Moderator: Redaktörer
sammel skrev:Vågar inte svara än. Ska se om jag kan hitta multimetern och mäta
Edit 1. 2.77 volt den låga nivån
25.8 sen högre nivån.
Impedansen 3.97 ohm
Edit 2 Miicken ca 5 cm från ena porten.
Två portar vardera om 25 cm långa(eller breda,hur man nu säger när dom är stående)
tror dom är 12 mm höga på den konstanta delen
Expanderar väl till dubbelt efter ca 4 cm 28,5 djupa har jag för mig.
Edit 3 Jo värme blir det säger näsan som den brukar göra när jag försöker med porttester, tur det inte är en diskant,
Då hade det varit körtTog inte med den högsta toppen i diagrammet eftersom jag ville ha brusgolvet med,
då räckte inte skalan till.
Jag tror toppen i Slow mätningen låg på ca 118 db vid 28,5 Hz.
sammel skrev:Jag menar impedansen, vid 28.5 Hz är det frekvensberoende elektriska motståndet 3,97 ohm.
Vid den frekvens som funktionsgeneratorn är inställd på.
I-or skrev:Detta är en ganska grov jämförelse och jag inkluderar därför inget strömningsakustiskt finlir i form av olika turbulenseffekter från avstämningsfrekvensen (d.v.s. att gränshastigheten avtar ungefär motsvarande kvadratroten ur frekvensen).
I-or skrev:Man kan under ca 80 Hz räkna som du beskriver ovan förutsatt att man mäter inom ca 2 dm från golvet, inom en halvmeter från väggarna och inom en decimeter från porten eftersom detta ungefärligen motsvarar halvrymdsförhållanden i normala rum. Jag har i mina beräkningar korrigerat en aning (maximalt 10 %) via simuleringar för rumsbidragen, men helt exakt blir det inte hur som helst och detta är heller inte nödvändigt.
För övrigt är slitsportar lite knepigare eftersom de avviker en hel del från den typiska punktkälleapproximeringen, men här är det bara att dela upp den strålande arean i mindre sektioner.
sammel skrev:Av en händelse har jag en mätning till där jag satt högtalaren på en pall, längre ifrån väggarna.
Micken längre ifrån det är samma utnivå på högsta kurva 15 dB lägre på lågnivåkurvan, trots det så är
maxtoppen bara ca 10 dB högre, tror nog på att talspoleuppvärmningen spelar roll som du nämnde.
Sedan vet jag inte var pipresonansen tog i vägen på denna mätningen.
Ja vågar inte säga att denna mätningen är kanon men kanske bättre eller åtminstone annorlunda:)
SPL mätaren är nog inte endast aktuell mätning.
I-or skrev:Brusnivåerna är väsentligt lägre och nu framträder två toppar vid 700 Hz och 3 kHz (mot tidigare 630 Hz och 3 kHz). Den här porten uppvisar otydliga pipresonanser, vilket är bra.
Den relativa skräpnivån har nu fallit till -66 dBA - samma som för IKEA BM.
sammel skrev:Det är kul att du I-or är igång och utbildar oss i diverse mätkonster.
En helgkurs med dig i mätteknik och praktik skulle jag allt göra vad jag
kunde för att vara deltagare i
Hjalmar_Branting skrev:sammel skrev:Det är kul att du I-or är igång och utbildar oss i diverse mätkonster.
En helgkurs med dig i mätteknik och praktik skulle jag allt göra vad jag
kunde för att vara deltagare i
Skriv upp mig på den listan
Användare som besöker denna kategori: AndersP och 3 gäster