Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Men även om vi skulle lösa just det som har hänt så ser jag ingen återvändo för mig själv till LTS styrelse. Det går liksom inte oavsett om Ingvar låter sig övertalas tillbaka eller inte. Smällen och insikten var för hård. Och jag är både glad och ledsen för det. Jag är glad för att jag äntligen kan berätta öppet om min kritik mot testet, jag har länge velat öppna upp verksamheten men mött motstånd. Jag är ledsen bla för att det kommer att innebära mindre deltagande i hifisverige.
Men det där var OT.
Min inställning är, om jag förstår dig rätt, den rakt motsatta:
Jag kan endast tänka mig ett fortsätt deltagandet i LTS' styrelse om vi kan lösa detta och du omvärderar din egen inställning till avhoppet.
Du
måste vara med, annars är det helt otänkbart för mig att vara det.
Ja, det är just det här manipulativa som gör att jag inte vill vara med. Du lägger bollen (skenbart) hos mig, som om det hänger det på mig om LTS ska fortsätta finnas eller inte. Men svaret är alltså nej. Valet om du ska fortsätta är fortfarande ditt.
Manipulativt? Jag är bara ärlig, och säger hur jag ser på det.
Tycker du att det är fel att jag berättar hur jag känner? Ja kan tillägga att jag inte tycker att det är helt sjysst att sitta i en styrelse, kritisera sina medarbetare så till den milda grad (offentligt) att de inte tycker det är roligt längre - och sedan själv hoppa av.
Du tycker inte att det blir lite "mission accomplished" av det?
Svante skrev:Du har ett jobb framför dig att föra in öppenhet i LTS F/E-lyssnande. I det kommer det att uppstå diskussioner och de kommer att vara jobbiga ibland, men när man väl har tagit sig igenom den proceduren, med vilja att förändra, så har man en mycket bättre metod.
Jag har inga invändningar mot metoden som den varit sedan 1980 ungefär,
jag ser ingenting som kan bli bättre med den.
Dessutom är jag inte med i LTS styrelse längre. Om du är det vet jag inte, men det var du när jag hoppade av.
Svante skrev:Det jobbet får du och de andra i styrelsen fixa själva. Ni får gärna fråga mig om det är något ni undrar över, men arbetet är ert.
Som sagt, när jag hoppade av verksamheten var du kvar, och om du verkar för andras avhopp så bör du vara beredd att ta över jobbet. Annars är det enda du åstadkommit att ta död på LTS.
Svante skrev:Jag ser fram emot det metoddokument som beskriver hur LTS framtida F/E-lyssningar ska gå till.
Ok.
Vi får väl se om något skriver ett sådant.
Hade jag varit kvar i verksamheten så skulle jag prioriterat att skriva artiklar om testobjekten, alltså om olika apparater och hur de beter sig. Tycker det är det som tjänar medlemmarna bäst. Det är en prioritering som känns rimlig tycker jag, för detta är i´´eellt arbete och det är svårt nog att få det gjort.
Det som jag tycker behöver sägas om själva testmetoden är sagt - det är en metod där man i blindlyssning jämför in- och utsignal från en apparat, efter att niväerna har matchats bättre än 0,05 dB. Vi strävar alltid efter en statistisk signifikans bättre än 99%. Utförandet i övrigt är maximalt flexibelt således att testförfarandet kan anpassas och ge lägsta möjliga detektionströskel, vilka fel man än söker.
Vill man veta mera så kan man läsa artikeln om F/E-lyssning som publicerades i jag tror det var MoLt nummer 1-1991.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).