faulhund skrev: ... Men kan man se något som helst hopp i och med nya format?...
Det beror nog på hur det lanseras. Bättre än tidigare duger inte eftersom konsumenten inte känner igen sig i det budskapet. Om det är något som är helt annorlunda än tidigare och ger en ny dimension till upplevelsen, så kan det möjligtvis gå.
faulhund skrev:Visst är CDns kvalitet begränsad, men problemet är ju att "marknaden" vill ha något som är mycket sämre, bara det låter högt och förstör hörseln...
Marknaden vill inte ha något som är sämre. Marknaden vill inte ha något som låter högt och förstör hörseln. Det tror i alla fall inte jag. Jag tror snarast att marknaden vill ha förenkling och kunna ha en större mängd musik lagrat. Man offrar kvalitet mot kvantitet och kvantiteten är inte i ljudstyrkan utan i antal låtar samt antal låtar per krona. 1 miljon låtar i en iPod smäller högre än 10 låtar i en iPod.
faulhund skrev:...Har då nya medier någon chans bara för att de är nya?...
Nyhetens behag är kraftfull faktor. Sedan måste efterföljande support finnas. På något sätt är tajming viktig, att ligga rätt i tiden.
faulhund skrev:..."CD är slask": Jag är glad att det ha blivit så billigt att producera! I början hade svenska producenter av seriös musik inte råd att ge ut mycket (ens av vad de hade i arkiven), inte utan statligt stöd i alla fall, t.ex. Musica Sveciae. Nu kan varje amatörkör som vill pressa sina egna CD. Och jag är överlycklig t.ex. att efter 200 år äntligen ha fått höra
Joseph Martin Kraus symfonier, och det till ett lågt pris tack vare
Naxos. Det är ju den intressantaste tonsättaren efter Haydn, Mozars och Beethoven i den generationen! Och han var (eller blev) svensk!!! Förvisso, man spelar inte efter en vetenskaplig edition, för den finns ännu inte. Men när Naxos ö.h.t. gjort musiken tillgänglig, hoppas jag att intresset fortsätter att växa; andra artister ställer krav på tillförlitliga och läsliga noter, specialensembler kommer att vilja spela in nya versioner på tidstrogna instrument o.s.v.
I så fall kommer det att uppstå en marknad, men under förutsättning att man "uppfostrat" både artister och publik.
Att uppfostra artister och publik är ett för svårt sätt att komma framåt på. Det finns en publik som går på konserter. det är kanske 1 miljon konsertbesök i Sverige per år. Den publiken är en annan publik än hifipubliken. De bryr sig inte så mycket om hifi. Är det för att skillnaden är för stor mellan vardagsrummet och lokaliteterna vid liveframförandet?
Jag tror det är så. Det finns ingen återgiven musik som låter som då man lyssnar live. Det kan bli lite renare hemma och lite rakare frekvensgång, men själva happeningen och autenticiteten och ambiensen och känslan av att vara där i en stor lokal eller på en arena inbefinner sig helt enkelt inte. Allt återgivet ljud låter puttinuttigt, såsom man har skalat ner dimensionerna från t.ex. 25 000 kubikmeter till 75 kubikmeter och musikerna är små dvärgar som finns någonstans därframme mellan högtalarna på 1 meters höjd från golvet. Den stora publiken hör detta och finner ingen stor skillnad mellan olika anläggningar. varför då bry sig. Då är det bättre med 1 miljon låtar i en iPod.
Jag vill dela in ljudåtergivning i 4 små avdelningar där det absoluta minimikravet är total perfektion
1.) Replikation av en existerande rumslig ljudhändelse. Den startar vid en inspelning av t.ex. en konsertviolinist där man har absolut och total kontroll över situationen, både akustiskt och psykoakustiskt och elektroakustiskt. Man skall med total precision kunna höra violinisten röra sig på scenen som t.ex. det vore i Carnegie Hall eller om det rör sig om en operasångare som rör sig på scenen på La Scala och detta skall kunna vara från varje enskild lyssningsplats i auditoriet d v s i lyssningsrummet.
2.) Kreation av en ny helt okänd rumslig ljudhändelse. Till exempel skall man kunna krympa violinisten till storleken av en fluga

där den snabbt kan zoomas runt ens huvud i ett marmorerat badrum med storleken av en Brasiliansk fotbollsstadium

Det vore rätt häftigt.
3.) Transmutation mellan en rumslig upplevelse och en annan. Man kan t.ex. lyssna som om man hade en sittplats på konserthuset. Violinisten spelar en furiös cadenza och rör sig brådskande mot dig såsom det vore ett snöbetäckt fält han skulle passera från 100 meter därifrån. Musiken kommer närmare och närmare, blir bredare och större och med mer presens och med mer efterklang fram till den tidpunkt vid klimax av solot då violinisten kommer fram till scenen tillsammans med orkestern. Det vore häftigt att kunna återge det på ett fulländat sätt tycker jag.
4.) Representation av en fullständig virtuell ljudvärld. Detta innebär att man fångar en del av violinistens liv.

Man skall alltså höra omgivningen på exakt identiskt sätt som violinisten själv hör det. Man skulle alltså bli transporterad i en taxi till konserthuset och höra hur man går in i foajén och uppför trapporna bakom scenen och fram till podiet innan konserten börjat och sedan höra violinen såsom man vore violinisten själv och höra publiken och efter konserten så skall man helt kunna uppleva hur violinen packas ner och hur violinisten gör sin exit mot gatan. Allt detta skall kunna återges med perfektion i var mans hem utan att kostnaden överstiger en normal familjs ekonomiska smärtgräns.
Är detta uppnått? Har vi ens kommit i närheten av en sådan ljudåtergivningssituation tycker du? Eller är vi ljusår därifrån. Med ett sådant system så finns möjligheten till att musikupplevelsen blir total. Dessutom kan en filmupplevelse bli autentisk såsom man vore huvudpersonen i filmen om det är detta regissören vill få fram. Sedan har man ett verktyg vid dataspel som heter duga. Man kan animera virtuella världar och följa med på en ljudresa av sällan skådat slag. Sådana upplevelser tror jag kan vara intressanta.
Nästa fråga är, skulle ett sådant hifi-system för en överkomlig peng kunna säljas om den dessutom är vrålsnygg och inte tar för stor plats i hemmet och inte kräver någon ombyggnad av rummet? D v s den integrerar perfekt med boendemiljön.
Jag är tämligen övertygad om att det skulle appellera mer på massorna än 1 miljoner låtar av musiksmet i en iPod eller att lyssna på musik från en ynklig lite loge som alltid är konstant och inte har något med inspelningsvärlden att göra.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.