batterilåda till panasonic wm61a

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-04 10:33

vet ni om ibf akustiks "biasmik" är linkwitzmoddad? jag klurar på om det inte skulle vara väldigt bra att ha en akustisk kalibrator, tyvärr är de så satans dyra, men dom i klass 2 är ju överkomliga, hur kör ni?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-04 14:13

Ibf EMM-8 är inte Miller/Linkwitz-moddad. Kalibrator är bara för mikrofones känslighet, inte frekvensgång. Den känslighetsförändring som en mikrofon verkar kunna drabbas av ligger runt +-1 dB över fem år. Vad är det egentligen du vill mäta? För amatörbruk krävs kanske ingen überprecision? Om man vill ha högre noggrannhet är man kanske inte hobbyist....

När det gäller Linkwitz-förstärkaren som vi diskuterat, den måste kopplas på ett annat sätt om inte kapseln är moddad enligt Miller/Linkwitz.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-04 14:47

RogerGustavsson skrev:Ibf EMM-8 är inte Miller/Linkwitz-moddad. Kalibrator är bara för mikrofones känslighet, inte frekvensgång. Den känslighetsförändring som en mikrofon verkar kunna drabbas av ligger runt +-1 dB över fem år. Vad är det egentligen du vill mäta? För amatörbruk krävs kanske ingen überprecision? Om man vill ha högre noggrannhet är man kanske inte hobbyist....

jag vill mäta absoluta nivåer, jag behöver ett sätt att få mitt system kalibrerat, imorse var jag förbi ett mät och kalibreringsföretag och jag kan låna hem en av deras kalibratorer, jag måste nu bara snickra ihop en adapter så mina smala mikar passar, proffsmikarna är ju betydligt fetare

När det gäller Linkwitz-förstärkaren som vi diskuterat, den måste kopplas på ett annat sätt om inte kapseln är moddad enligt Miller/Linkwitz.

jo det är jag medveten om :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-04 17:56

hur fungerar det med adapterbitar map olika mikars storlek?

tänker då mest på att många kalibratorer arbetar vid 1kHz och det är små kaviteter, måste inte mikrofonerna sitta i princip lika (inom 1/8 våglängd, eller ca 3-4 mm ) i kalibratorn med eller utan adapter ?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-04 18:41

nu gissar jag fritt:

jag tror inte en exakt placering är så viktig så länge trycket inne i volymen blir rätt, en helt tät anslutning torde vara viktigast av allt. 1000hz har ju en våglängd på 0,34m, en åttondel blir ju då 0,043m. men eftersom jag är nojjig av naturen så kommer jag bygga ett par mikrör som är en 1/2", då tätar mikarna fint mot den inbyggda o-ringen. sedan får jag väl jämförelsemäta mina smala mikar mot dessa kalibrerade fläskmikar
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-06 19:53

vad tror ni att ett mikrofonelement kan klara av att generera för ljudtryck i ett litet rör, och kan den göra det distfritt?

ett mikelement bör väl klara att generera lika höga ljudtryck som det kan fånga, eller?

som detta element

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 824-05.jpg
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-06 20:50

celef skrev:vad tror ni att ett mikrofonelement kan klara av att generera för ljudtryck i ett litet rör, och kan den göra det distfritt?

ett mikelement bör väl klara att generera lika höga ljudtryck som det kan fånga, eller?

som detta element

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 824-05.jpg

Det ställer jag mig tveksam till. För att gerenera t.ex. 100 dB vid låg frekvens ska mycket luft flyttas. Hur ska det åstadkommas med ett litet membran? Om du däremot menar t.ex 2 kHz blir läget ett annat. Vill du använda det för att kalibrera? Då är nog ARTA's lösning bättre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-06 23:09

det vore kul att snickra ihop något enkelt och billigt med en känd utnivå, att köra med ett mikelement är nog kanske inte den enklaste lösningen, men kanske en piezobuzzer?

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 60221f.jpg
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-06 23:29

har knappt ingen kontroll på hur känslig den är. det kan nog variera flera dB.

Jag tror snarare på att mäta upp ett litet element map Thiele small så noga det bara går öht och sedan bygga en kalibrerkammare som står beskrivet i en av applikationsnötterna till ARTA.

Är man en riktig demon kan man bygga en mekanisk kolv som går i en tryckkammare. Då har man exakt slagvolym = exakt tryckstegring.

Men det får vara en liten kolv och en stor tryckkammare för 94 dB= 1Pa övertryck = 0,00001 bar = 1 ml slagvolym på 100 liter kammare.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-10 01:03

vad säger ni om mitey mike-kopplingen i mitten, den ska tåla högre ljudtryck (125dbspl) jämfört med standardkopplingen, och vad blir utgångsimpedansen?

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-10 08:23

Mitey Mike II-kopplingen borde väl ge förstärkning? 10k/150=66.67 ggr, 36.48 dB? Kan det schemat stämma?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-10 11:16

så här skriver han

As modified in the Mity Mike II system, the capsule connection to case is broken, and a 150 ohm resistor
is added as a series connection. This along with increasing the bias resistor to 10 K will reduce distortion
at higher decibels markedly. I might not suggest doing this unless a buffer stage is added close to
the capsule, for longer cable runs. Hey, I suppose you can get much longer battery life with he mod
and get the other benefits as well!!!

och vidare

In 4/97 the Mitey Mike II was introduced. It used different
active components, and used another mod to an updated WM-60 capsule. As discussed in the article,
the WM-60 comes with an integrated 75 ohm source resistor, but the capsule showed SPL induced
distortion as low as 100dB. The source resistance was increased to 150 ohms, and the drain resistor
was increased to 10K. This made it possible to use at 125dB, with least distortion. By using selected
capsules, the response could be flat to 1 dB up to 20kHz. These came with the kit.
Another variation shown on the Siegfried Linkwitz pages, has a different modification using a common
source resistor only of 10K. There is no drain resistor.
The mods to the capsule require cutting the fet source connection to case ground. It can then be
used in different combinations of both types of mods. The case must be kept separate, but
must be stabilized by some type of ground connection. In the Linkwitz hookup, it is actualy tied
to the drain, which is a stabilized common ground, fed with positive voltage.

I have some different views by folks at the DIY Mike pages at Yahoo. I have heard there might be an
internal diode or such, to bias the fet gate. In the MMII, the source resistance was increased to increase
gate bias, enabling higher SPL's to be used. On the mod using a 10K source resistor, this might seem to increase
bias greatly, but may not if actual circuitry inside the fet prevents it so. I don't know the answer.
In any case, I think using a 10K source resistor is too much. I myself might try a standard 2.2K source resistor
instead.
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-10 12:28

Det låter konstigt med tanke på att Mitey Mike II beskrivs lite annorlunda av Dick Campbell, som jag tror att producent och far till Mitey Mike II.

http://users.rcn.com/rhcamp/howhymm2.htm

http://users.rcn.com/rhcamp/mm2v1p1.pdf

Dick skrev i ett mejl:

Do you need a capsule? I purchased a large quantity of the WM60 capsules just as they were being discontinued. I have a group that are modified and preselected with correct bias (114dB SPL 1% THD) and they have a 1K source degeneration resistor attached for three-wire mode. I'll put one of those in also.

Synd bara att han fortfarande inte fått iväg prylarna....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-10 17:50

ja det var ju skumt, men om man tittar på funktionen, jag fattar ju inte detta själv så jag måste ju fråga, vilken lösning är bäst?

varför vill han inte skicka iväg prylarna, får du heller inte tillbaka pengarna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-10 18:28

Kan inte säga något om vilken som fungerar bäst, är väl i samma "härad" som du när det gäller elektronik.

Jag har inte betalt honom alls! Han ville som kompensation skicka mig några färdiga kort när det väl kom i produktion igen. Ja, det är väl en upptagen herre...

Det är alltså Mitey Mike 3B (15x28 mm) och Mitey Mike 4S (19x38 mm) som jag har velat köpa av honom. 3B skulle kunna fungera i mina Nakamichi-mikrofoner som utgångsbuffert och kan drivas via internt/externt batteri eller fantommatning. 4S är en liten stereo mikrofonförstärkare där man kan lägga in kompensation och driva antingen från batteri eller fantommatning. Begärt pris för färdiga kort har varit 25-35 $/styck.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-10 18:44

jag har gjort slut på alla mina panasonicmikar, så jag köpte ett par stycken usla på kjell.com idag, jag ska prova dom olika kopplingarna och se om jag kan få några mätbara skillnader

har du provat bygga några stormembransmikar typ denna?

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-11 00:53

nu har jag lekt mätnisse med mikarna, jag har ingen tryckkammare än, det enklaste jag kunde komma på var att lossa på bakkammaren på en diskant och sticka ner miken i det borrade polstycket, jag tog lite leklera och tätade hjälpligt

jag spelade en 1khz ton och tittade på övertonerna, avläste thd, nu helt plötsligt tycker jag att panasonic wm61a presterar ungefärligt lika både i omoddat som i moddat skick, kjellmiken däremot presterar dubbelt så bra, klarar 10db högre nivå för samma thd som panasonicarna, eller mätt på annat sätt, vid nivåer där panasonicarna ger ca 10% thd ger kjellmiken 5%, låg känslighet verkar vara grejjen

men något känns skumt med resultatet, jag hatar den känslan
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-11 01:27

men jag är iallafall den största nöten som finns, jag har kört med ett batteri som var nästan helt slut, så mätningarna blev ju helt skruvade, dags att gå å lägga sig tror jag visst
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-13 22:25

rikkitikkitavi skrev:hur fungerar det med adapterbitar map olika mikars storlek?

tänker då mest på att många kalibratorer arbetar vid 1kHz och det är små kaviteter, måste inte mikrofonerna sitta i princip lika (inom 1/8 våglängd, eller ca 3-4 mm ) i kalibratorn med eller utan adapter ?

svar på min egen fråga:

tittade på en B&K 4231 kalibrator som jag lånade på jobbet :).

det sitter en liten högtalare (generator) och sedan en mikrofon i kaviteten som ger återkoppling av ljudtrycksnivån och på så sätt fås exakt 94 (+-0,2dB) i kaviteten oavsett dess volym.

Har testat med en SPL mätare (2238 Mediator, också lånad på jobbet:) och olika insticksdjup, den visar 94 dB oavsett vilket insticksdjup bara kaviteten blir tät.

Intressant var att när man tittar i kalibreringshistoriken visar den 94dB+-0,1dB sedan 2004. (givet då kalibratorn är ok, men det skall den vara då den har varit på B&K service)
för den hugade:
tradera.com/9-kg-mikrofondelar-auktion_171008_127351398

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-14 09:15

Den där tradera-länken var rolig. Verkar dock vara mest dynamiska element/kapslar på bilderna.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-14 11:28

rikkitikkitavi skrev:
rikkitikkitavi skrev:hur fungerar det med adapterbitar map olika mikars storlek?

svar på min egen fråga:

tittade på en B&K 4231 kalibrator som jag lånade på jobbet :).

det sitter en liten högtalare (generator) och sedan en mikrofon i kaviteten som ger återkoppling av ljudtrycksnivån och på så sätt fås exakt 94 (+-0,2dB) i kaviteten oavsett dess volym.

Har testat med en SPL mätare (2238 Mediator, också lånad på jobbet:) och olika insticksdjup, den visar 94 dB oavsett vilket insticksdjup bara kaviteten blir tät.

Intressant var att när man tittar i kalibreringshistoriken visar den 94dB+-0,1dB sedan 2004. (givet då kalibratorn är ok, men det skall den vara då den har varit på B&K service)
för den hugade:
tradera.com/9-kg-mikrofondelar-auktion_171008_127351398

det där med en mik inne i kalibratorn får du gärna vidareutveckla.

i helgen snickrade jag ihop en lite bättre men fortfarande en fultryckkammare, med den kan jag lätt mäta mellan 10hz-5khz med god repeterbarhet, men nästa gång vill jag bygga med bättre precision för placering av mikkapseln (med hjälp av distanscylindrar och mindre mått) så går det nog att mäta långt över 20khz, vad tror ni om mikens känslighet för starka magnetfält?
jag vill så gärna för att hålla volymen skitliten och sticka ner miken i det borrade polstycket, för att inte miken ska nå membranet och skada så limmar jag fast ett litet finmaskigt nät över borrhålet, och för att centrera miken i polstycket får man använda cylindrar som distanser/chims och lekrea/plastelina för tätning
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-14 12:55

Använder man verkligen "tryckkammarkalibrator" för att mäta frekvensgången vid högre frekvenser? Vid högre frekvenser är även en rundtagande kapsel riktad. Finns väl information hos Brüel & Kjaer och DPA om hur man mäter?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-14 13:43

du har förmodlingen rätt, men som det verkar när jag testar så kan tryckkammaren nyttjas ganska högt upp i frekvens, det i kombination med stor precision vid placering av mik så blir repeterbarheten god över hela registret

dom allra minsta dimensionerna lyckas man nog bara bygga med slang och en hörlur
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-14 14:12

Så här mäter en 1/4-tumsmikrofon från Brüel & Kjaer.
Över ca 1 kHz ser det ut att bli en viss riktverkan.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20mick.GIF

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-14 21:42

celef, kalibratorn fungerar så att ljudtrycket mäts av mikrofonen som ger en signal till generatorn, som i sin tur ger en spänning till högtalaren i mätkammaren.

om mikrofonen är noggrann spelar kavitetens volym ingen roll , givet inom högtalarens arbetsområde. den lilla högtalaren behöver inte ens vara särskilt linjär bara mikrofonen är det.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-15 20:10

rikkitikkitavi skrev:celef, kalibratorn fungerar så att ljudtrycket mäts av mikrofonen som ger en signal till generatorn, som i sin tur ger en spänning till högtalaren i mätkammaren.

om mikrofonen är noggrann spelar kavitetens volym ingen roll , givet inom högtalarens arbetsområde. den lilla högtalaren behöver inte ens vara särskilt linjär bara mikrofonen är det.

är det rundgång?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-15 21:36

nej, för rundgång betyder att signalen hela tiden förstärks.

det är en enkel återkopplingskedja

högtalare - mikrofon- förstärkare - reglering-generator-förstärkare => högtalare

notering

min IBF mik har en känslighet på 5,74 mV/Pa med 2,2V och 2,2kohm bias.

I min förstärkare matas den med 3,3 V och 3,3 kohm.
Dock blir känsligheten 7,15-7,20 mV/Pa .

den borde blivit 3,3/2,2*5,74 = 8,61 mV/Pa om mina teorier stämt.
antingen stämmer inte teorierna eller så har mikrofonen åldrats. den är nu ca 4 år gammal...

(jag skall göra ett frösök med en matchad biasresistor också)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-15 22:29

oj, det där är lite för mycket för mig

fråga: varför höjer du inte matningsspänningen, prestandahöjningen är avsevärd

vad tror ni om en sån här spänningsregulator, så att jag kan nyttja befinntlig fantommatning? har sådana här komponenter hyss för sig, brus eller annat?
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ata_en.pdf
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-15 23:05

Ja, det kan de verkligen ha! Finns andra sätt att använda fantommatningen för biasmatning. Den här har visats förrut.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... kapsel.GIF
Senast redigerad av RogerGustavsson 2011-02-16 08:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-15 23:56

celef skrev:oj, det där är lite för mycket för mig

fråga: varför höjer du inte matningsspänningen, prestandahöjningen är en.pdf

går på ett nio volts alkaliskt batteri och jag ville ha en stabbad spänning så därför 3.3 v

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum