Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Almen skrev:-Martin- skrev:-87 dB känslighet. Verkar lite klent...
Vid stereophiles mätningar har 3.6:an 83.5 dB/2.83 V/m och 1.6 har 83.7 dB/2.83 V/m.
Bättre än -87 i alla fall
Almen skrev:Vid stereophiles mätningar har 3.6:an 83.5 dB/2.83 V/m och 1.6 har 83.7 dB/2.83 V/m.
skrutten skrev:Sätt micken 1 meter från högtalaren utefter den tänkta axeln.
-Martin- skrev:skrutten skrev:Sätt micken 1 meter från högtalaren utefter den tänkta axeln.
Varför en meter? Bör man inte sträva efter en position på det lyssningsavstånd man ämnar använda högtalarna på? (Kan ju iofs vara en meter...)
Bra inlägg förövrigt.
/M
skrutten skrev:-Martin- skrev:skrutten skrev:Sätt micken 1 meter från högtalaren utefter den tänkta axeln.
Varför en meter? Bör man inte sträva efter en position på det lyssningsavstånd man ämnar använda högtalarna på? (Kan ju iofs vara en meter...)
Bra inlägg förövrigt.
/M
Det är förståss optimal att mäta i lyssningsposition men detta kan vara väldigt opraktiskt vid mätning inomhus. Man vill samla mätdatat störningsfritt under så lång tid som möjligt det är allt. Jag använder 1 meter för det är hanterbart att ställa in men hjälp av en metersstock.
/G
Martin skrev:Energiresponsen blir oftast rakast med 90graders fasskillnad mellan elementen vilket kan vara praktiskt vid låga delningsfrekvenser.
skrutten skrev:Då filtret har ordnat med rätt fasning mellan elementen så spelar AC ingen roll längre
-Martin- skrev:skrutten skrev:Då filtret har ordnat med rätt fasning mellan elementen så spelar AC ingen roll längre
Nu pratar jag inte om absolut avstånd till AC för varje element utan skillnaden mellan avstånden, vilken ju direkt påverkar summasignalen.
Och du ska ha tur om denna skillnad är exakt samma vid en meter som t ex vid tre meter.
The complex motional impedance of a typical two or three
way passive loudspeaker system must have a modulus of
impedance which varies within defined limits, never falling below
the voice coil resistance. A minimum impedance modulus which
does fall below the voice coil resistance indicates a ringing filter
in the passive crossover which will cause time domain distortion
as well as presenting a difficult load for the driving amplifier.
paa skrev:Så här resonerar ATC om vikten att inte filtret ger för låg impedans:The complex motional impedance of a typical two or three
way passive loudspeaker system must have a modulus of
impedance which varies within defined limits, never falling below
the voice coil resistance. A minimum impedance modulus which
does fall below the voice coil resistance indicates a ringing filter
in the passive crossover which will cause time domain distortion
as well as presenting a difficult load for the driving amplifier.
Martin skrev:...Vid högre frekvenser är det spridningen som är den största utmaningen att få till. Tex så att mellanregistret inte börjar beama innan diskanten tar över så att man får ett "hopp" i spridningsmönstret. Det är sådant man får se till när man väljer element men även delningsfrekvens och branthet påverkar hur övergången blir. Många kompenserar hopp genom att sänka utnivån "on axis" ovanför delningen. En sådan kompensation är alltid en kompromiss som man helst vill undvika så långt det går....
peetwa skrev:Nog finns det undantag. Jag håller på och pillar på en kommersiell högtalare som sprider minst sagt imponerande här.
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... hsprid.jpg
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 65#1054665
skrutten skrev:peetwa skrev:Nog finns det undantag. Jag håller på och pillar på en kommersiell högtalare som sprider minst sagt imponerande här.
http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... hsprid.jpg
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 65#1054665
Jag tänker mig att wg och låg/flack delning gör detta fina. Och sist men inte minst mätmetoden (tror jag iaf).
Martin skrev:
Fas mellan elementen är viktigt att hålla koll på i alla register, dels för energirespons och för att slippa toppar i frekvenskurvan i vissa riktningar. Osymmetriska elementkonfigurationer som tex när man använder 1 ensamt element till varje register kräver ofta att elementen summerar i fas för att vertikalresponsen ska bli fin.
Energiresponsen blir oftast rakast med 90graders fasskillnad mellan elementen vilket kan vara praktiskt vid låga delningsfrekvenser.
Fasen justerar man med brantheten, vilken kan finjusteras med motstånd i serie med shuntkomponenterna.
Martin skrev:Energiresponsen blir oftast rakast med 90graders fasskillnad mellan elementen vilket kan vara praktiskt vid låga delningsfrekvenser.
skrutten skrev:
Exempelvis skaffa en gammal dator som går att köra Speaker workshop på - ett usb ljudkort. 2 mic och 2 linjeingångar behövs dessutom motstånd för kalibrering och mätning 10 ohm 1% och 10kohm 1% brukar räcka. Gör ett par kablar (eller en box för mätningarna). En bra effektförstärkare behövs också. (Värm högtalarelementen med lite vanlig spelning först)
/G
skrutten skrev:
Skapa ett filter med hjälp av målkurvorna justera filtret så att fasensnurren (hastigheten) matchar mellan elementen.
/G
LzM skrev:Lite mera funderingar ang fasen, ibland så förespråkas 90 graders fasförskjutning vid delningen och ibland så förespråkas att elementen ska summera i absolut fas vid delningen.
Som jag har fattat det så är det mest vid lägre delningar, säg <300 Hz som man bör sträva efter 90 graders fasförskjutning medan högre delningar bör summera i fas?
-Martin- skrev:Men alltså. Att inte summera i fas kan väl bara gälla då man inte använder ett filtersystem med 2*n*6 dB/oktav lutning (dvs LR-filter)? Eller har jag missat något i grundläggande filterteori...
Sedan att man ibland har en elektrisk lösning för att kompensera för t ex gångvägsskillnader är ju dock en annan sak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster