DQ-20 skrev:Svantes kärlek mäter en psykolog sannolikt genom vad han själv uppger. Eller så kan vi observera frekvensen av hans (perversa?) handlingar gentmot högtalarna och härleda hans inställning.
/DQ-20
"Horny" fick just en helt ny innebörd.

Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Svantes kärlek mäter en psykolog sannolikt genom vad han själv uppger. Eller så kan vi observera frekvensen av hans (perversa?) handlingar gentmot högtalarna och härleda hans inställning.
/DQ-20

Svante skrev:i skrev:Min åsikt om "mätning":
En mätning ger alltid ifrån sig mätvärden som kan användas i sig i andra sammanhang gentemot andra mätvärden i samma storheter. Och användningen i dessa andra sammanhang ska kunna ge absoluta utsagor om verkligheten.
Förstår jag dig rätt om det betyder att du menar att en F/E-lyssning är en mätning?
Den ger ifrån sig mätvärden (detektion/ickedetektion) Den kan jämföras med andra lyssningar som skett under samma premisser (med en viss osäkerhet) och man kan säga något om objektets hörbarhet efter att ha gjort en lyssning (med viss risk för fel).
KarlXII skrev:DQ-20 skrev:Svantes kärlek mäter en psykolog sannolikt genom vad han själv uppger. Eller så kan vi observera frekvensen av hans (perversa?) handlingar gentmot högtalarna och härleda hans inställning.
/DQ-20
"Horny" fick just en helt ny innebörd.
IngOehman skrev:Svante skrev:i skrev:Min åsikt om "mätning":
En mätning ger alltid ifrån sig mätvärden som kan användas i sig i andra sammanhang gentemot andra mätvärden i samma storheter. Och användningen i dessa andra sammanhang ska kunna ge absoluta utsagor om verkligheten.
Förstår jag dig rätt om det betyder att du menar att en F/E-lyssning är en mätning?
Den ger ifrån sig mätvärden (detektion/ickedetektion) Den kan jämföras med andra lyssningar som skett under samma premisser (med en viss osäkerhet) och man kan säga något om objektets hörbarhet efter att ha gjort en lyssning (med viss risk för fel).
Ditt inlägg är ju helt absurt.
Dels framgår det med önskvärd tydlighet vad det var som i ville ha sagt.
Och sedan är du ihärdig med att påstå att (det som du kallar) 0/1 är en
mätning/en kvantifiering, men det är lika fel nu som det varit hela tiden!
Det är INTE en kvantifiering. Inte på något sätt. Och det kommer du att
inse när du förstått vad detta handlar om.
1 betyder bara att man kan uttala sig om förstärkaren, medan 0 betyder
att man inte kan det, men det betyder inte att den är bättre och att 1 är
sämre. Det är inte mått vi talar om, även om du väljer att använda 0/1
(vilket för protokollet, i mina ögon, ser ut som ett retoriskt trick* som
Svante tagit till för denna diskussion här på faktiskt. Jag kanske borde ha
skrivit detta tidigare, men jag nämnde det inte från början eftersom jag
inte i min vildaste fantasi hade trott att någon skulle gå på det och alltså
tro att det var "värden på en skala" bara för att svante givit dem siffer-
värden.
Värderingen av det du kallar "1" kan man vila på det statistiska resultatet,
och det (1-SS) är då en sorts mätning av osäkerheten. Om osäkerheten
är större betyder det inte att felet är mindre, bara att LTS inte väljer att
publicera uppfattningarna.
Värderingen av "0" är alltså något helt annat. Den är inte given alls, utan
något som läsaren behöver göra själv.
- - -
Men hur du än vränger på det så kvarstår faktum, att det som 1/0 talar
om är kvaliteten på uppfattningen ATT något har detekterats på grund av
faktiska fysikaliska egenskaper, men inte på något sätt är ettan en mät-
ning av någon av testobjektets egenskaper. "0" kan ju betyda en större
färgning.
