Hur bäst koppla ihop 10st bremenbasar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-13 16:06

Om vi tänker oss ett 4,5m brett rum är det ju max runt c-c 40 cm mellan basarna om man sprider ut dem...

Det blir rätt många kombinationer där basar står inom 1,5m från varandra...

Det kluriga som jag tycker är snarast hur man egentligen skall placera ut dem så att väggstöd från samtliga blir detsamma eftersom de som står hörnnära får mer väggstöd, fast det kanske är skitsamma om det är symetriskt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-08-13 16:10

Det finns två dimensioner till...

Är rätt säker på att du hört talas om dem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-13 16:15

De flesta är mindre intresserade av att placera basarna så :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-13 16:20

ps... har lämnat ett glatt och trevligt meddelande
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-08-13 20:35

MagnusÖstberg skrev:De flesta är mindre intresserade av att placera basarna så :)

Om så är fallet kan man fråga sig vad poängen är med att ha fler än två
eller fyra. :?

Vad jag menar är helt enkelt att den som skaffar många basar för att nå
akustiska fördelar med det, måste ha missförstått något om de tror att
antalet som sådant skulle ha några andra poänger än ljudtryckliga.

Vill man ha rumsakustiska värden ut av det hela så räcker inte med ett
större antal. Antalet är rent av bortkastat om man inte gör något vettigt
av det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-13 20:47

I det här fallet handlar det med största säkerhet om att man dessutom vill köra slutna och aktivt kompenserade moduler och vill ha erfoderligt headroom iallafall, dvs det går ju åt rätt mycket luftpump ner mot infrafredkvenserna.

Du säljer ju själv dem i 6-pack för sådanna konfigurationer, och tanken här är nog samma koncept.

Därav mitt förslag med 2st 5-kanalssteg vilka kan köpas relativt billigt om man håller sig till 100-wattare eftersom hembiogrunkorna idag konkurrerar ut dem...

Har man inga grannar eller vil bli vräkt, och vill ha garanti så finns ju alltid:

http://emotiva.com/xpa5.shtm
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-08-24 10:07

Nu börjar det dra ihop sig mot slutmontering. Lådorna jag håller på med är kubformade. Jag är medveten om att man inte bör använda sig utav denna form vid högtalarbyggen. Har dock för mig att kubformen inte är så kritiskt vid mindre slutna basmoduler. Hur ligger det till egentligen? Bör jag göra något åt insidan för att motverka stående vågor? Innermåtten på lådorna är idag 301mm x 301mm x 301mm.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-08-24 11:07

misanplass skrev:Nu börjar det dra ihop sig mot slutmontering. Lådorna jag håller på med är kubformade. Jag är medveten om att man inte bör använda sig utav denna form vid högtalarbyggen. Har dock för mig att kubformen inte är så kritiskt vid mindre slutna basmoduler. Hur ligger det till egentligen? Bör jag göra något åt insidan för att motverka stående vågor? Innermåtten på lådorna är idag 301mm x 301mm x 301mm.

Använd lite dämpmaterial för att dämpa bort den värsta resonansen. Den ligger så pass högt i frekvens så att den inte kommer att accentueras vid lägre frekvenser.

Lycka till med basarna, eller snarast med basen :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-08-24 11:43

Angående dämpmaterial; läste att lennartj hade fått rekomendation om en fyllnadsgrad på 60% för sina lådor, detta har jag som riktmärke. Ok? Är det förresten viktigt att se till att lådans alla väggar blir klädda med dämpmaterial, eller kan man lämna sista biten helt fri(kala väggar)?

Tack för lyckosparken! :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-24 11:58

Intill elementet får inte sitta något dämpmaterial.
Packa på bara i en låda och mät sedan impedansen, enligt Peter ska du ner till ett Q-värde av 0,5 på systemet. Sedan är det bara att packa likadant i alla lådor. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-08-24 13:21

misanplass skrev:Angående dämpmaterial; läste att lennartj hade fått rekomendation om en fyllnadsgrad på 60% för sina lådor, detta har jag som riktmärke. Ok? Är det förresten viktigt att se till att lådans alla väggar blir klädda med dämpmaterial, eller kan man lämna sista biten helt fri(kala väggar)?

Tack för lyckosparken! :)

Det är ok. Du skall inte ha dämpmaterial strax bakom basen. På djupet och sidoväggar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Teknikforum