Moderator: Redaktörer
patrikf skrev: Isidor skrev att han vill åt rumsvänligheten hos bandelement. Medför inte placering av linjekällor, som återger olika frekvensband bredvid varandra, fasfel?
Liknande lösningar ses för övrigt på T-A´s hemsida. Hur blir rumsreflektionerna från dylika skapelser?
patrikf skrev: Vid minsta rörelse av huvudet i sidled påverkas den eventuell frekvenslinjäritet som erhålls i sweetspot. Eventuella fördelar kan kanske uppleva detta?
patrikf skrev:Om golv och takreflexerna är gynnsamma, så torde sido, och bakre reflexer vara desto värre. Dels pga att nivån sjunker mindre med avståndet (i jämförelse med en puntkälla) Dels pga större fasavvikelser.
patrikf skrev: Vid minsta rörelse av huvudet i sidled påverkas den eventuell frekvenslinjäritet som erhålls i sweetspot.
Vad du beskriver är en högtalare men mycket "taggigt" spridningmönster kring nollgradersriktningen. Detta är dock inte någon självklar konsekvens av att man har två ljudkällor placerade bredvid varandra (som var och en täcker in olika frekvensband). Om våglängden är lång jämfört med skillnaden i avstånd mellan elementen, blir fasskillnaden som beror på det fysiska avståndet liten. Effekterna är alltså avhängig delningsfiltrets egenskaper: delningsfrekvens, branthet, fasegenskaper . Jag är dock inte riktigt på det klara vilka fysiska avstånd vi talar om. Du kanske kan ge några ungefärliga värden på avstånden iv talar om?
Samma som gäller tonkurvan i nollgradersrikningen gäller också för större horisontella vinklar: det krävs lite exempel för att man skall kunna ta ställning. Men det är inget axiom att det måste låta "dåligt". Dipolverkan är alltid ett återgivningsproblem men det behöver inte låta "konstigt" för det: reflektionerna riktning och tidsmässiga i förhållade till direktljudet är inte likartat om man jämför bakväggsreflexer och sidoväggreflexer. Slutligen är eventuella problem med reflexer i sidoväggar ett applikationsproblem som beror på hur rummet ser ut. De stora lyssningsavstånd som talats om här, dvs mer än tre meter, antyder att applikationen skulle var till sin fördel i större rum med livlig akustik. Med dipolverkan kan man ju till viss del kontroller spridningen i sida. Man kan också elimera en del av verkan från bakväggsreflexen genom att se till att reflexerna från väggen framför och väggen bakom högtalarna tar ut varandra i lyssningplats.
När jag läser igenom inlägget så ser jag att vi har lämnat bandhögtalare och glidit in på dipoler och panelhögtalare.
patrikf skrev:Det vore kanske bäst om Isidor svarade på detta, eftersom det är hans högtalarexempel jag tänkte på när jag skrev. Han antydde en delningsfrekvens på 1 khz, som jag uppfattade det. Ett avstånd mellan linjekällorna på 20- 30 cm är väl rimligt?!
Jag tänker på att det blir utsläckningar i det överlappande frekvensområdet. Det ska väl till väldigt branta filter för att undvika detta?
Svante skrev:patrikf skrev: Vid minsta rörelse av huvudet i sidled påverkas den eventuell frekvenslinjäritet som erhålls i sweetspot.
En av poängerna med linjekällan är väl ändå att riktverkan ser olika ut i vertikal resp horisontalled? Linjekällan är rundstrålande i horisontalplanet (om den står upp) men riktad i vertikalplanet. Effekten du beskriver uppträder om man flyttar sig upp/ner i stället. Skrev inte Isidor nånstans att det av denna anledning är bra om bandet är långt, för så länge man flyttar sig inom en cylinder som är lika hög som bandet är långt, så ändras nivån/tonkurvan relativt lite?
Du måste skilja mellan linjekällor och bandelement. En approximativ linjekälla kan skapas m.h.a. dynamiska element om avståndet dem emellan är litet i förhållande till våglängden, precis som Svante visar exempel på ovan. Det går således utmärkt att dela ett bandelement vid exempelvis 1 kHz och ändå ha linekällekarakteristik över hela audioområdet.
Eller menar du att detta är specifikt för bandhögtalare?

Svante skrev:Jag vet faktiskt inte. Avståndet är ganska stort, väl, kanske 40 cm? Det skulle ge -1.8 dB vid 1kHz beräknat på samma sätt som i förra exemplet.
Fast det är väl inte bara tonkurveförändringar som är problemet, hörseln är väl ganska bra på att bestämma riktningen på ljud vid dom frekvenserna? (har dock ingen bra koll på hur den bestämmer riktningen...)
patrikf skrev:Kan det isåfall vara förändringen av tidsskillnaderna, Bas- och diskantelementen sinsemellan som påverkar hur man uppfattar riktningen på ljudet?
Thomas_A skrev:Just Nordmarks artikel handlar lite om riktning mellan öronen. Klassikt är väl att över 1.2 kHz eller så finns det ingen förmåga för fas/riktning?
Om man nu inte tror på Nordmarks artikel som säger att faskapaciteten ökar markant om signal är jittrad, ner till ung. 1 µs och upp till 8 kHz där mätningarna slutar...
Svante, har du lyckats få fatt på Nordmarks artikel?
Vore kul att få nåt expertutlåtande på de experimenten...
T
Thomas_A skrev:Just Nordmarks artikel handlar lite om riktning mellan öronen. Klassikt är väl att över 1.2 kHz eller så finns det ingen förmåga för fas/riktning?
Om man nu inte tror på Nordmarks artikel som säger att faskapaciteten ökar markant om signal är jittrad, ner till ung. 1 µs och upp till 8 kHz där mätningarna slutar...
Svante, har du lyckats få fatt på Nordmarks artikel?
Vore kul att få nåt expertutlåtande på de experimenten...
T
Isidor skrev:Svante,
Långa banddiskanter har en löjligt låg grundresonansfrekvens, vilket medför att någon elektrisk impedanstopp inte gör sig gällande inom audioområdet. För hårt spända basmembran i stil med t.ex. Apogee framträder dock den elektriska impedanstoppen tydligt.
Jag tycker att det är lite synd att det verkar som om du inte vill acceptera att mätresultaten för Athena inte är representativa för långa bandelement i allmänhet.
Jag känner för övrigt inget som helst behov av att förklara varför dessa element tycks uppträda så pass illa.
"En delningsfrekvens om ca 1 kHz är sannolikt alltför hög för det horisontella avstånd som gäller mellan elementen i dina högtalare. Den horisontella spridningen blir ojämn och det är antagligen effekter av detta som du märker av.
För min egen del kommer jag att dela betydligt lägre, omkring 400-500 Hz men då är också banden betydligt bredare och även längre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster