IngOehman skrev:Du skrev:petersteindl skrev:Om jag skulle använda den nomenklatur jag själv normalt använder då hörseln är inblandad så är det tidsskillnad och amplitudskillnad. Jag använder ITD (Interaural Time Difference) och ILD (Interaural Level Difference) som huvudsakligaparametrar, men eftersom det rör sig om kodning i 2 kanaler så använder jag för detta Interchannel Time Difference och Interchannel Level Difference. Interchannel Phase Difference ger mig ingen ytterligare väsentlig information i sammanhanget.
Och jag delar alltså inte din uppfattning med avseende på detta, då hörseln är inblandad, för då behöver man använda tidsbegreppet eftersom det finns med även i register där fas spelar mycket lite roll.
Och talar vi om hur två helt rundtagande mikrofoner placerade men viss distans* (AB), så håller jag med Piotr om att tid- eller fas-skillnad bär samma information, vilket jag tror han menade när han skrev det han skrev och lade till ett "typ" på slutet. Jag klargjorde sambandet mellan tid och fas redan i det första inlägget jag skrev där jag kommenterade Piotrs inlägg och ditt.
Vh, iö
- - - - -
*Som om man skall vara noga behöver vara försumbart i förhållande till ljudvägens gångväg fram till mikrofonerna om ICD skall kunna förenklas till en tidsskillnad - som även kan beskrivas som en fasskillnad. Alltså utöver att mikrofonerna som sagt behöver vara rundtagande.
Ingvar, det är något som är helt och hållet galet med din uppfattning om vad jag skriver. Du har totalt fel på samtliga punkter då du försöker tolka det jag skriver. Läs igen! jag har aldrig någonsin ens tänkt tanken på den totalförvrängda tolkning du försöker pådyvla. Jag känner inte ens igen det du skriver. Vad är det med dig? Har du problem? Behöver du hjälp på något sätt? Jag har svårt att inse att du ens kan ha läst det jag skrivit eftersom det du skriver angående vad jag skriver är motsatsen till vad jag egentligen skrivit.
Du skriver: ” Och jag delar alltså inte din uppfattning med avseende på detta, då hörseln är inblandad, för då behöver man använda tidsbegreppet eftersom det finns med även i register där fas spelar mycket lite roll.”
Jag har skrivit att jag med tanke på hörseln använder begreppet Interchannel Time Difference som parameter. Time betyder tid om du inte visste det d v s jag använder tidsbegreppetet. Dessutom har jag skrivit att jag inte använder Interchannel Phase Difference. Phase betyder fas om du inte visste det d v s jag använder inte fasbegreppet. Det är just på grund av att fas är ett förrädiskt begrepp inom perception av ljud. Tidsbegreppet är den parameter som gäller både i register där fas spelar mycket liten roll och i de frekvensregister där fas inte ens är applicerbart. Angående detta finns det massor med vetenskaplig forskning och är sedan minst 40 år skåpmat i akademisk utbildning.
Ingvar, hela diskussionen du för angående vad du fantiserar och fabulerar om vad jag skriver är synnerligen obehaglig och extremt olustig eftersom du inte tycks begripa det mest elementära jag skriver där du försöker förvränga innehållet och jag undrar verkligen varför. Så himla svårt kan det inte vara att förstå det jag skriver. Gör dig själv en tjänst. Börja läsa andras inlägg med andra och mer förstående glasögon så skall du se att du kommer må lite bättre. Som du ser så anser jag att du bör ha förmågan att kunna förstå vad andra skriver. Se det som positivt.
Mvh
Peter