Vi gjorde även ett program i matlab som kunde detektera 5 olika sjukdomar i ett ekg, trixit men efter något tusental rader kod så.
Moderator: Redaktörer
Är det riktigt sant det? Det vill säga att utsinusen är densamma som insinusen? Det verkar rimligt förstås, men jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna instämma... Förklara gärna lite utförligare vad som händer -- jag är nog inte ensam om att inte behärska detta fullt ut.
subjektivisten skrev:mattepatte skrev:Zubi: Mastringen av en inspelning från den tid då cd spelarn ej fanns som återgivare torde innebära...
Ett fiktivt exempel:
Förr:
En kunnig men långhårig hippie som tog hänsyn till hur det skulle låta hos Svensson avspelad på vinyl på sin Lenco med bleckburkar JBL eller Rogers
Idag:
En mer erfaren och kunnigare, men nu glesare behårad, f.d. hippie som tar hänsyn till hur det kommer att låta hos Svensson avspelad på en "ofärgande" cd eller dvd spelare och Ino Pi60s
Ja, ännu ett bevis på att du inte vet vad du snackar om överhuvudtaget. Du tror säker att det är så men tyvärr så får jag berätta att ofta så är det inte så alls.
Subjektivisten
Subjektivisten skrev:Jag försöker förklara för dig att dom flesta personer jag känner som lyssnar mkt på vinyl gör det inte p g a att vinylens brister/färgningar gör att det låter bättre på alla skivor utan att många vinylskivor har blivit bättre mastrade än CD versionen.
mattepatte skrev:IÖ: Du skulle ju kunna ha synpunkter på mitt inlägg på ett betydligt trevligare sätt, om du nu känner dig tvungen att kommentera.
Det var inte ett påstående heller, men skit samma.
PPS. Till isidor vill jag säga att det där med LP-filtrering (så länge den sker fassymmetrisk i den digitala domänen, d v s till ett nytt flerbitigare översamplat digitalformat, ochvi talar om ett brickwall-filter) är defacto identiskt med att substituera varje sample (oavsett om du ansr att ursprungsformen är en dirac eller en rektangelstapel) med en amplitudproportionell sinc. Även i din modell blir varje enskilt sample förresten en sinc! Och i min modell uppstår ett brickwall-filter!
Jag håller alltså med dig, och du borde hålla med mig också. Vi säger nämligen prexis samma sak.
Isidor skrev:Jag vet av erfarenhet att de här sakerna ofta missförstås och ville bara visa att man kan betrakta det hela ur flera synvinklar. Det brukar ibland underlätta och verkar faktiskt ha inspirerat till alternativ förståelse här också. Det är inte alltid omedelbart uppenbart allt detta med sincar och LP-filtrering.
Kraniet skrev:så vi kommer inte se supertweeters i öhmans högtalare?
IngOehman skrev:
2. Begreppet definierades närmare i bla Max Webers arbeten. Weber ställde "sekten som typ" mot "samhället som typ" (=kyrkan, om man talar om religion), och han framhöll att sekten har personligen omvända anhängare, medan kyrkan har medlemmar som fötts in i den.
Sektmedlemmarna har alltså agerat som individer; lärt, lyssnat, ifrågasatt, tänkt och kommit till slutsatser - medan de övriga bara ha anslutit sig till en massa dumma (aldrig ifrågasatta) missuppfattningar, utan att tänka.[/color]
Nagrania skrev:IÖ skriver att i studio monitorer har man diskantelement som går upp till 50KHz. Jag själv har aldrig stött på dom monitorerna i studiomiljö.
Nagrania skrev:Subjektivisten skrev:Redan på 70-talet så graverade man skivor med ljudinformation mellan 30-40 Khz, 4-kanalsskivor. Så nog kan man få ut mer på vinylen över 22 KHz.
Här ett inlägg från en som var med redan på 70-talet och ännu tidigare. När det gäller CD4 som JVC/Victor hittade på var det så att man var tvungen att konstrurera nya graverdosor som verkligen klarade 20KHz med fullnivå utan att brinna upp. För att klara av att gravera in pilot-tonen som krävdes för kunna göra en s.k. diskret fyrkanalskiva var man tvungen att sänka hastigheten vid graveringen till hälften. Det här innebär att man fick vissa problem med den tidens analoga bandspelare...dom klarade helt enkelt inte av att reproducera frekvenser under 20Hz utan ett kraftigt nivå fall.
Nagrania skrev:Dessutom är det också problem mellan graverdosan och lacket, man får något slags buller i det graverade spåret under 20Hz. Personligen skulle jag tro att det är just därför jag aldrig upplevt någon djupare bas i dom gamla CD4 graveringarna.
Nagrania skrev:Sedan det här med frekvensgången på en vinylskiva. Det är inte sant att man förstör hf-informationen efter ett antal avspelningar ... om man nu inte har en oerhört sliten och dålig pickup.
Nagrania skrev:Sedan det här med att graverdosan är rak upp till 27KHz... ja det stämmer om man nu tycker att ett nivå fall på några tiotal deceibell är rakt. Jag förstår nog inte det här efter som det inte heller finns(vad jag vet)någon Riaa kurva över 20KHz.
Nagrania skrev:IÖ skriver att i studio monitorer har man diskantelement som går upp till 50KHz. Jag själv har aldrig stött på dom monitorerna i studiomiljö. Jag jobbar dagligen med goda monitorer varav de senaste tio åren med Genelec 1038. Om man tittar på andra stora studiomonitorer ex.v. JBL, Westlake, B&W 801, K+H, ATC m.fl. Det är nog ingen av dom nämnda som vill uppge att deras monitorer går så värst mycket högre än 20KHz.
Nagrania skrev:Jag skulle vilja säga att det är bara i hifivärlden som man gärna vill ta till dessa och andra överord. Därmed inte sagt att det inte finns entaka element som kan gå upp till 50KHz, men vid vilken nivå...och till vilken nytta.
I bästa fall hör en människa upp till 20KHz men dom flesta som är mellan 35-45 år hör inte högre än 16-18KHz och då vid ganska hög nivå.
Den höga distorsionen vid vinylgravering i både diskant- och ultraljudsområdet ser man som en intressant effekt om man gör FFT på en vinylgravering som är gjord från ett PCM-band (DAT t ex). Trots att inspelningen faller extremt över 24 kHz (vid 48 kHz sampling) så kan man konstatera att spektralanalys av vinyler avslöjar ett snyggt fallande spektrum långt över 24 kHz! Vinylen lägger helt enkelt till en massa nya övertoner som är så starka att det ofta inte ens är lätt att se var PCM-systems brickwall-frekvens ligger.
ag har kunnat jämföra den ena av skivorna , alltså CD/vinyl och jag kom fram till att vinylskivan rullade av långsammare än CD skivan....CD´n klippte av allt över drygt 20KHz. Men vinylen gick inte upp så långt som du anger. Jag minns väl inte helt hur det var men jag har en minnesbild av att skivan med Susanne Vega droppade av -50 dB/24KHz under full nivå.
Nej vet du vad jag tror att om du har gjort en provgravering så måste det ha skett från ett analogt band eftersom det vore det enda som fungerar om man vill ha för-styrningen av graverdosan. Det får mig att tänka på, hur fan går det egentligen till när man graverar en vinyl från en digital master. Jag såg nämligen på Hoffman´s hemsida att man har en digitaldelay från TC electronic för att kunna fördröja signalen till gravernålen. Det värsta av allt är att den delayen har en intern sampling på 48KHz....jag är krossad
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster