Nattlorden skrev: (min understykning) Grundkurser går inte genom allt.
Nej, dom går inte på djupet i allt, men dom brukar ge ramarna. Dvs dom går igenom allt, men somligt bara grunt.
Moderator: Redaktörer
Att du har en legitim åsikt och kunskap i frågan är inte ifrågasatt(?)IngOehman skrev:Rubriken på tråden är "stereosystemfelen", ett begrepp jag hittade på för
sisådär 35 år sedan, det vill säga när jag hade upptäckt att det fanns en
massa spännande saker som - utöver de vanliga tekniska prestanda som
brukade redovisas för stereoapparaterna - i allra högsta grad påverkade
upplevelsen av musikåtergivningen, alltså innan jag sedan ägnade 11 år
åt att i lite mera detalj försöka utforska dem.
Trodde i min enfald att det skulle ge mig i varje fall någon legitimitet att
ha en åsikt om vad de är för något - och deras omfattning. Men glöm det
jag skrev bara.
Vh, iö
phon skrev:Nattlorden skrev: (min understykning) Grundkurser går inte genom allt.
Nej, dom går inte på djupet i allt, men dom brukar ge ramarna. Dvs dom går igenom allt, men somligt bara grunt.
single_malt skrev: Du kommer nog att bli besviken ofta om du förväntar dig att någon information med vetenskapliga ambitioner ska gå igenom "allt"
phon skrev:
Dvs dom går igenom allt, men somligt bara grunt.
single_malt skrev:phon skrev:
Dvs dom går igenom allt, men somligt bara grunt.
Du har så rätt, det står ju inte förväntar nån enda stans
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Rubriken på tråden är "stereosystemfelen", ett begrepp jag hittade på för
34 år sedan, det vill säga innan jag sedan ägnade 11 år åt att i lite mera
detalj försöka utforska dem.
jag skrev bara.
Vh, iö
Är det din uppfattning att du har mer kunskap om dem än Toole et al?
steveo1234 skrev:Om ja, varför kan du inte göra en ansträning och korrigera deras kunskapsbrister och dessutom hjälpa forskningen framåt? AES tar säkert gärna emot din kunskap med glädje. Dessutom så får vi andra ta del av den kunskapen då också
Det är du som antyder i dina inlägg att de nämnda personerna är inkompetenta och att du har mer kunskap än dem.IngOehman skrev:Visste inte att det var en tävling, och tycker det är rätt trist att se folksteveo1234 skrev:Är det din uppfattning att du har mer kunskap om dem än Toole et al?
försöka komma med sådana antydningar för att provocera och skapa
konflikter från allting. Jag har inte ens funderat på saken. <snip>
Det kanske delvis är därför forskare inte använder internetforum för att presentera sina resultat? Steveo's förslag om publicering var inte på ett internetforum utan i en välrenommerad branchtidskrift.IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Om ja, varför kan du inte göra en ansträning och korrigera deras kunskapsbrister och dessutom hjälpa forskningen framåt? AES tar säkert gärna emot din kunskap med glädje. Dessutom så får vi andra ta del av den kunskapen då också
När jag skriver något som går lite djupare så får jag som regel skit för
det. Av bara några få förvisso, och för det mesta samma personer hela
tiden, och på ett sätt som gör att det säger mycket mer om dem än om
mig - men det gör det ändå väldigt mycket mindre inspirerade att ta till
orda. <snip>
Alexi skrev:Ingvar du skriver att två av de mest ansedda forskarna inom området har dragit en hel del felaktiga slutsatser och missat de viktigaste bitarna inom deras eget forskningsområde. Det tolkar nog de flesta som att du menar att du kan mycket mer än dem om området, utan att ge ett konkret exempel, på vad för viktigt de missat eller på något av deras slutsatser som går att motbevisa med enkelhet. Detta kan då tolkas som tomt skryt.
Det är klart att ett sådant uttalande väcker anstöt hos de som okritiskt tagit till sig dessa ansedda forskares slutsatser.
Alexi skrev:"som en svepande känga"
Nattlorden skrev:petersteindl skrev: Boken är egentligen som Bibeln inom sitt gebit. All forskning inom Psykofysiken inom hörseln refererar bl.a. till denna bok. Boken går igenom definitionerna som helt enkelt måste kunnas för att kunna sätta sig in i området. Den är en start till en ny värld i förståelsen vad gäller människans riktningshörande. Man får se den som en rejäl grundkurs.
(min understykning) Grundkurser går inte genom allt.
petersteindl skrev:
Med facit av hur den rekommendationen har mottagits på detta forum så har jag beslutat att fortsättningsvis inte rekommendera något i ämnet eller i närliggande ämnen. Jag finner denna debatt helt frånstötande och motbjudande.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Rubriken på tråden är "stereosystemfelen", ett begrepp jag hittade på för
34 år sedan, det vill säga innan jag sedan ägnade 11 år åt att i lite mera
detalj försöka utforska dem.
jag skrev bara.
Vh, iö
Är det din uppfattning att du har mer kunskap om dem än Toole et al?
Visste inte att det var en tävling, och tycker det är rätt trist att se folk
försöka komma med sådana antydningar för att provocera och skapa
konflikter från allting. Jag har inte ens funderat på saken.
Jag tror de flesta, kanske alla människor, vet saker som inte andra vet.
Tycker det är rimligt att alla bidrar efter bästa förmåga med det de har
att berätta om. Om de har lust att göra det. Sen är det upp till var och
en att lyssna.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Om ja, varför kan du inte göra en ansträning och korrigera deras kunskapsbrister och dessutom hjälpa forskningen framåt? AES tar säkert gärna emot din kunskap med glädje. Dessutom så får vi andra ta del av den kunskapen då också
När jag skriver något som går lite djupare så får jag som regel skit för
det. Av bara några få förvisso, och för det mesta samma personer hela
tiden, och på ett sätt som gör att det säger mycket mer om dem än om
mig - men det gör det ändå väldigt mycket mindre inspirerade att ta till
orda.
Så jag har sedan ett antal åt tillbaka begränsat mina ansträngningar
att gå djupet med dessa saker till föreläsningar, där de som beter sig
illa och har som mål att smutskasta, antingen inte dyker upp alls eller
inte vågar öppna munnen. Och om de gör det, så märker de tydligt när
det är uppenbart för alla andra att de beter sig illa, och låter bli.
Resultatet är att konstruktiva diskussioner kan uppstå, och frågor kan redas ut.
Folk beter sig som regel mycket bättre i verkligheten än på sådana här
medier.
Vh, iö
skrutten skrev:Man kan undra över om Ingvar inte publicerat ett och annat av värde i MOLT, har inte denna skrift så jag vet inte om så är fallet. Men i sådana fall kanske LTS i samråd med Ingvar skulle kunna ge ut en samling av dessa artiklar?? Bara en tanke![]()
/G
gnypp45 skrev:skrutten skrev:Man kan undra över om Ingvar inte publicerat ett och annat av värde i MOLT, har inte denna skrift så jag vet inte om så är fallet. Men i sådana fall kanske LTS i samråd med Ingvar skulle kunna ge ut en samling av dessa artiklar?? Bara en tanke![]()
/G
Det är ett väldigt bra förslag tycker jag. Jag skulle definitivt köpa den i så fall.
Har LTS ett någorlunda komplett arkiv med MoLT:ar? (En del nummer är ju slutsålda sedan länge.)
If the shoe fits?petersteindl skrev:Vad menar du med okritiskt? Vilka skulle det i så fall vara? Är du helt och fullkommligt säker på att du inte därmed överträder just detta som du tillrättavisar andra för,Alexi skrev:Det är klart att ett sådant uttalande väcker anstöt hos de som okritiskt tagit till sig dessa ansedda forskares slutsatser.Om du menar mig då du skriver "okritiskt" så tror du helt och hållet fel.Alexi skrev:"som en svepande känga"
/Peter
väcker anstöt hos de som okritiskt tagit till sig dessa
Man kan bli upprörd av oändligt många orsaker om man är lagd åt det hållet. Jag ger exempel på en sådan grupp som jag uppfattar som den som troligast borde kunna bli upprörd.single_malt skrev:Det är mycket tolkningar nu menväcker anstöt hos de som okritiskt tagit till sig dessa
tolkar jag som att det bara är dom som har tagit till sig okritiskt som upprörs...
Alexi skrev:If the shoe fits?petersteindl skrev:Vad menar du med okritiskt? Vilka skulle det i så fall vara? Är du helt och fullkommligt säker på att du inte därmed överträder just detta som du tillrättavisar andra för,Alexi skrev:Det är klart att ett sådant uttalande väcker anstöt hos de som okritiskt tagit till sig dessa ansedda forskares slutsatser.Om du menar mig då du skriver "okritiskt" så tror du helt och hållet fel.Alexi skrev:"som en svepande känga"
/Peter
Jag tycker jag är rätt tydlig i min text:
1. Man ska väcka anstöt av det Ingvar skriver.
2. Man ska dessutom okritiskt ha granskat forskningsmaterialet.
Om du tycker de ovanstående två kriterierna stämmer in på dig Peter(?) så då får du känna dig träffad. Jag har ingen kunskap om hur du granskar forskningsmaterial, men jag har inte fått uppfattningen att du är en okritisk person
Det andra citatet är inte mitt uttalande utan Naqref som skrev, jag citerade honom vilket tydligt framgick av inlägget du plockade det ifrån och nej jag menade inte Naqref heller.
När jag skrev inlägget tänkte jag framförallt på många av de jag studerade tillsammans med som kom direkt från gymnasiet och tog till sig allt lärarna sa som obestridlig fakta, men även en förvånansvärt stor mängd forskare som var usla på kritisk granskning!![]()
Efter min tid i universitetsvärlden har jag själv fått en mycket mer kritisk syn på all forskning som begås i de slutna kretsarna och jag tror att alla som inte erfarit den och forskat själva har en mer okritisk syn på forskningsmaterial.
Så man kan säga att jag skriver att jag anser att alla som inte själva forskat är mer okritiska läsare av forskningsmaterial och att de har lättare att ta anstöt av någon som kritiserar välrenommerat forskningsmaterial.
Och att det är det jag försöker säga till Ingvar att han bör ta hänsyn till i sitt inledande inlägg.
Nu var det att du väckte anstöt av mitt inlägg jag svarade på och förklarade hur jag tänkte kring det jag skrivit, som du säger så stämde det inte in på dig och jag skrev också att det inte var riktat till dig. Att du väcker anstöt på det Ingvar skriver av någon annan anledning en den jag skrev har jag inte på något sätt kommenterat. Så du behöver inte motivera eller försvara dig. Jag skriver utifrån mig själv och det var inte menat som någon riktad kritik varken mot dig eller någon annan. Mer än min allmänt kritiska inställning till den akademiska forskningsvärden, som jag tyckte mig även se i Ingvars inlägg.petersteindl skrev:Alexi skrev:If the shoe fits?
...the shoe does'nt fit enligt dig. Men likväl väcker det anstöt, det som Ingvar skriver.
/Peter
Alexi skrev:Nu var det att du väckte anstöt av mitt inlägg jag svarade på och förklarade hur jag tänkte kring det jag skrivit, som du säger så stämde det inte in på dig och jag skrev också att det inte var riktat till dig. Att du väcker anstöt på det Ingvar skriver av någon annan anledning en den jag skrev har jag inte på något sätt kommenterat. Så du behöver inte motivera eller försvara dig. Jag skriver utifrån mig själv och det var inte menat som någon riktad kritik varken mot dig eller någon annan. Mer än min allmänt kritiska inställning till den akademiska forskningsvärden, som jag tyckte mig även se i Ingvars inlägg.petersteindl skrev:Alexi skrev:If the shoe fits?
...the shoe does'nt fit enligt dig. Men likväl väcker det anstöt, det som Ingvar skriver.
/Peter
Nu tycker jag detta sidospår tagit allt för mycket uppmärksamhet av denna tråd och kommer därför inte skriva fler inlägg i denna fråga.
PerStromgren skrev:Får jag be om trådstängning?
petersteindl skrev: Märkligt.
steveo1234 skrev:Jag tror inte att de tidigare nämnda profilerna läser på detta forumet. Om du vill hjälpa dem och dessutom föra vetenskapen inom området framåt så varför inte skriva en artikel i ämnet, skicka till JAES och använd din kunskap till någonting vettigt?
Jag kan inte bedöma om du har rätt eller fel, men, det kan gissningsvis läsarna i JAES. Varför inte få dina tankar granskade av de i branschen som faktiskt förstår vad du pratar om? Det är en smal sak att sitta på ett relativt litet forum i sverige och påstå att någon aktoritet inte alls har kommit lika långt i förståelsen som du har. Det är en helt annan grej att, så att säga, "step up" och öppna upp sin egen kunskap för granskning.
Det är i mitt tycke inte värdigt dig att klanka ned på någon som gjort så mycket för intresserade hobbyister som de ovan nämnda forskarna utan att precisera dig. Tycker jag. Du tycker säkert något annat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster