Effektiva högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-07-05 14:19

Nattlorden skrev:
aisopos skrev:När jag använder detta element på en nivå långt under den dimensionerade (Ty jag kommer inte spela 120-130 dB hemma), så spelar elementet mer dynamiskt, med mindre termisk kompression, mindre dynamikbegränsing från spider och upphängning som töjs till max och talspole som lämnat talspolegapet mer eller mindre.

Låter snarare som elementet inte funkar bra till det som det dimensionerats för om du skall behöva ändra användningsfallet för att det skall fungera som som det borde...

?
Måste man maxa förstärkaren man har hemma? Annars använder man ju inte det som den dimensionerats för?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-05 14:38

Emanuelgbg skrev:Måste man maxa förstärkaren man har hemma? Annars använder man ju inte det som den dimensionerats för?

Nu hade du för bråttom i tankarna. Dimensioneringen av förstärkaren bör vara en medelnivå med lagom oklippt dynamikreserv, typ 30dB. Vid denna dimensioneringen skall den inte låta illa.

Beskrivningen som gjordes på elementet var snarare att likna vid att köra en förstärkare i klippning och det gör ju inte en vettig person. Så då är det inte ett vettigt att förorda en sådan användning av ett högtalarelement heller. Det var det jag kommenterade.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 14:48

Tycker nog man kan vara öppen för att det går att få högtalare att låta bra på andra sätt än dem vi har för vana att uppskatta. Stort X-max tex är ju inte entydigt positivt i alla lägen även om det närmast är en förutsättning för djup bas vid höga nivåer men kan ju till en del kompenseras av större konarea.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-05 14:52

Jocke skrev:Tycker nog man kan vara öppen för att det går att få högtalare att låta bra på andra sätt än dem vi har för vana att uppskatta. Stort X-max tex är ju inte entydigt positivt i alla lägen även om det närmast är en förutsättning för djup bas vid höga nivåer men kan ju till en del kompenseras av större konarea.

Säg att det är rimligt att man behöver en tums slaglängd på ett dussin 12", blir rätt stor konarea om du hade tänkt dig bara några få mm slag...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 14:57

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Tycker nog man kan vara öppen för att det går att få högtalare att låta bra på andra sätt än dem vi har för vana att uppskatta. Stort X-max tex är ju inte entydigt positivt i alla lägen även om det närmast är en förutsättning för djup bas vid höga nivåer men kan ju till en del kompenseras av större konarea.

Säg att det är rimligt att man behöver en tums slaglängd på ett dussin 12", blir rätt stor konarea om du hade tänkt dig bara några få mm slag...

Ja, med ½" blir det dubbelt så många lådor... men om det inte handlar om jordbävningssystem utan mer ordinär musiklyssning finns det poänger med större element. Kanske får man ge lite avkall på den spridning man skulle önska men det kan bli effektiva system med små konutslag och mindre störningar från diffraktion (pga ökad direktivitet).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-05 16:11

Jocke skrev:Ja, med ½" blir det dubbelt så många lådor... men om det inte handlar om jordbävningssystem utan mer ordinär musiklyssning finns det poänger med större element. Kanske får man ge lite avkall på den spridning man skulle önska men det kan bli effektiva system med små konutslag och mindre störningar från diffraktion (pga ökad direktivitet).

Jag tycker nog att Infected Mushroom, Krumelur, Trentemöller m.m. kan klassas som ordinär musiklyssning.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-05 17:36

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Ja, med ½" blir det dubbelt så många lådor... men om det inte handlar om jordbävningssystem utan mer ordinär musiklyssning finns det poänger med större element. Kanske får man ge lite avkall på den spridning man skulle önska men det kan bli effektiva system med små konutslag och mindre störningar från diffraktion (pga ökad direktivitet).

Jag tycker nog att Infected Mushroom, Krumelur, Trentemöller m.m. kan klassas som ordinär musiklyssning.

Jag föredrar musik som har sväng. Gärna spelade av människor på "riktiga instrument" Äh du förstår säkert :)

Det kan vara rätt spektakulärt att lyssna på Infected Mushroom blippet på en rigg som tar fram det som finns.. En stund iaf.. Jag är väl för gammal :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 17:40

bassman skrev:
Nattlorden skrev:

Jag föredrar musik som har sväng. Gärna spelade av människor på "riktiga instrument" Äh du förstår säkert :)

Det kan vara rätt spektakulärt att lyssna på Infected Mushroom blippet på en rigg som tar fram det som finns.. En stund iaf.. Jag är väl för gammal :wink:

Håller med - vi som spelar bas själva behöver inte det där... :P 8O

jansch

Inläggav jansch » 2012-07-05 18:55

Bassman:s ursprungsfråga var: "Varför görs det inte mer högtalare med hög verkningsgrad?"

Svaret på den frågan är väl: Det går inte om man vill ha små lådor med små element! (med traditionella högtalarelement).

Maximala konamplituden (slaglängden) sätter ju gränsen för hur hur högt man kan spela den lägsta ton som skall återges. (Bortsett från "hjälp" av eventuell basreflexport).

Allt handlar ju om att kunna pumpa en viss luftmängd och därför är det klart fördelaktigt att ha stora koner då större kon kräver mindre slaglängd (Xmax).
Grundtanken är ju att talspolen skall röra sig så att den aldrig börjar lämna magnetfältet. Om då talspolen är 3ggr så lång som magnetgapet, vilket är vanligt på mindre bashögtalare, blir det mycket värme och lite F (kraft) på talspolen.
Dessutom är ju små baskoner relativt tunga bl a för att få rimliga T/S parametrar.

I praktiken: stora koner och med lågt Xmax ger högre verkningsgrad.

(tänkte avhålla mej från diskussion om den akustiska kopplingen mellan kon och omgivande luft...)

Det finns ju dock ett "knep"!
Om man kör förstärkare med positiv strömåterkoppling (Såsom i "AceBass" eller i Sonab OA6typII) kan man köra en bra bit utanför Xmax utan att disten ökar nämnvärt.....Därför funkar Philips 9710M hyffsat som bashögtalare trots ett Xmax på 1,75mm..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-05 18:56

Jocke skrev:Håller med - vi som spelar bas själva behöver inte det där... :P 8O

Vad har du för utrustning då om där skall vara någon vettig output i subbasoktaven, kör du med elektisk generering av undertoner?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-05 18:57

bassman skrev:Gärna spelade av människor på "riktiga instrument" Äh du förstår säkert :)

Förstår. Sån't som blev omodernt när elgitarren kom.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 19:01

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Håller med - vi som spelar bas själva behöver inte det där... :P 8O

Vad har du för utrustning då om där skall vara någon vettig output i subbasoktaven, kör du med elektisk generering av undertoner?

Det räcker ju att spela instrumentet så känner man de behagliga vibrationerna sprida sig i kroppen - kinky - javisst! :D 8O

Skämt åsido - visst är det kul att vi uppskattar olika saker och har olika uppfattning - vore rätt trist om vi bara höll med varann... ^^

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-05 19:20

jansch skrev:Det finns ju dock ett "knep"!
Om man kör förstärkare med positiv strömåterkoppling (Såsom i "AceBass" eller i Sonab OA6typII) kan man köra en bra bit utanför Xmax utan att disten ökar nämnvärt.....Därför funkar Philips 9710M hyffsat som bashögtalare trots ett Xmax på 1,75mm..

ACE är rätt känsligt för olinjäriteter i Bl, bla därför gjordes det speciellt långslagiga element till den första subben B2-50.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 19:38

Nattlorden skrev:
bassman skrev:Gärna spelade av människor på "riktiga instrument" Äh du förstår säkert :)

Förstår. Sån't som blev omodernt när elgitarren kom.

Å nä... snarare Midi då va?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-05 19:51

jansch skrev:Grundtanken är ju att talspolen skall röra sig så att den aldrig börjar lämna magnetfältet. Om då talspolen är 3ggr så lång som magnetgapet, vilket är vanligt på mindre bashögtalare, blir det mycket värme och lite F (kraft) på talspolen.

Du kan istället använda en högtalare med 3ggr så långt magnetfält än talspole, så löser du den biten.

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2012-07-05 20:02

Hohoho, jag skulle leta fram oberoende mätdata illa kvickt eller radera inlägget.

Oberoende mätningar är nog ganska ovanliga i branschen, oavsett hur hög status tillverkaren av mätobjektet har, möjligen någon publikation, pappersvariant eller nätmagazin kan uppfylla det kriteriet. Där är det inte lätt att få in sina produkter för test. Om någon oberoende mät/testinstans är intresserad så finns ROG högtalare att testa, jag står för transport.

Varför skulle jag radera mitt inlägg? Jag skriver under mitt eget namn, gömmer mig inte bakom något trams, och står för det jag skriver.

Däremot känns det ganska patetiskt när någon annan branschanknuten kommer med en sådan uppmaning.

Den ende jag har hört säga Hohoho någonsin är jultomten.

jag tror en viktig sak att ha klart för sig är att högtalare med hög känslighet (eller verkningsgrad) inte kan spela högre än andra högtalare. Det är ju fortfarande konyta och slaglängd (dvs pumpvolym) som avgör vilket ljudtryck som kommer fram.
Däremot krävs det mindre effekt att få höga ljudtryck från en högtalare med hög verkningsgrad.