Siffran "1" är inte NÅGOT annat än en indikation som vi använder för att
det känns meningsfullt att förmedla intrycken. Så då gör vi det. Och det är
i de förmedlade intrycken som man kan få veta något om hur och i vilken
grad förstärkaren färgar/påverkar. Men det är viktigt att förstå att det inte
är en mätning utan bara en redovisning av upplevelsen.
Vh, iö
- - - - -
*LTS har inte talat om 0/1, överhuvudtaget. Det LTS gör är att ställa ett
krav om att de intryck som skall publiceras (från F/E-lyssning) skall vara
verifierade (>99% SS)).
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Är inte det där en rätt subjektiv bild över aspekterna med ett F/E-lyssningstest?Almen skrev:Men det intressanta resultatet från en F/E-lyssning är inte den statistiska verifieringen, utan den subjektiva utvärderingen, eller hur? Man kvantifierar ju (än så länge) inte hur det färgar, utan den statistiska sannolikheten för att etc...
Såvitt jag vet kvantifierar inte LTS färgningen, utan det anges endast i kvalitativa, subjektiva termer.
Jo. Son "över" eller "under" tröskeln hos de FP som är närvarande.
Så om du anser att du kvantifierat som under, men sen så spelar du
en låt till, som säger över. Hade du fel första gången då?
Till att börja med: Vid lyssningen undersöker vi med flera låtar (olika instrument om du vill) och lägger ett "eller" mellan dem. Vi väger alltså ihop de olika låtarna och säger som sammantaget resultat av testet att förstärkaren var hörbar. Naturligtvis kan man ibland hitta låtar som är bättre än de vi använder, men många års erfarenhet säger att några låtar är extra bra och de använder vi, med viss variation.
Vi inför därmed en viss variabilitet i mätproceduren, vilket ur rent mätteknisk synvinkel är negativt. Kanske. Å andra sidan är det bra, eftersom vi söker hörbarheten relativt den absolut känsligaste tröskel vi kan hitta, och tröskeln beror både av person, låt, anläggning och procedur.
Metoden är behäftad med fel, som alla mätmetoder. När metoden levererar binära mätvärden och det mätta ligger nära tröskeln, får förstås en liten störning (i referens eller objekt) ett stort utslag i mätningen.
Det är helt analogt med följande:
Vid en spänningsmätning visade voltmetern 1,342 V. Sedan kopplade jag in voltmetern igen och då mätte den 1,343 V. Kanske berodde det på att den interna referensen i voltmetern hade ändrat sig. Hade den då fel första gången?
Felet och felets storlek har ingenting med saken att göra.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Är inte det där en rätt subjektiv bild över aspekterna med ett F/E-lyssningstest?Almen skrev:Men det intressanta resultatet från en F/E-lyssning är inte den statistiska verifieringen, utan den subjektiva utvärderingen, eller hur? Man kvantifierar ju (än så länge) inte hur det färgar, utan den statistiska sannolikheten för att etc...
Såvitt jag vet kvantifierar inte LTS färgningen, utan det anges endast i kvalitativa, subjektiva termer.
Jo. Son "över" eller "under" tröskeln hos de FP som är närvarande.
Så om du anser att du kvantifierat som under, men sen så spelar du
en låt till, som säger över. Hade du fel första gången då?
Till att börja med: Vid lyssningen undersöker vi med flera låtar (olika instrument om du vill) och lägger ett "eller" mellan dem. Vi väger alltså ihop de olika låtarna och säger som sammantaget resultat av testet att förstärkaren var hörbar. Naturligtvis kan man ibland hitta låtar som är bättre än de vi använder, men många års erfarenhet säger att några låtar är extra bra och de använder vi, med viss variation.
Vi inför därmed en viss variabilitet i mätproceduren, vilket ur rent mätteknisk synvinkel är negativt. Kanske. Å andra sidan är det bra, eftersom vi söker hörbarheten relativt den absolut känsligaste tröskel vi kan hitta, och tröskeln beror både av person, låt, anläggning och procedur.
