Helmholzabsorbenter m.m.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-02-09 15:21

Och det är just här missförstånden kommer in...

Anledningen till att många diskreta källor eller en linjekälla trots allt inte ger några fördelar är precis det faktum att man undviker att excitera moder i breddled*! 8O Speciellt saknas förstamoden som skulle behövas för att fylla igen dalen. Jag har visat i en tidigare tråd att det faktiskt är direkt negativt med två eller flera källor i de främre hörnen eller längs framväggen om man sitter bredvid rummets mittlinje och därmed inte längre befinner sig i en nodlinje och därför kan dra nytta av den första breddmoden. mittlinjen spelar det naturligtvis ingen roll, vilket diagrammet ovan tydliggör.

Dalen för multibasmodulkurvan ovan beror alltså inte på att vi har en mod med destruktiv interferens vid ca 43 Hz utan på att det finns väl exciterade längdmoder runt omkring och ingen breddmod som kan fylla igen hålet. I basområdet byggs nästan hela ljudtrycket upp av 1D, 2D och 3D-moder och att helt undvika att excitera enstaka moder är alltså generellt sett ingen bra idé. Idealt sett vill man istället excitera så många moder som möjligt så jämnt som möjligt. Det är därför det är fördelaktigt med stora rum som ger en hög modaltäthet redan för ganska låga frekvenser. Att undvika rumsdimensioner som är, eller nästan är, jämna multiplar av varandra är också bra.

Det luriga med denna typ av frågor är att det är mycket svårt att ge generella placeringsråd för optimal frekvensgång. Det hela beror alltid på rum och lyssningsposition/positioner och man bör därför simulera eller möjligen mäta sig fram till optimal placering istället för att försöka följa något slags förenklade råd.

Diagrammet ovan kommer från ett program som tar hänsyn till "samtliga" (något-några hundratusental beroende på rumsstorlek och absorption) spegelkällor. Jag har länge tänkt göra det allmänt tillgängligt, men har inte riktigt orkat lägga till GUI, felkontroller o.s.v. Och ja, det räknar rätt**. :wink:

*Alternativt ser man detta som jag uttryckte det ovan, alltså som en summering av punktkällebidragen som samtliga ger noll modalt bidrag i breddled på nodlinjen, men hur man uttrycker sig bäst här är mest en smaksak.

**Inom ramen för sina begränsningar, förstås.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-09 18:34

Hej!

Tack för din förklaring, känner till det du skriver om och håller med. Vad som fick mig att reagera var följande;

"Nej, tyvärr inte eftersom varje individuell källa alltid ger upphov till en nod vid första moden mellan sidoväggarna. Detta gäller t.o.m. i ett idealt, kontinuerligt, fall."

/Peter

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-02-09 22:12

Jo, men du inser kanske nu att man kan uttrycka det på så sätt också? Källa för källa spelar det ingen roll om placeringen är vid sidovägg eller någon annanstans, är mottagarpositionen placerad i nodlinjen så blir det modala bidraget noll. Skillnaden är endast att om man tar hänsyn till alla källorna samtidigt så ser man att någon mod inte kan uppstå överhuvudtaget. Två olika synsätt bara, som sagt var.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-10 01:48

Isidor: Nu med din andra förklaring är jag helt med på vad du menar, då funkar det som jag tänkt. (linjekälla m.m.)

Om man räknar med förstärkningen från de andra moderna i rummet och att man vill ha förstärkning från många moder för att få jämn kurva så blir det alltså rätt svårt att lösa det om man vill sitta i mitten av två hårda väggar.... (vill sitta så då det skulle vara lättare att möblera för flerkanalslyssning)

Föregående

Återgå till Teknikforum