har tittat mer än en gång på soffsubben och nu tittar jag på denna. Klaus Reck svarade direkt! Dock inte på frågan om mängdrabatt. Hoppas han återkommer med besked för han ville veta om det var privat eller återförsäljare som frågade.
I-or skrev:tian skrev:
Tack för all hjälp, men det blir nog lite för höga för min smak.
Tektons lådor rent storleksmässigt passar in bättre hos mig.
Så gärna 1600mm höga, smal baffel som möjligt och djupet kan jag iaf maxa till 500mm.
Om du gör bredd eller djup stora så måste du öka väggtjockleken (eller gå över till plywood som är 2-3 gånger styvare).Det går dock att ha innermåtten 25,5x28x158 cm (bxdxh) utan att gå upp i tjocklek.
Förutom det minimala fotavtrycket är en fördel med att låta lådorna sträcka sig från golv till tak att man helt slipper höjdresonanser i rummet.
I-or skrev:Ytterligare en fiffighet som inte har nämnts ovan är att det föreslagna systemet är naturligt förskjutningsbegränsat för alla frekvenser och inte går att driva över xmax, vilket naturligtvis gör att man aldrig behöver tänka på risken för s.k. bottning av elementen.
Sehr geehrter Herr Gustavsson,
bei 12 Stück in einer Sendung bieten wir 15% Rabatt.
Freundliche Grüße
Klaus Reck
Tell skrev:I-or skrev:Ytterligare en fiffighet som inte har nämnts ovan är att det föreslagna systemet är naturligt förskjutningsbegränsat för alla frekvenser och inte går att driva över xmax, vilket naturligtvis gör att man aldrig behöver tänka på risken för s.k. bottning av elementen.
Nu blev jag nyfiken, hur går det till att dom blir naturligt förskjutningsbegränsade?
eljulio skrev:Inget mer att tillföra här än att det är en mycket inspirerande tråd. Minnen från soffsubbygget väcks till liv.
RogerGustavsson skrev:eljulio skrev:Inget mer att tillföra här än att det är en mycket inspirerande tråd. Minnen från soffsubbygget väcks till liv.
Jag har svårt att glömma soffsubben... Har ingen passande soffa men skulle kunna klämma in en sådan mellan soffa och vägg. BRL har ju lite rabatt om man köper 4 basar och effektsteg, 13000 kr. En extra stor låda med 4 LS10-44 kanske?
I-or skrev:Svar ja, ca 3 dB högre ljudtrycksnivåkapacitet en bit ovanför portresonansen, men Reckhorn D-250 är även 15 mm lägre än BMS 12S305, vilket är viktigt för en soffbas.
Dessutom är priset för två D-250 bara 178 EUR. SB-2 kan för övrigt i kraft av push-pull-montaget användas upp till sådär 200 Hz.
I-or skrev:Alla soffbasar måste ha push-pull-monterade element!![]()
Man vinner väldigt mycket vad gäller andratonsdistorsionen, men BMS 12S305 har förstås inte särskilt mycket av densamma. Totalt sett inklusive utrymme för konrörelser ut ur lådan blir det mycket riktigt ungefär samma lådtjocklek, men högre prestanda och lägre pris fäller avgörandet till D-250:s fördel.
Med en övre gränsfrekvens om 200 Hz bör man ha två basmoduler placerade i någorlunda närhet av huvudhögtalarna.
I-or skrev:Eftersom elementet verkar vara 26 cm i diameter (och inte 25) så blir det innermått om 26,5x27x158 cm (bxdxh).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster