Shuntade 2.5 lösningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Shuntade 2.5 lösningar

Inläggav jonasp » 2026-03-11 21:23

Toppen vid 600-ish Hz orsakas av en kombination av element och baffelform. 18w/8545 har tämligen bråkig frekvensgång i det registret, och det förvärras något av baffeln (ca 4 dB i plan baffel, ca 8 dB i L8 på lite kortare mätavstånd). Jag har tyvärr inte sett någon LTAS-mätning på L8.

Jag spelade själv på OA51LE2 under en längre tid och besvärades inte av någon puckel i det registret, fanns inte heller i mätningar som jag gjorde i mitt lyssningsrum.

Jag saknar Anders. :(

Skärmbild 2026-03-11 201538.png
Skärmbild 2026-03-11 201538.png (35.48 KiB) Visad 81 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-03-11 22:02

Aha, rimligt att det elementet har del i puckeln, även om det är något mindre än hälften (ca 3-4 dB), samt mer smalbandig, än det som Stereophiles mätningar visar; 10 dB InRoom och ca 6 dB semi "anechoic response".
(Kollade på nyare version och då var det annat element som, ifall det är ett Revelator-element (?), verkar rakare).

Ja, Anders bidrog verkligen med mycket.

Edit, så här:

LÅtta.png
LÅtta.png (42.79 KiB) Visad 58 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-03-12 00:45

Som vanligt när man väl har något klart att lyssna på så är det alldeles för tidigt för att dra några slutsatser och allt för sent för att göra några intelligenta mätningar.

Men det är väl ändå att se som ett fall i rätt riktning, målsättningen har ju varit en modernisering med rimliga medel som åtminstone kommer i närheten av den utlovade specifikationen som aldrig funnits annat än på papperet.

Med 2 samverkande väggnära basar som sitter knappt 40cm isär och nästan 180graders riktning till varandra så finns det ganska exakt 5-6dB bonus som skulle behöva hyvlas till, samma fenomen uppstår i andra änden där diskanter med betydligt högre känslighet ger en liknande peak vid 4600Hz.

Ingenting är ju inspelat så räkna med att det kan vara realistiskt att nästan uppnå det utlovade avstämningen orginalet inte hade, men det får tiden och lite mer seriösa mätningar utvisa.
Det som har hänt med dessa oa14 är att mitt under orginalbasen så sitter ett identiskt baselement, bägge från SBA billiga linje PFCR av storlek 6” diskant uppställningen är plankad från lillebror oa12 så en Obi T22 pekar bakåt och diskanten framåt mot lyssningsplats är en ring radiator SB21.

Filtren är lite uppdaterade men kvar är nivåanpassningar.

Lådorna andas alldeles utmärkt genom en RävL slotport i 13cm utförande som får sägas gör ett utmärkt jobb tills jag vet bättre.
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (127.9 KiB) Visad 31 gånger

Föregående

Återgå till Teknikforum