Fel svar. /V8
:
DU är snudd humor att bara se in action
Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Jag är djävligt osmidig och provokativ...
perstromgren skrev:Jag sitter och funderar på att göra ett personangrepp. Får man det?
soundbrigade skrev:Visserligen vore det larvigt att släpa med sig en svart låda och be folk som stensäkert hävdar att en viss kabel (eller OPAMP) låter bättre än någon annan, men jag tror att hotet att om att man lätt kan kolla om man hör skillnad eller om man bara förväntar sig ett visst resultat får tyst på de värsta stollarna.
IngOehman skrev:1. De flesta i den grupp du refererar till tror ärligt på det de säger sig uppleva. Därför är det väldigt vanligt att de är övertygade om att de faktiskt hör skillnader i blindtest, och ställer upp!
Precis!Thomas_A skrev:Korrekt att material är svårt att hålla konstant, det är kostsamt att låta referensmaterial fara runt i världen. Men så går det ju till i min värld, även om det är bakterier som far runt. Det har i sig sina egna svårigheter, eftersom referenserna lider av genetisk drift.
När det gäller lyssnarskaror har ju Toole gjort en del studier, och jag vet inte om det är helt kritiskt om det är så att två olika selekterade lyssnarskaror faktiskt erhåller samma resultat med samma metod vid två olika tillfällen. Snarare stärker detta resultatet. Får de olika resultat så kan det betyda att den ena lyssnarskaran inte tillräckligt diskrimnerande, reproducibiliteten är låg eller metodfel. Det finns en publikation som visar just ett sådant omvänt förhållande, dvs diskrimineringsförmåga korrelerar omvänt med reproducibilitet.
Dock som jag sade i förra inlägget, en förutsättning är ju att material och metoder är så lika varandra som det bara går om man överhuvudtaget ska kunna jämföra, vilket kräver dokumentation.
Det är en svårighet i sig. Rent statistiskt är det dock fullt möjligt.IngOehman skrev:Det är därför jag varit så restriktiv med att ta in nya lyssnare (skapa stora lyssningsgrupper) för F/E-lyssingarna. Är gruppen för stor blir det omöjligt att nå låga detektionströsklar - med mindre än att man håller på ofantligt länge, vilket i sig tröttar lyssnarna, och höjer trösklarna...Vh, iö
IngOehman skrev:Mycket enkla studier kan korreleras, men sådana ger å andra sidan i regel inga särskilt värdefulla resultat.
soundbrigade skrev:Min tanke med tråden var just det här: kan man lyssna fram skillnader? Kan man lyssna fram bättre/sämre (om objektivt betyder det som flest testpersoner föredrar)? Och hur mycket skulle vi påverkas om testet gjorde blint eller synligt? Fast jag tyckte det skulle vara för uppenbart att skriva ut just det.
Kaffekoppen skrev:Det är en svårighet i sig. Rent statistiskt är det dock fullt möjligt.IngOehman skrev:Det är därför jag varit så restriktiv med att ta in nya lyssnare (skapa stora lyssningsgrupper) för F/E-lyssingarna. Är gruppen för stor blir det omöjligt att nå låga detektionströsklar - med mindre än att man håller på ofantligt länge, vilket i sig tröttar lyssnarna, och höjer trösklarna...Vh, iö
kaffekoppen skrev:Ett problem med mindre "elitgrupper" är hur deras hörsel tränas. Kan man alltid vara säker på att gruppen inte influeras av tränaren och således tränas på att lyssna på ett visst sätt?
Hur kan du göra kopplingen att jag inte förstått ändamålet med testerna för att sedan skriva att man HOPPAS att de tränas på rätt sak?IngOehman skrev:kaffekoppen skrev:Ett problem med mindre "elitgrupper" är hur deras hörsel tränas. Kan man alltid vara säker på att gruppen inte influeras av tränaren och således tränas på att lyssna på ett visst sätt?
![]()
Du har verkligen inte förstått ändamålet med testerna!
Man kan HOPPAS att de tränats att lyssna på ett visst sätt, om att det är gynnsamt för minimerande av tröskelnivån.*
dimitri skrev:Morello skrev:perstromgren skrev:Jag sitter och funderar på att göra ett personangrepp. Får man det?
Nej, sådant är inte i konsonans med forats regelverk.
Forumets
heter det
Kaffekoppen skrev:Hur kan du göra kopplingen att jag inte förstått ändamålet med testerna för att sedan skriva att man HOPPAS att de tränas på rätt sak?IngOehman skrev:kaffekoppen skrev:Ett problem med mindre "elitgrupper" är hur deras hörsel tränas. Kan man alltid vara säker på att gruppen inte influeras av tränaren och således tränas på att lyssna på ett visst sätt?
![]()
Man kan HOPPAS att de tränats att lyssna på ett visst sätt, om att det är gynnsamt för minimerande av tröskelnivån.*
I övrigt avstår jag från vidare kommentarer om huruvida jag förstått testerna eller inte.
paa skrev:Det är ju inte normalpopulationens detektionsnivå som är intressant, utan snarare om någon enda, någonsin kan höra en färgning från testad apparat.
För min del tycker jag det verkar säkrare om apparaten bedömts av dom mest tränade och kritiska lyssnarna, risken att jag själv börjar höra någon färgning efter att pyntat upp mina dyra pengar är ju betydligt mindre då.
Kaffekoppen skrev:Hur kan du göra kopplingen att jag inte förstått ändamålet med testerna för att sedan skriva att man HOPPAS att de tränas på rätt sak?IngOehman skrev:kaffekoppen skrev:Ett problem med mindre "elitgrupper" är hur deras hörsel tränas. Kan man alltid vara säker på att gruppen inte influeras av tränaren och således tränas på att lyssna på ett visst sätt?
![]()
Från: IngOehman
Till: Mayro
Skrivet: fre jan 05, 2007 11:59 pm
Ämne: You made my day!
Ditt "fel svar" till Mayro var en höjdare!
Tack.
Vh, iö
Forumets
heter det
Jag tänkte skriva samma sak...
soundbrigade skrev:Svante skrev:dimitri skrev:Morello skrev:perstromgren skrev:Jag sitter och funderar på att göra ett personangrepp. Får man det?
Forumets
heter det
Jag tänkte skriva samma sak...
DISKUSSIONSGRUPPENS
Användare som besöker denna kategori: Erahjar och 17 gäster