Moderator: Redaktörer
Morello skrev:av Morello » 2006-10-04, 10:23
Tycker det blir helknasigt om alla ska sitta i sin stuga och konstruera ny nomenklatur som strider mot gängse standard.
Frekvensgång motsvarar beloppet av systemets överföringsfunktion och frekvenssvar motsvarar överföringsfunktionen. Frekvenssvaret kan åskådliggöras grafisk medelst tex. bodediagram eller nykvistdiagram.
Allt detta finns nedpräntat i tusentals vetenskapliga verk.
Exempel på referens är "signaler och system", prof. em. Anders Svärdström.
Redan 2006 var detta utrett här i kanalen!
Piotr skrev:petersteindl skrev:Om man utgår från engelskans Frequency response, så är det det kvantitativa måttet på utgående spektrum hos ett system som svar på ett stimulus. Det är ett mått på amplituden och fasen hos utsignalen som funktion av frekvens i jämförelse med insignalen.
Näe, det är Bode plot som du kommer in på längre ner. Frequency response är det vi här kallar frekvensgång, frekvenskurva eller tonkurva.
Wiki skrev:Frequency response is the quantitative measure of the output spectrum of a system or device in response to a stimulus, and is used to characterize the dynamics of the system. It is a measure of magnitude and phase of the output as a function of frequency, in comparison to the input. In simplest terms, if a sine wave is injected into a system at a given frequency, a linear system will respond at that same frequency with a certain magnitude and a certain phase angle relative to the input.
Piotr skrev:petersteindl skrev: Om en sinuston med given frekvens är insignal till ett system så kommer ett linjärt system svara med samma frekvens med en viss amplitud och en viss fasvinkel relativt ingångssignalen. Så är exempelvis inte fallet hos system som inte är minimum fas d v s de flesta högtalare.
En högtalare med fasvridning kommer också svara med samma frekvens med en viss amplitud och viss fasvinkel rel. stimuli. Samma samma!![]()
Piotr skrev:petersteindl skrev:Det finns därför villkor för att detta med Frequency response skall gälla. Systemet måste vara linjärt och tidsinvariant. Då finns enkelt samband mellan fas och amplitud. Det blir då enkelt att uttrycka Frequency response i Bode diagram.
Det kravet har jag aldrig stött på tidigare. Olinjära system kan mycket väl ha en frekvensgång. Om den sen skiljer sig något vid olika styrka på insignalen är en annan fråga.
Piotr skrev:petersteindl skrev:Vad jag förstår är Frequency response ett mått på amplituden och fasen hos utsignalen som funktion av frekvens i jämförelse med insignalen. Sedan är frågan vilka uttryck man vill använda på svenska. Denna frequency response kan åskådliggöras på olika sätt.
Det kan inte vara ett mått då gain/magnitud mäts i tex. volt eller dB. Fas mäts ex. i grader.
Bode plot = frequency response + phase response.
Piotr skrev:petersteindl skrev:Systemet skall vara linjärt och tidsinvariant. Är systemet linjärt så är det också ett minimum fas system.
Nix, systemet kan vara linjärt och fasvrida mer än MF.. såklart..![]()
Wiki skrev:In control theory and signal processing, a linear, time-invariant system is said to be minimum-phase if the system and its inverse are causal and stable.
Piotr skrev:petersteindl skrev: Högtalare är inte minimum fas. Även om högtalaren har rak tonkurva i passbandet, låt säga från 20 Hz till 20 kHz så kan fasen exempelvis variera 180 grader mer än hos ett minimum fas system.
Högtalare kan vara MF (i stort sett), men är det oftast inte.
Artikeln du länkar till känns lite tafflig, men läser du hela ser du att texten går mer i min linje.
Piotr skrev:Om det du vill ha sagt är att man kan utläsa (beräkna) fas ur en frekvensrespons på ett minfas-system så är jag såklart med på det. Ser dock inte hur det på något vis borde sätta normen för hur uttrycket används då det ju som bekant finns icke minfas-system också.
Att merparten av kompletta högtalare fasvrider duktigt ändrar inte på det faktum att det finns system som är i princip minfas, och de separata högtalarelementen är väl i stort minfas också. Du skrev ju faktiskt "högtalare är inte minfas" vilket känns som ett inkorrekt påstående då det inte är allmängiltigt.
I engelskan finns begreppeen "frequency response" och "phase response". De används för att beskriva det vi kallar för frekvensgång, tonkurva eller frekvensrespons respektive fasrespons. Tillsammans kan de utgöra en "Bode plot".
Jag har aldrig stött på någon eller något som inte är i linje med det. Den artikeln du länkar till separerar de två om du läser hela vägen ner.
Gokväll... eller gonatt snarare!
Tyska Wiki skrev: Der Frequenzgang ist der Zusammenhang zwischen Ein- und Ausgangssignal eines linearen zeitinvarianten Systems (LZI-System) bezüglich der Amplitude und der Phase. Er ist die Fourier-Transformierte der Impulsantwort des Systems. Der Frequenzgang ist eine komplexe Funktion der Frequenz. Er gibt für sinusförmige Signale das Verhältnis zwischen Eingangssignal und Ausgangssignal an.
Das Ausgangssignal hat wegen des linearen Verhaltens des Systems dieselbe Frequenz wie das Eingangssignal. Die beiden Signale unterscheiden sich jedoch in der Amplitude und in der Phase. Das Verhältnis der Amplituden von Eingangssignal und Ausgangssignal in Abhängigkeit von der Frequenz ist der Amplitudengang. Der Unterschied der Phase zwischen Eingangssignal und Ausgangssignal in Abhängigkeit von der Frequenz ist der Phasengang.
PerStromgren skrev:Jag tycker att ordet "tonkurva" är vackert - som något som har med musik att göra - så jag använder det även om det skulle vara dumt ur någon ingenjörsmässig eller språklig synvinkel. De flesta jag pratar med vet inte innebörden av någotdera orden...
paa skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att ordet "tonkurva" är vackert - som något som har med musik att göra - så jag använder det även om det skulle vara dumt ur någon ingenjörsmässig eller språklig synvinkel. De flesta jag pratar med vet inte innebörden av någotdera orden...
Tala latin med bönder, och med lärde på bönders vis. Eller hur det nu var...
PerStromgren skrev:paa skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att ordet "tonkurva" är vackert - som något som har med musik att göra - så jag använder det även om det skulle vara dumt ur någon ingenjörsmässig eller språklig synvinkel. De flesta jag pratar med vet inte innebörden av någotdera orden...
Visst, fast det ligger något nedvärderande i det där gamla talesättet. Vad det handlar om är att helt enkelt alltid göra sitt bästa för att den man talar med ska förstå vad man säger. Det kan vara nog så knepigt, även i vår lilla värld...
paa skrev:PerStromgren skrev:paa skrev:Tala latin med bönder, och med lärde på bönders vis. Eller hur det nu var...
Visst, fast det ligger något nedvärderande i det där gamla talesättet. Vad det handlar om är att helt enkelt alltid göra sitt bästa för att den man talar med ska förstå vad man säger. Det kan vara nog så knepigt, även i vår lilla värld...
Du läste således inte vad jag skrev?
PerStromgren skrev:Jag tycker att ordet "tonkurva" är vackert - som något som har med musik att göra - så jag använder det även om det skulle vara dumt ur någon ingenjörsmässig eller språklig synvinkel. De flesta jag pratar med vet inte innebörden av någotdera orden...
Morello skrev:Nej, det låter inrökt - frekvensgång är det vedertagna begreppet och det inskränker sig inte till registret upp till 20 kcps.
PerStromgren skrev:paa skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att ordet "tonkurva" är vackert - som något som har med musik att göra - så jag använder det även om det skulle vara dumt ur någon ingenjörsmässig eller språklig synvinkel. De flesta jag pratar med vet inte innebörden av någotdera orden...
Morello skrev:Nej, det låter inrökt - frekvensgång är det vedertagna begreppet och det inskränker sig inte till registret upp till 20 kcps.
IngOehman skrev:*Om man t ex gör en spektralanalys med konstant bandbredd så behöver insignalen bara t ex en dirac eller vitt brus för att resulterande kurva skall vara en tonkurva för objektet. Mäter man med konstant relativ bandbredd (t ex 1/16 oktav) så måste insignalen vara t ex rosa brus för att resulterande kurva skall vara en tonkurva för objektet.
IngOehman skrev:I alla brusmätningar så finns fel som beror på bandbredd och mättid. Så skall man vara noga så kanske man bör säga att man med brusmätningar approximerar tonkurvan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster