Spara F och E? Alla F/E-klipp i första posten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 08:58

RogerGustavsson skrev:
Flint skrev:Det enda jag reagerar på med relativt hyfsad säkerhet är att filen PS_fil_a är lite tunnare i basen men inte så mycket att jag skulle reagera spontant. Vad som är före och efter får bli en gissning och då tippar jag att a är efter.

Har bara lyssnat i ett par sketna hörlurar (Sony MDR-023, http://tinyurl.com/6z7pzm7, 17 kr/styck) men är beredd att hålla med om lite tunnare bas i PS_fil_a. Skulle vara intressant med en fil i stereo för att utröna om stereoperspektivet ändras.

Ska jag sluta mig till att du röstar för att fil a är "efter" och fil 1 "före", eller hör du bara en skillnad?

Jag återkommer med diskussion om mono kontra stereo; jag vill bara ge fler en chans att lyssna innan jag avslöjar de smaskiga detaljerna! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 09:20

Om jag kunde köpa välja att köpa en mindre färgande förstärkare än du har för t.ex 50 lök, så skulle jag definitivt lägga pengarna på något annat.
Men, det var ju inte heller någon musik som var lätt att höra t.ex intermodulationsdist med.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 09:24

paa skrev:Om jag kunde köpa välja att köpa en mindre färgande förstärkare än du har för t.ex 50 lök, så skulle jag definitivt lägga pengarna på något annat.

Det var en komplicerad mening. Har du lyssnat och hört stora skillnader, små skillnader eller har du inte lyssnat alls?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 09:25

Jag har lyssnat och det var ju mindre skillnader än i det mesta som Flint presenterat.
Men, det var ju inte heller någon musik som var lätt att höra t.ex intermodulationsdist med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 09:33

PerStromgren skrev:Ska jag sluta mig till att du röstar för att fil a är "efter" och fil 1 "före", eller hör du bara en skillnad?

Jag röstar som du skriver det att 1=före och a=efter och grundar det på den skillnad jag tycker mig höra. Fil "a" saknar lite kraft i anslaget på baskaggen.

Motivation till min gissning: Den något tunnare lågbasen skulle kunna bero på att stärkeriet har en något för hög fu.

Men... det skulle också kunna vara tvärs om, att "a=före" och att "1-efter" har fetats till av högtalarens basresonansfrekvens och därmed hörs som kraftigare.

Det var därför jag menade att min röstning är en gissning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 09:38

paa skrev:Jag har lyssnat och det var ju mindre skillnader än i det mesta som Flint presenterat.

OK, då förstår jag. Ge mig ett förslag på musiktyp som lättare skulle visa IM-dist, så ska jag se om jag kan fixa det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 10:05

Det var som sagt mycket värre att få till detta än jag tänkt mig. Sladdkontakter som inte var så enkla, sladdar som var för korta och för knöliga. Jag tog ett brutalt beslut: "Före" får bli skivan direkt i datorn. Det innebär att "efter" inkluderar hela min lyssningskedja - minus högtalarna.

Fil 1 är direkt från skivan, som ni gissat, bara kapad i tiden ("crop":ad) i Audacity.

Fil a har varit igenom följande behandling:

Bild

- En ålderdomlig CD-spelare från 1989
- En Quad 66, som de flesta tycker är rätt dålig, jämfört med det bästa
- Femton meter billig RCA-kabel av enklaste slag
- En Quad 606, som nog borde renoveras
- Tre meter lampsladd
- En pot.låda jag hittade i källaren för nivårreglering (som ändå inte riktigt lyckades, se nedan)
- Ett mer än 10 år gammalt Sounblasterkort för 300-400:-, USB-anslutet
- Nivåreglering i Audacity

Som ni hörde går det fint att höra skillnaden, men någon natt-och-dag-känsla får inte jag heller.

Jag körde mono, därför att jag inte fick ihop det med sladdarna, helt enkelt.

Jag borde förstås uteslutit CD-spelaren, försteget och sladden från "Före", men jag ville kolla ett extremfall först, för att lära mig.

Kommentarer?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 10:20

Ja, det där testar ju systemet som helhet på ett sätt som F/E inte brukar göra. Intressant i sig. :D

Det säger inte speciellt mycket om slutsteget i sig själv däremot.
:?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 10:31

PerStromgren
För att vara en test på hela kedjan kan man bara konstatera att den kedjan är det inget fel på. Inget jag skulle ligga sömnlös för om nätterna i alla fall. Beskriv hur du själv hör skillnaden mellan filerna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 10:31

Nattlorden skrev:Ja, det där testar ju systemet som helhet på ett sätt som F/E inte brukar göra. Intressant i sig. :D

Det säger inte speciellt mycket om slutsteget i sig själv däremot.
:?

Nej, men F/E-skillnaden borde bli mindre för bara slutsteget jämfört med hela kedjan, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 10:37

Flint skrev:PerStromgren
För att vara en test på hela kedjan kan man bara konstatera att den kedjan är det inget fel på. Inget jag skulle ligga sömnlös för om nätterna i alla fall. Beskriv hur du själv hör skillnaden mellan filerna.

Jag kan knappt berätta hur jag uppfattar skillnaden! Medan jag labbade körde jag D/A-omvandlaren i klippning så mycket att jag hörde spöken i efter-signalen även efter det var fixat. Jag hörde dist överallt, helt enkelt! Men när jag satt och lyssnade i efterhand kunde jag ändå ta fel på signalerna...

Jag vet varken ut eller in, för att vara helt ärlig. Min enda kommentarer är väl att jag hade gissat på mycket större skillnader efter att ha läst LTS-artikeln om F/E-lssning av 606:ans modernare syster, 909. De lyssnar givetvis mycket noggrannare än jag gjort, har säkert högre krav och en mycket brutalare last, men jag tycker ändå att det borde vara större skillnad mellan F och E.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 10:42

PerStromgren
Där har du anledningen till att jag varnar för att ens grovsålla med hjälp av f/e-testet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-28 10:45

Flint skrev:

Motivation till min gissning: Den något tunnare lågbasen skulle kunna bero på att stärkeriet har en något för hög fu.

Ja, Quad brukar ha mängder med rätt höga fu i sina prylar, inte minst i förstegen som i detta fall också var med i "efter". Fast med hurlurar borde man kanppt höra detta.... Antagligen ger slutsteget i sig en mindre ändring mellan "före" och "efter". Vet att det genom åren har skrivits en del i engelsk audiopress om att ESL-63 presterar förbluffande bra med just Quad's egna slutsteg (405-2 och 606/707/909), trots att de belagts med "tummen ned" i tester med andra högtalare. Från LTS F/E-lyssning vet vi att 909 lätt detekterades med deras konstlast men den är ju rätt annorlunda mot elekrostaterna som last.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 10:48

PerStromgren skrev:Nej, men F/E-skillnaden borde bli mindre för bara slutsteget jämfört med hela kedjan, väl?

Det är sannolikt. Möjligen skulle man kunna tänka sig att quad försteg och slutsteg är "mot-voicade" så att de var för sig färgar mer, men omvänt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 10:51

Där har du anledningen till att jag varnar för att ens grovsålla med hjälp av f/e-testet.

Och att man inte skall vända upp och ned på himmel och helvete för att "LTS sågar" något. :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 10:51

PerStromgren skrev:
paa skrev:Jag har lyssnat och det var ju mindre skillnader än i det mesta som Flint presenterat.

OK, då förstår jag. Ge mig ett förslag på musiktyp som lättare skulle visa IM-dist, så ska jag se om jag kan fixa det.

Stor kör, inspelad med rent ljud dvs låg dist.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 10:54

paa skrev:
PerStromgren skrev:

Stor kör, inspelad med rent ljud dvs låg dist.

Va, vill du bara testa klang utan transienter?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-28 10:59

Nej, men många röster är väldigt komplexa att återge, och örat har så bra referens till hur det ska låta.
Men visst, ett bra storband kan ju vara användbart också!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 11:15

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Nej, men F/E-skillnaden borde bli mindre för bara slutsteget jämfört med hela kedjan, väl?

Det är sannolikt. Möjligen skulle man kunna tänka sig att quad försteg och slutsteg är "mot-voicade" så att de var för sig färgar mer, men omvänt.

Finns det något annat än tonkurva om går att kompensera sisnemellan? Tonkurvan för både för- och slutsteg är rak, mätt med normala, resistiva, laster.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 11:17

paa skrev:Nej, men många röster är väldigt komplexa att återge, och örat har så bra referens till hur det ska låta.
Men visst, ett bra storband kan ju vara användbart också!

Jag har bättre tillgång på storband än kör, så det får bli BB.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 11:27

PerStromgren
Jag vill inte krångla till det mer än nödvändigt och verka petig men ett sätt att utvärdera ljudkortets eget bidrag är ju att lopa kortets in-utg och låta testfilen gå ut och tillbaka till datorn den vägen för "inspelning" och efterföljande f/e-utvärdering. Jag menar för att utesluta ev. felkällor.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 11:30

Jag vill inte krångla till det mer än nödvändigt och verka petig men ett sätt att utvärdera ljudkortets eget bidrag är ju att lopa kortets in-utg och låta testfilen gå ut och tillbaka till datorn den vägen för "inspelning" och efterföljande f/e-utvärdering. Jag menar för att utesluta ev. felkällor.

Menar du att F/E-testa ljudkortet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 11:32

Japp. För att bedöma verktygen och konstatera att de inte märkbart lägger sig i.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 12:23

Flint skrev:Japp. För att bedöma verktygen och konstatera att de inte märkbart lägger sig i.

Min idé var från början att kolla hur illa det lät med hela signalvägen, inklusive det skräpiga ljudkortet, och jobba därifrån med att isolera mer och mer, men jag kom av mig litet när skillnaden inte blev större än den faktiskt blev.

Men visst kan jag F/E-testa ljudkortet, det verkar ju enkelt.

Jag ska göra en inspelning med storband också, så paa får lyssna på ev IM-dist.

Detta får bli underhållning fredag kväll, när hustrun roar sig med bokcirkel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 12:24

PerStromgren skrev:när hustrun roar sig med bokcirkel.

Tror du ja... :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-28 12:26

Om du vill förstora upp de fel du har... så kan du ju bränna din fil på cd, ta en ny efter och fixa till i redigeringsprogrammet.... bränna ny cd, ta en ytterligare ny efter... så efter några varv så borde felen växa till sig...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 12:33

Flint skrev:

Om hon skulle berätta för sina bokcirkelvänner vad jag tänkte roa mig med, skulle hon förmodligen få samma kommentar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 12:35

Nattlorden skrev:Om du vill förstora upp de fel du har... så kan du ju bränna din fil på cd, ta en ny efter och fixa till i redigeringsprogrammet.... bränna ny cd, ta en ytterligare ny efter... så efter några varv så borde felen växa till sig...

Jo, den tanken har jag också varit inne på. Nu finns ju felen där, redan efter ett varv, så jag behöver egentligen inte göra så. Men jag labbar vidare, tack för alla tips!

Ingen av er andra som kunde göra motsvarande lilla övning, som jag gjort? Med tanke på den kompetens som finns här, borde det kunna mycket geschwindt för flera av er.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 12:39

PerStromgren skrev:
Flint skrev:

Om hon skulle berätta för sina bokcirkelvänner vad jag tänkte roa mig med, skulle hon förmodligen få samma kommentar! :D

Bra och "jämställda" förutsättningar för ett fungerande äktenskap. Grattis.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-28 12:49

F/e-test Behringer A500.

Nu vet vi ju att Pers fil "PS_fil_1.wav" är före så därför har jag också valt den som före och skickar den till slutsteget som belastas med LTS-konstlast. Uteffekt tippar pendlar nånstans 10-50W, max -9(dB-?) på stegets egna mätare. Signalen över konstlasten tappar jag av och dämpar och skickar till ljudkortet för sk. inspelning. Nivån är i efterhand normaliserad till -26.4dB RMS dvs. samma nivå som på infilen.

Behringer A500
Före
Efter

Är Behringer A500 transparent enligt detta test?

//
Senast redigerad av Flint 2011-09-28 13:07, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum