Då är du vilseförd - tror jag.
Det finns inga andra väsentliga ljudkvalitetsbegänsningar med CD-systemet
än just brusnivån. Tro inte dem som påstår annat. Däremot kan apparater
vara mindre bra än systemets potential, och detsamma gäller förstås alla de
inspelningar som man vill spela.
rikkitikkitavi skrev:IngOehman skrev:Du vet att jag talar om musiksignaler och du vet att jag undersökt de
här sakerna redan för nära 30 år sedan. Varför låtsas du något annat?
Missförstå mig inte - jag förnekar dig inte rätten att ställa låga krav, du
har lika rätt till din uppfattning som alla andra till sina. Men du måste av
samma skäl acceptera både att andra har samma rätt som du, och även
att du inte kan bevisa frånvaron av ett problem genom att exemplifiera
med ett fall där inte problemet visar sig...
Redan de gamla grekerna förstod dessa vetenskapliga fundamenta.
Vh, iö
Tittade du på CD mediat redan för 30 år sedan (1983) ?
Ja, när det kom. Och jag har skrivit några artiklar om det några år senare,
jag tror det var 1990 eller 91, i MoLt. Jag uppmanar alla att läsa dem. Och
det gäller särskilt de som tror att digital signallagring är som att göra ham-
burgare av oxfilen.
rikkitikkitavi skrev:(iofs dum fråga, jag tror många som arbetade med audio tittade på CD mediat när det var nytt eftersom det var ett paradigmskifte att gå från analog teknik till digital, jmfr oxfile/köttfärsdebatten

)
Ja så var det nog. Jag lär inte ha varit ensam att intressera mig för det nya
systemet.

rikkitikkitavi skrev:Det måste ha utvecklats enormt, på den tiden fanns inte översampling till någon reda...
Jodå, redan den allra förta CD-spelaren Philips CD100 hade kvadruppel över-
sampling, och dessutom noise shaping!
rikkitikkitavi skrev:...och de analoga filtren var ju behäftade med stora fasfel mm.
Ja, hos vissa. Och jag håller det inte för otänkbart att detta kan ha varit en
del av de hörbara problem som fanns hos vissa av de tidiga CD-spelarna, men
samtidigt så är faktiskt liknande filterfunktioner faktiskt på väg tillbaka i den
proffesionella världen. Skälet är att man eftersträvar minimum delay. Och fas-
vridande/vågformsdistorderande lösningar har minst fördröjning.
Exempelvis är den ADC/DAC som Bertil Alving har användt och talat väl om
en tid gravt fasvridande. LTS testade den och även om det gick att höra den
i F/E-lyssning kan jag inte säga att den var direkt dålig (även SR har testat
dem och sett samma problem hos apparaten ifråga) och jag kan inte ens på-
stå att problemet var vågformsdistorsionen, men jag kan tänka mig att det
är en av skälen.
Så även om fasvridningen såg väldigt stor ut (och var det) på många av den
första generationens CD-spelare så finns det gott om helt moderna apparater
med ur den aspekten uppvisar samma beteende hos filtren (även om de inte
är analoga).
Så jag tror inte man skall varken överdriva utvecklingen som varit eller över-
driva problemet med fasvridande LP-filterfunktioner.
Men om jag får välja så föredrar jag sinc-baserade (läs faslinjära) LP-filter.
rikkitikkitavi skrev:Dessutom hade många endast 14 bitars DACar (tekniska begränsningar).
Det förekom ju ett bit-race precis som ett Watt-race på förstärkare.
Visst gjorde det det, och visst var utvecklingen i synnerhet med avseende på
linjäritet och störnivå mer än försumbar. Dock menar jag att bit-rejset till rätt
så stora delar var en marknadsföringssak. Med en vettig brusformning så är
faktiskt inte längre antalet bitar som DACen kan hantera det viktiga för att
kunna åstadkomma ett högupplöst ljud, utan det linjäriteten är viktigast, och
hastigheten spelar stor roll också om man skall kunna brusforma ohörbart.
Detta tog många fasta på när man i början av 90-talet vände uppåner på allt
och började arbeta med en bit istället för jättemånga i DACarna.
Men - grundtekniken att arbeta med färre bitar i DACen än den upplösning
som man strävar efter, men istället översampla + brusforma, är faktiskt äldre
än CD-systemet som sådant, och Philips använde det som sagt i sin allra
första CD-spelare!
Så jag vill nog hävda att den stora utveckling som varit, varit avsevärt mera
på apparatnivå (till stor del handlar det om bättre DAC-kretsar och om bättre
layouter faktiskt!) än att ha erbjudit stora konceptuella kvantsprång. I varje
fall sedan 1990 har det hänt mycket lite konceptuellt.
rikkitikkitavi skrev:Jag utgår givetvis att dina inlägg i tråden är baserade på mer aktuell teknik

Båda ock. Som sagt - det har inte hänt så mycket som man kan tro.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).