Totalt struntprat, en högtalare, ganska normal 88dB känslighet, behöver 4096W för att producera124 dB, det existerar ingen högtalare med den känsligheten som tål den effekten.. vid 102 dB känslighet, enkelt att åstadkomma, så behövs 256W för att producera 126dB,
med råge inom ramarna för kvalitetselement i provärlden.

Det här skulle, trodde jag, vara en möjlighet att berätta för musikvänner att det är inte så jättesvårt att snida ihop högtalare med riktigt hög verkningsgrad, lämpliga både för små förstärkare och för den som vill kunna spela riktigt starkt, utan avkall på kvalitet, mina professionella kunder uppskattar mitt tillvägagångssätt och de är inte de lättaste att lura.

Checking out.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-05 20:41

men du missar ju poängen ingvar. för att prestera ljudtryck krävs pumpvolym. Bara för att Pro-elementet har hög känslighet/verkningsgrad betyder det inte att dess (ofta korta) slaglängd inte ställer till problem. Åtminstone om vi pratar basområdet gäller ju denna fysikens lag.

Sen är det klart att det måste till effekt och att element med sämre verkningsgrad inte säkert kommer tåla denna effekt. Men sen ska man ju säga att några 120dB bör man inte framkalla ifall man vill ha hörseln i behåll. Själv tycker jag det är "högt" när det spelas runt 85-90dBA. För mig finns det inget problem med att använda element med "vanlig" känslighet. Skulle tro att det gäller de flesta människor. När jag tex ser på film med den volym jag vill ha så är det ingen annan i familjen som är riktigt nöjd. Ofta vill det sänkas trots att jag som sagt inte spelar "vrålhögt".

Men jag tror ändå att det finns vinster i att ha ett element med "lagom" känslighet. Dessutom tror jag mycket på att optimera hela högtalaren så den spelar med rummet. Att bygga lådor avsedda för att stå nära väggen är ett bra första steg i att "vinna" ca 3dB i basområdet.
Det är nog något som jag har svårare att förstå, att inte fler högtalare är gjorda för att ta till vara på rummets förstärkande effekt. Att spela med rummet helt enkelt. Att behöva ha högtalarna en meter ut från väggen (som vissa "high-end"-högtalare) känns väldigt opraktiskt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-05 21:24

Dessa högtalare vänder sig till personer med rörförstärkare så man behöver nog inte vara så orolig för hörseln. Sen finns väl inte pumpvolymen för lägre frekvenser i konstruktionen och den har sannolikt ingen baffelstegskomp utifrån de verkningsgrad angivelser vi fått. Så detta är inga högtalare för bas nördar för vi är väl det en hel del på faktiskt. Jag skulle tycka att det vore intressant att lyssna på ett par H.A.D faktiskt - mixen med rör kan nog bli väldigt lyckad. Om man tänker att basen inte komprimerar lika mycket som på tungdriva högtalare så förlorar basen mindre (under en 2-300Hz) när man spelar lite högre under längre tid. Men eftersom jag vet för lite om högtalatran och inte har lyssnat så får jag nöja mig med spekulationer.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

jansch

Inläggav jansch » 2012-07-05 22:25

aisopos - man får ingenting gratis.....

Magneten måste då var 3 ggr så stor.
De flesta moderna element jobbar med relativt smalt magnetgap och en längre talspole. Antagligen för att det är kostnadseffektivt.
Magneten är säkert det dyraste på högtalarelementet i produktionen.

Det finns dock element som jobbar med långt magnetgap och kort talspole. nämnda Philips 9710M är ett sådant element. Den har 10,5mm magnetgap och 7mm hög talspole.

Ett sätt som flera tillverkare av dyrare högtalare har använt är att öka "F" genom att öka trådlängden på talspolen (F=BIl) utan att utöka talspolens tjocklek eller längd. Man använder fyrkantig tråd (eller rättare sagt platt tråd) och får då mindre luft (läs: lack/luft/isolering) talspolen).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-05 22:40

jansch skrev:aisopos - man får ingenting gratis.....

Magneten måste då var 3 ggr så stor.

Jodå, det var jag inne redan på första sidan i tråden, det om kompromissen mellan elementens pris och vilken verkningsgrad man får. Och givetvis en del andra parametrar också.

Vad jag förstått är det rätt skrämmande vad enkla och förmodligen därigenom billiga element det sitter i många välkända tillverkares snuskigt dyra högtalare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-05 22:45

Att inte fler ger sig på elektromagneter har jag inte fattat. Så svårt kan det inte vara att sälja in att plugga högtalare i väggen också.

jansch

Inläggav jansch » 2012-07-05 23:05

aisopos - Jag skrev nog fel!

Magneten måste nog vara 9 ggr så stor för att uppnå samma Xmax...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 23:10

Nattlorden skrev:Att inte fler ger sig på elektromagneter har jag inte fattat. Så svårt kan det inte vara att sälja in att plugga högtalare i väggen också.

+1

Finns det några som gett sig på det?

jansch

Inläggav jansch » 2012-07-05 23:34

intressant med referensramar.... jävligt hög verkningsgrad på högtalare är sådär 10%.
Tur att det inte är så när det gäller uppvärmningskostnaden i huset....vintertid.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-06 00:47

jansch skrev:intressant med referensramar.... jävligt hög verkningsgrad på högtalare är sådär 10%.
Tur att det inte är så när det gäller uppvärmningskostnaden i huset....vintertid.

Räknar du med produktionsledet då också?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-06 05:59

jansch skrev:Bassman:s ursprungsfråga var: "Varför görs det inte mer högtalare med hög verkningsgrad?"

Svaret på den frågan är väl: Det går inte om man vill ha små lådor med små element! (med traditionella högtalarelement).

Maximala konamplituden (slaglängden) sätter ju gränsen för hur hur högt man kan spela den lägsta ton som skall återges. (Bortsett från "hjälp" av eventuell basreflexport).

Allt handlar ju om att kunna pumpa en viss luftmängd och därför är det klart fördelaktigt att ha stora koner då större kon kräver mindre slaglängd (Xmax).
Grundtanken är ju att talspolen skall röra sig så att den aldrig börjar lämna magnetfältet. Om då talspolen är 3ggr så lång som magnetgapet, vilket är vanligt på mindre bashögtalare, blir det mycket värme och lite F (kraft) på talspolen.
Dessutom är ju små baskoner relativt tunga bl a för att få rimliga T/S parametrar.

I praktiken: stora koner och med lågt Xmax ger högre verkningsgrad.

(tänkte avhålla mej från diskussion om den akustiska kopplingen mellan kon och omgivande luft...)

Det finns ju dock ett "knep"!

Nej, nej, nej, nej...

Man kan INTE köra element utanför sin linjära slaglängd med bra resul-
tat med hjälp av någon sorts drivning med negativ utimpedans. Det är
snarare tvärtom!

Det får dem att överstyra mera illa. System som använder sig av nega-
tiv utimpedans drabbas alltså MERA illa av alla motorsystemolinjäriteter,
eftersom just EMK från elementet används som återkoppling.

Därför lät OA-6II bara bra upp till en rätt så rimlig nivå, och därför är
alla ACE-BASS-system jag stött på försedda med baselement med klart
lång linjär slaglängd.

Däremot uppvisar t ex OA-6II klart lägre distorsion vid LÅGA nivåer än
vad man skulle kunna förvänta sig baserat på kännedom om 9710. Den
ursprungliga OA-6 (alltså den med rördrivning) hade dock basar med en
betydligt längre slaglängd, och de presterade också avsevärt bättre än
typII.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-06 08:37

Nattlorden skrev:

Krumelur - minimal animal är första låten jag sätter igång när jag kommer hem från jobbet på fredagar nuförtiden. Volymen på "0" och mysfaktorn på "10".
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-07-06 14:45

IngvarAhlberg skrev:Totalt struntprat, en högtalare, ganska normal 88dB känslighet, behöver 4096W för att producera124 dB, det existerar ingen högtalare med den känsligheten som tål den effekten.. vid 102 dB känslighet, enkelt att åstadkomma, så behövs 256W för att producera 126dB,
med råge inom ramarna för kvalitetselement i provärlden.

När du använder effekterna 4096 och 256 är det lätt att få känslan att du inte kan räkna med logaritmer och exponenter utan bara kör med regeln att +3 dB är en effektdubbling...

Annars kanske du inte hade jämfört 124 dB med 126 heller?

Din poäng är dock helt riktig. Jag vill dock likt Naqen och Morello ovan också se en högtalare med 46 liter volym, 4 ohms impedans, rejält över 100 dB känslighet och rak frekvensgång till 30 Hz... :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-06 15:10

Det tror jag inte du kommer att få se, trots att det faktiskt är möjligt
att åstadkomma.

Det är knepigt att åstadkomma sådana nämligen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch

Inläggav jansch » 2012-07-07 10:47

IÖ - Med drygt 4mm P-P på en frisk Philips 9710M monterad i en OA6typII är disten lägre med originalslutsteget än vid drift av ett "vanligt" slutsteg. Då är Philipsen utanför Xmax.
Jag mätte visserligen bara inom ett smalt frekvensområde, troligtvis 50-65Hz (kommer inte ihåg, det var några år sedan).

Jag har aldrig mätt med mycket stor amplitud då 9710M och inte minst det inbyggda slutsteget börjar "leva farligt" redan vid 4mm.

Fråga: kan det vara så att det uppmätta Xmax (talspole/polplatta) på 3,5mm p-p är mindre än det "elektriska" (F någorlunda konstant)? Alltså trots att den 7mm långa talspolen "tittar ut" sådär 0,5 mm?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum