BB skrev:-Martin- skrev:BB skrev:-Martin- skrev:Ok om man ser det så. Dock kan ju volym/dynamik även vara av betydelse för "ljudkvaliten".
Om en stor dipol konstrueras på rätt sätt, kommer det att vara snudd på omöjligt att driva den utanför X-max. Mina gamla Megatrender exempelvis med 18st. 8"-element rörde sig mindre än plus minus 2 millimeter vid en inmatad effekt om 800W RMS - det var istället talspolarna som smälte av temepraturhöjningen eftersom detta överskred talspolarnas värmeavledningsförmåga... Nota bene att de inte matades med höga effekter under system-rf!
//BB
Hm... 800/18=44 W per element. Pga det låga "utslaget" antar jag att det inte var så där jättelåg frekvens vilket borde betyda en verkningsgrad på låt säga 1% => nästan all effekt bränns upp i elementet. 44 Watt är väl ungefär vad en 60 W glödlampa avger i värme. Rätt så varmt! Jag förstår att talspolarna brann. För det var väl före det fanns ventilerade talspolar(?)
Frekvensen ifråga var 40Hz och anledningen till det låga "utslaget" var den höga strålningsresistansen (i sin tur relaterad till den stora strålande ytan).
//BB
Men vänta lite nu. Om frekvensen halveras till 20 Hz ökar utslaget fyrfaldigt, dvs till +/-8 mm och det var väl inte många 8-tumselement som klarade på den tiden utan att passera X-max(?) Men det kanske inte var det systemet du menade tidigare?