Metoden är behäftad med fel, som alla mätmetoder. När metoden levererar binära mätvärden och det mätta ligger nära tröskeln, får förstås en liten störning (i referens eller objekt) ett stort utslag i mätningen.
Det är helt analogt med följande:
Vid en spänningsmätning visade voltmetern 1,342 V. Sedan kopplade jag in voltmetern igen och då mätte den 1,343 V. Kanske berodde det på att den interna referensen i voltmetern hade ändrat sig. Hade den då fel första gången?
Felet och felets storlek har ingenting med saken att göra.
Oj, oj, oj vad du slingrar dig! Och fel har du också.
Det du skriver är bara en massa slinger, som inte på något sätt försvarar
(eller ens berör!) ditt påstående om att du kan mäta upp att en apparats
färgning ligger under hörtröskeln. Det kan du inte mäta!
Din parallell är dessutom helt åt h-e. En voltmeter mäter INTE spänningen
1,342 V, den mäter att spänningen är 1,342 V +/- X% (eller +/- X volt).
Om du mäter en gång till och den verkliga spänningen är oförändrad och
får 1,343 +/- X% så är det faktiskt inte i konflikt med första mätningen
om toleransen är korrekt (den bevisligen är >=0,0005 volt).
Den som inte förstår det bör inte syssla med mätningar överhuvudtaget.
Detta är mätteknisk/vetenskaplig funtamenta! Jag vet att du vet det eller
i varje fall förstår det, om du tänker till hårt.
Men av något skäl vill du här beskriva verkligheten annorlunda.![]()
- - -
Jag kan inte se att det kan finnas något annat skäl än att du medvetet och
avsiktligt försöker försvara det du skrivit tidigare trots att du förstår att det
varit fel (men du kommer säkert att påstå att det finns något annat skäl).
Jag skriver det eftersom detta ju inte är första gången som jag i den här
tråden har påpekat att det när man mäter något finns en tolerans, som
tillhör mätinstrumentet och/eller metoden, OCH som även ledsagar resul-
tatet, ALLTID! (Nämnd eller onämnd.)
Om toleransen (nämnd eller nämnd) inte är ändlig så blir det ingen mätning
utan bara nonsenssiffror.
(Vad man sedan säger i vardagssituationen (man kanske inte bryr sig om
att tala om toleransen när man vet att den är tillräckligt god) har ingen
med sakfrågan vi talar om i den här tråden att göra.)
- - -
Så - om du får ett resultat som motsägs av nästa mätning så kan det bara
bero på:
Att spänningen har ändrats, eller,
Att du varit felunderrättad / har gjort en felbedömning av toleransen.
- - -
Det sistnämnda är att agera ovetenskapligt eftersom det renderar oveten-
skapliga slutsatser, om man ändå presenterar det som ett faktumt mått
men sådant har trots det hänt flera gånger i den akademiska historien...
Men det gör det inte till vetenskapligt. Vetenskaplighetens vara eller icke
vara ligger i SLUTSATSERNA man drar, inte i vad man gjort som grund
för att kunna dra dem.
- - -
Så om DU påstår att du har mätt spänning - och fått mätvärden som är i
konflikt med varandra trots att den faktiska spänningen har varit oföränd-
rad - så har DU agerat ovetenskapligt. Det är inte mätinstrumentets fel.
Och - oavsett hur ovetenskapliga slutsatser som du har dragit mer eller
mindre tillsammans med din voltmeter - så är det på inget sätt en använd-
bar liknelse eller ett försvar för ditt (ovan fetade) påstående att du med
en F/E-lyssning kan mäta att en apparats förvrängningar ligger underhör-
tröskeln.
Det påståendet är ett flagrant brott mot den första vetenskaplig tesen.
Dina två mätvärden är bara ett - och därmed bara nonsens och inget!
Vh, iö
Svante skrev:i skrev:Svante skrev:i skrev:Svante skrev:i skrev:Min åsikt om "mätning":
Nej.
Nähäpp.
"Mätvärdet" "detektion" är inte en storhet som kan jämföras med andra storheter. Den är s a s en icke växlingsbar valuta.
Dvs "detektion" på annat håll är en från denna skild storhet.
Precis som två spänningar mätta med olika voltmetrar är skilda från varandra då, menar du?
IngOehman skrev: ...Det påståendet är ett flagrant brott mot den första vetenskaplig tesen.
...
Vh, iö
Bill50x skrev:Och nu igen. Varför kan du inte avhålla dig från kränkande tillmälen?
/ B
IngOehman skrev:[
Det du skriver är bara en massa slinger, som inte på något sätt försvarar
(eller ens berör!) ditt påstående om att du kan mäta upp att en apparats
färgning ligger under hörtröskeln. Det kan du inte mäta!
Vh, iö
IngOehman skrev:Har du verkligen ingenting att tillföra i sakfrågan Bill???
Eller finns det något i just mitt inlägg som du har några invändningar mot?
Det strider mot grundläggande vetenskapliga principer.
Svante skrev:Ja, eftersom jag beskylls för "retorik" så får jag väl motivera valet av siffrorna 0 och 1 då.
Svante skrev:Hela syftet med den formella delen av F/E lyssningen* är att försöka bevisa att objektet kan detekteras.
Svante skrev:Jag tycker det är ytterst rimligt att anta att säkerställd detektion är "sämre" än när vi misslyckas med att detektera objektet.
Svante skrev:Det är inte ett bevis i endera riktningen, eftersom det finns en mätosäkerhet. Precis som om man gör två mätningar med voltmeter och den ena visar 1,342 V och den andra visar 1,343 V så kanske den första spänningen ändå är större pga mätosäkerheten.
Svante skrev:En etta, resultatet "1" representerar alltså en högre hörbarhet än noll "0".
Svante skrev:"Hörbarhet nolla" är väl ett begrepp som alla gamla signalister är bekanta med, som är lite löst knutet till det vi diskuterar.
Svante skrev:Resultatet av en F/E-lyssning (den del jag pratar om) är alltså en mätning som ger ett resultat på en binär ordinalskala. Jag tycker att det är trevligt att kalla de binära värdena 0 och 1, men har inget problem med att kalla dem <detektion>/<ickedetektion>. Men det går att sortera...
Svante skrev:...det är sämre för ett objekt att detekteras än att inte göra det.
Svante skrev:Detektion är en tydlig indikation på att objektet färgar och det är ju dåligt ur ett återgivingsperspektiv.
Svante skrev:Sen behöver 0 och 1 tolkas med olika försiktighet, beroende på att felen är av olika art, men det gör inte lyssningen mindre till en mätning.
Svante skrev:Det är otroooligt frestande att förfalla till att ge igen med samma retorik som Ingvar använder, nämligen att säga att jag väntar på att han ska förstå. Det är ett implicit nedvärderande av den andra diskussionsparten som jag har rätt svårt för.
Men jag låter bli det. Ehh... Attans.
Svante skrev:*Jag har inget bra namn på den, men jag menar den del där vi lyssnar med förhållandevis lite prat och där vi avger svar "före" resp "efter" och med statistiska metoder säkerställer en detektion med känd konfidens genom att kräva en viss andel riktiga svar (eller felaktiga).
IngOehman skrev:Har du verkligen ingenting att tillföra i sakfrågan Bill???
Vh, iö
IngOehman skrev:Svante skrev:Resultatet av en F/E-lyssning (den del jag pratar om) är alltså en mätning som ger ett resultat på en binär ordinalskala. Jag tycker att det är trevligt att kalla de binära värdena 0 och 1, men har inget problem med att kalla dem <detektion>/<ickedetektion>. Men det går att sortera...
Du kan sortera vad du vill, men påstår du att ditt 0 är mindre en 1 och du då syftar på något som är tillhörigt test-objektet, så har du fel. Det kan du inte veta.
Harryup skrev:IngOehman skrev:[
Det du skriver är bara en massa slinger, som inte på något sätt försvarar (eller ens berör!) ditt påstående om att du kan mäta upp att en apparats färgning ligger under hörtröskeln. Det kan du inte mäta!
Vh, iö
Jag kan faktiskt inte se någonstans att Svante skriver det men förtydliga gärna.
IngOehman skrev:Så är det - och så kommer det att vara oavsett om du så räknar ut den
statistiska signifikansen men en noggrannhet av 100 decimelar, eller om du översätter den och grovkvantiserar den till ett binärt 1/0 vägt runt en godtyckligt vald trippunkt om t ex 1%(/99%).
- - -
Kan det var så enkelt som att du inte har förstått att ditt 1/0 är samma
sak som en omräknad SS?
Svante skrev:...Fast det behöver inte förtydligas, för jag påstår att man visst kan mäta det, och med en F/E-lyssning.
Vad jag däremot inte påstår är att man kan göra det med någon känd säkerhet. Man kan ha en aning om att felsannolikheten är "liten" men egentligen vet man inte hur liten det innebär.
Men en mätning upphör inte att vara en mätning bara för att den är behäftad med ett fel som man inte vet säkert hur stort det är.
...enligt mitt synsätt när jag är på det humöret.
Ibland är jag dock på göramigförståddhumör, och då låter jag nog bli att ens nämna ordet mätning i samband med F/E-lyssningar
Tillsammans med andra färgningar i kedjan kan man hamna över tröskelvärdet.Harryup skrev:Fast nu var det färgning under hörbarhetströskeln?
Menar du att F/E är som ett förstoringsglas och man kan detektera saker man annars inte skulle kunna hört?
Om i så fall så är dom ju hörbara bara under lite andra premisser, ett ohörbart fel måste ju vara ohörbart i alla lägen. Annars är det ju en fel som är ohörbart i vissa lägen vilket är en hel annan sak.
mvh/Harryup
Petitemäter pötätre som en fransman skulle sagt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Så är det - och så kommer det att vara oavsett om du så räknar ut den
statistiska signifikansen men en noggrannhet av 100 decimelar, eller om du översätter den och grovkvantiserar den till ett binärt 1/0 vägt runt en godtyckligt vald trippunkt om t ex 1%(/99%).
- - -
Kan det var så enkelt som att du inte har förstått att ditt 1/0 är samma
sak som en omräknad SS?![]()
Herrejisses!
Nej det har jag verkligen inte förstått, för så är det ju inte. Vad i hela friden har mätsäkerheten med tröskelvärdet att göra?
Jag tror du blandar ihop de olika procenten när du skriver sådär (andel riktiga svar och konfidensen).
IngOehman skrev:Eller finns det något i just mitt inlägg som du har några invändningar mot?
MagnusÖstberg skrev:Tillsammans med andra färgningar i kedjan kan man hamna över tröskelvärdet.Harryup skrev:Fast nu var det färgning under hörbarhetströskeln?
Menar du att F/E är som ett förstoringsglas och man kan detektera saker man annars inte skulle kunna hört?
Om i så fall så är dom ju hörbara bara under lite andra premisser, ett ohörbart fel måste ju vara ohörbart i alla lägen. Annars är det ju en fel som är ohörbart i vissa lägen vilket är en hel annan sak.
mvh/Harryup
Petitemäter pötätre som en fransman skulle sagt.
Nu har jag nog sagt mitt. God natt.
phloam skrev:IngOehman skrev:Eller finns det något i just mitt inlägg som du har några invändningar mot?
Jag har inget att tillföra i sakfrågan men kan förtydliga/understryka att meningar av typen "Ditt inlägg är helt absurdt" eller "Oj, oj, oj vad du slingrar dig! Och fel har du också." är så fruktansvärt onödiga och anger tonen på ett - för alla - ofördelaktigt sätt.
Varför inte gå rakt på argumenten istället för att krydda med dessa subjektiva oväsentligheter som inte gör annat än skapar dålig stämning för oss åskådare såväl som debattörer. Bara ett tips.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kongstorparen, RSG och 15 gäster