IngOehman skrev:Håller fortfarande med om i princip allt som DQ-20 skrivit, eftersom det är
i full överensstämmelse med det jag själv skrivit.
Skall dock kommentera framförallt det där långa inlägget lite senare, jag
hinner inte nu.
När det gäller
den första vetenskapliga tesen så är det inte min uppfinning,
även om jag hittat på namnet, som i sig kan ifrågasättas eftersom det inte
är en tes utan snarare ett axiom, eller åtminstone en princip.
För mig har principen alltid (sedan jag först funderade över det) varit en
självklarhet men jag har även noterat att andra kommit till precis samma
slutsatser.
Första gången som jag läste om principen var om jag minns rätt på 80-
talet (sagt med viss osäkerhet, det kan ha varit långt tidigare) så var det i
en text som var över 2000 år gammal! Översatt från grekiskan.
Jag har under åren (sedan själva idén ifrågasatts av mindre bemedlade
tänkare här på faktiskt, som värderar saker baserat på sitt auktoritets-
troende, snarare än på att de förstår vad det är) letat hårt efter källan,
men utan framgång.
- - -
Böcker från "långt före internet" är tyvärr ofta nedgraderade till en sorts
"förhistorisk period" alltså före internet, och framstår därför lätt som helt
ickeexisternade om de inte har en framträdande roll således att de citeras
med jämna mellanrum.

Detta förstår tyvärr inte alla.
- - -
Men det hade varit kul att kunna berätta vilken gammal grek det var som
insåg principen först. (Fast först kan ju ha varit något 5000 år före det...)
Lite vetenskapligt intressant kan jag tycka det är att principen sedan föll
mer eller mindre i glömska ända till Popper påminnde oss alla om den. Men
än idag är den oförstådd av de allra flesta - och syndas mot dagligdags i
den akademiska världen.
Vh, iö
Ok
Tack för ditt svar.
Av detta kan jag utläsa flera saker och jag tar upp de två viktigaste.
1.) Tesen/axiomet/principen är vad det är, nämligen en tes i mängden av teser och inget annat. En av många teser eller principer så att säga.
Många filosofer genom årtusenden har haft dessa tankar. På grekernas tid fanns alfabetet och skriftspråk och i kombination med filosofisk förankring och tänkande så kunde de i skrift memorera sitt tänkande och filosoferande.
Genom 16-hundra och 17-hundratalet dammades deras tänkande av, av John Locke och David Hume och flera filosofer på den tiden tog upp begreppet på nytt och utökade tankarna och applicerade dessa på den tidens kunskapsnivå.
Popper har på 19-hundratalet ytterligare tagit steg framåt i sina böcker och han kunde göra det på grund av att kunskapsevolutionen gått framåt och vetenskapen hade förfinade metoder som tidigare inte fanns.
Inte en enda av dessa filosofer har gett den tesen/axiomet/principen något namn vilket innebär att ingen har kallat den för "den första vetenskapliga tesen/axiomet/principen". Åtminstone inte i någon bevarad känd skrift.
2.) Du säger att det är du själv personligen som hittat på namnet "den första vetenskapliga tesen". Detta kan jag tro på.
Du själv har således personligen döpt tesen och gett den dess namn och nu vill du möjligtvis använda det i betydelse av axiom eller möjligtvis i betydelse av princip.
Man kan alltid namnge något och använda detta. Det står en fritt att döpa. Om man däremot använder ett namn som kan vara förvillande eftersom det i själva namnet finns ett påstående inbakat som är falskt, så känns namnet vilseledande och förfelat. För det första så är den åsyftade tesen/axiomet/principen inte den första vetenskapliga tesen. Det är heller inte det första vetenskapliga axiomet och heller inte den första vetenskapliga principen. Din hypotes bör i så fall kunna styrkas.
Det kan dock vara så att din egen personliga hypotes, nämligen denna, att:
Tesen ifråga som du refererar till är "den första vetenskapliga tesen", (
men som du nu kallar för axiom eller princip.)
Då bör det redan här nämnas att med "den första" menas i tiden första och således menas inte den viktigaste. Men det skulle kunna vara så du anser att även detta ryms inom tolkningen av "den
första vetenskapliga tesen/axiomet/principen".
Hursomhelst, min hypotes är att din hypotes är falsk.

Jag baserar detta på det faktum att det inte är ett vedertaget begrepp samt att om det vore sanning så vore det också ett vedertaget begrepp och skulle stå på första sidorna i filosofiböcker och i böcker inom vetenskapsfilosofi, men det är inte ens omnämnt, ja inte en endaste gång. Därmed drar jag slutsatsen att ingen filosof skrivit detta eller nämnt detta eller gör anspråk på detta. Anledningen till deras ståndpunkt är att utsagan är falsk. Vore utsagan sann och kunde vidimeras så skulle utsagan ha vunnit och ha använts för länge sedan.
Men eftersom ingen av oss, varken kan vidimera våra hypoteser eller vederlägga (falsifiera) varandras hypoteser i just denna fråga, så blir dessa hypoteser enbart det man på engelska kallar ”no sense” som på svenska blir nonsens.
Det innebär att om en nonsenshypotes förs fram så kan ett svaromål också endast innehålla nonsens, till dess att det för publiken är uppenbart att nonsenshypotesen verkligen är nonsens. Därefter har hypotesen fallit.
Angående nonsenshypoteser står det dock om inom filosofin och inom vetenskapsfilosofin ATT EN HYPOTES BÖR KUNNA FALSIFIERAS, så det legitimerar mitt vederläggande av nonsenshypoteser eftersom din hypotes inte kan falsifieras.
Slutsats: Det är enkom i din egen värld som uttrycket "den första vetenskapliga tesen/axiomet/principen" existerar såsom vore det en sanning samt även hos de som accepterat din värld eller just denna del av din värld såsom varandes sanning.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.