Hohoho, jag skulle leta fram oberoende mätdata illa kvickt eller radera inlägget.
Oberoende mätningar är nog ganska ovanliga i branschen, oavsett hur hög status tillverkaren av mätobjektet har, möjligen någon publikation, pappersvariant eller nätmagazin kan uppfylla det kriteriet. Där är det inte lätt att få in sina produkter för test. Om någon oberoende mät/testinstans är intresserad så finns ROG högtalare att testa, jag står för transport.
Varför skulle jag radera mitt inlägg? Jag skriver under mitt eget namn, gömmer mig inte bakom något trams, och står för det jag skriver.
Däremot känns det ganska patetiskt när någon annan branschanknuten kommer med en sådan uppmaning.
Den ende jag har hört säga Hohoho någonsin är jultomten.
jag tror en viktig sak att ha klart för sig är att högtalare med hög känslighet (eller verkningsgrad) inte kan spela högre än andra högtalare. Det är ju fortfarande konyta och slaglängd (dvs pumpvolym) som avgör vilket ljudtryck som kommer fram.
Däremot krävs det mindre effekt att få höga ljudtryck från en högtalare med hög verkningsgrad.
Totalt struntprat, en högtalare, ganska normal 88dB känslighet, behöver 4096W för att producera124 dB, det existerar ingen högtalare med den känsligheten som tål den effekten.. vid 102 dB känslighet, enkelt att åstadkomma, så behövs 256W för att producera 126dB,
med råge inom ramarna för kvalitetselement i provärlden.
Det här skulle, trodde jag, vara en möjlighet att berätta för musikvänner att det är inte så jättesvårt att snida ihop högtalare med riktigt hög verkningsgrad, lämpliga både för små förstärkare och för den som vill kunna spela riktigt starkt, utan avkall på kvalitet, mina professionella kunder uppskattar mitt tillvägagångssätt och de är inte de lättaste att lura.
Checking out.
Ingvar