Fasvändning? "Bumligt" ljud från EN högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-12 00:09

Xiro skrev:Tänk bara på att slavarnas vikter sitter på membranet, så slavarna ska inte vila på vikterna, och inte heller på gummikanterna :D

Vikten ser ut att vila på upphängningen (heter det så?) och inte på konens gummikanter.
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-12 01:15

donjansson skrev:
Xiro skrev:Tänk bara på att slavarnas vikter sitter på membranet, så slavarna ska inte vila på vikterna, och inte heller på gummikanterna :D

Vikten ser ut att vila på upphängningen (heter det så?) och inte på konens gummikanter.

Jag gissar att du menar att högtalarelementet ser ut att vila på sitt chassi, och inte på surrounden (stommen respektive gummikanten kallas så på finaste svengelska). Om du håller slaven med konen nedåt. Når surronden inte utanför chassit så är det ok att ställa elementet med konen riktad nedåt, på plant underlag.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-12 01:21

Jag tycker det ser ut som någon dels bytt några kondensatorer i filtren samt även internkablage. Kolla som sagt upp att allt ser ut att vara likadant. Varje kabel (inkl. +-) till samma punkt hela vägen. Har du testat fasen på baselementen monterade?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-12 17:32

a) Är det lika många vikter på båda slavarna? Sitter de fast ordentligt? Skruvarna spända på båda?
- Det är fyra vikter på vardera slavbas. Drog åt skruvarna en aning, det gäller båda elementen.

b) Sitter spidernas kanter fast ordentligt mot chassina? Glipar det någonstans när du trycker bas- resp slavmembran inåt? Om du trycker lite på slavarnas vikter i sidled, rör det sig olika mycket på de båda?
- Spidern sitter som de ska i båda elementen, inga glipor vad jag kan se. Rör jag slavarnas vikter i sidled rör de sig knappt. Detta gäller BÅDA högtalarnas element!

c) Rör sig båda basarna resp slavarna lika lätt?
- En aning mer motstånd i det högra (den "felande" högtalaren) baselementet. Känns även som att det "tar i" och skaver (ljudintryck). En notis: efter att ha klämt och känt lite på båda baselementen ett par gånger, hördes inga skavande ljud, motståndet var dock högre.

Slavbasarna rör sig lika lätt/svårt.

d) Om du vänder lådorna på olika håll, är det något inuti som verkar löst?
- I den vänstra ("den rätta") lådan lät det som att det låg nån skruv eller dylikt när man vände lådan från sida till sida. Men jag tordes inte rafsa runt i dämpmaterialet.

e) Någon kabel som skulle kunna falla ner och lägga sig mot ett basmembran? Fäst i så fall kabeln så att den inte kan göra det.
- Har funderat på det. Är nog naiv, men kan det inte ha varit så att en kabel helt enkelt legat på/mot ett basmembran i den högra, felande högtalaren? Att det var det som lät när jag vände lådan på rygg och kabeln helt sonika "ramlade av"?
Det är ju i ärlighetens namn en väldig massa (lös) kabel där inne, utan tvekan mest i den högra högtalaren. Men hur ska man fästa kablarna? Och framförallt, i vad? Det där staget som har sin utgångspunkt mellan bas- och slavbaselementet?

f) Sitter filtret och alla dess komponenter fast ordentligt?
- Han berättade i somras att han hade bytt/uppgraderat filtret, men sånt där förstår jag mig inte på överhuvudtaget.
Oavsett, min lekmannamässiga bedömningen är att allt sitter som det ska. Ska man vidröra alla komponenter på filtret för att känna att de verkligen sitter fast?

g) Det sitter eltejp på någon kabel, är det bara för märknings skull, eller någon fulskarv?
- Det var bara en märkning.

h) Är filtren likadant kopplade? (Med kabelskor överallt är det lätt att koppla rätt, eller fel.)
- Jag lägger upp bilder. Har svårt att lägga märke till det själv. Ni kanske ser nåt som inte stämmer.

i) Alla kablar, kabelskor och krimpningar verkar hela och sitta ordentligt?
- Se fråga h)

j) Ingen komponent på filtret som ser bränd eller uppsvälld ut?
- Se fråga h)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-12 17:43

Vänster högtalare ("den rätta")
Bild

Bild

Höger högtalare ("den felande")
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-12 19:07

Mät upp impedansen på högtalarelementen med en multimeter.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-12 23:35

Bra jobbat Oscar!

Ena filtret har flera lödda kablar där det andra har kabelskor. Undrar varför de är lödda, kanske varit något problem där? Samma problem kanske nu har uppstått i den med skor? Känn på filtrets komponenter så att de sitter ordentligt. Känn så att kabelskorna sitter ordentligt mot kort respektive kabel.

Spontant ser det ut att vara kopplat lika mot filter och reglage, men man ser inte allt på fotona. Komponenterna ser lika ut, och jag ser inga uppenbara varningssignaler. Möjligen kunde större komponenter fått vara säkrade med lim eller buntband, så att de inte lossnar av stötar och vibrationer (vid flytt t ex).

På ena filtret ser det ut som en spole längst upp till vänster. På andra ser jag inte spolen, är den där?

På ena fotot visas en skruv som ej är iskruvad helt. Borde kanske vara iskruvad helt? Ser inte likadant ut i andra högtalaren, kanske bara beror på att de inte är helt symmetriska? Eller har man lagat lådan? (Den andra lådan kanske har behov av liknande lagning? Eller lagningen har blivit dålig?)

Jag ser inte staget du nämner, men det låter som en god idé att fästa kablar där, t ex med buntband. Kanske cylindriska boxen också kan funka, ett varv med silvertejp runt den?

Låter lite skumt med att ena basen går trögare, och att du upplevde skav. Kan vara tecken på att konen inte blivit ordentligt centrerad när gummikanten byttes. När du fingrar runt kan du ju ha tryckt till litegrann i sidled, eller hållt elementet på ett visst håll, som gör att skavet tillfälligt försvinner. Tryck konen lite snett från olika håll och se om du hittar någon riktning som ger skav. Sedan kan du prova att rotera elementet i lådan så att tyngdkraften inverkar positivt för att eliminera skav. Ingen garanti för att det funkar, men värt ett försök.

Man blir ju lite nyfiken på den där lösa prylen i ena lådan. Kanske kan ligga och vibrera och föra väsen?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-14 16:41

Jag gav upp med allt vad genomgång och felsökning heter. Har precis monterat ihop allt igen och kört i gång ett test med mina nya Nad (dock ej med bryggat slutsteg). Det vart jäkla kräm, får jag säga!

Elementen har bytt plats. Att någon av de skulle vara defekt tror jag inte. "Bumligheten" har i alla fall inte bytt sida. Nu har jag ju inte återställt mina rumsakustiska åtgärder igen, men det känns ändå som att en del av problematiken finns kvar…på samma sida.

När jag vände högtalarna på rygg för ett par dagar sedan märkte jag att de står på olika underlag. Den ena ("den felande") har knappt några fötter alls medan "den rätta" står på någon sorts vita plastpluppar. Följaktligen är det en, i sammanhanget, ganska stor skillnad i upphöjning över golvet. Kan detta ha någon inverkan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-14 16:49

donjansson skrev:Nu har jag ju inte återställt mina rumsakustiska åtgärder igen, men det känns ändå som att en del av problematiken finns kvar…på samma sida.

Växla högtalare.
Växla högtalarkablar.

Stannar bumligheten kvar på samma sida, så är den rumsakustisk, så då kan du sluta leta hos högtalarna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-19 21:47

Funderar på att återuppliva mitt test av kvartsvågsabsorbenter. Kikade igenom den "ursprungliga" tråden på Hififorum, heter väl nåt i stil med Basabsorbent - som fungerar(?).

Men den där matrisen gjorde mig inte klokare. Om vi leker med tanken att jag har det extra jobbigt vid 57 Hz, kan man på rak arm säga hur långt röret ska vara?

Användarvisningsbild
donjansson

Re: Fasvändning?

Inläggav donjansson » 2014-04-14 10:42

Jag har gjort en skiss över rummet i skala 1:20. Kan man med hjälp av den få en fingervisning över längd och diameter på kvartsvågsabsorbenterna? Lägger upp den när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-14 20:37

Bild

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-15 13:04

En kompis köpte gjutrör från Beijer, diameter cirka 28 cm. Han tog ner efterklangen vid 32 Hz, och är hyfsat nöjd. Jag tycker det låter jättebra hos honom. Längden ligger nära 1/4 våglängd tror jag, d v s nära (342/57)/4 = 1,5 meter för 57 Hertz. Ena änden ska förslutas. Sedan får man experimentera med dämpluff. Och jag hade nog börjat med ett lite längre rör för att kunna justera nedåt efter vad som mäter/låter bäst. har läst om folk som får ringningar i röret, eller t o m längre efterklang när de satt in ett rör i rummet - vet dock ej om de gjort någon grov miss i utförandet. Glöm inte att experimentera med olika placeringar i rummet (öppningen vid ett golvhörn, öppningen mitt på vägg nere vid golvet, etc).

Det som med teoretiska skattningar verkar bäst kanske inte är bäst i praktiken, och kanske inte heller faller dig i smaken. Det viktigaste är att du experimenterar loss, har kul och skriver om dina erfarenheter här - just do it! :D

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-15 19:22

Xiro skrev:En kompis köpte gjutrör från Beijer, diameter cirka 28 cm. Han tog ner efterklangen vid 32 Hz, och är hyfsat nöjd. Jag tycker det låter jättebra hos honom. Längden ligger nära 1/4 våglängd tror jag, d v s nära (342/57)/4 = 1,5 meter för 57 Hertz. Ena änden ska förslutas. Sedan får man experimentera med dämpluff. Och jag hade nog börjat med ett lite längre rör för att kunna justera nedåt efter vad som mäter/låter bäst. har läst om folk som får ringningar i röret, eller t o m längre efterklang när de satt in ett rör i rummet - vet dock ej om de gjort någon grov miss i utförandet. Glöm inte att experimentera med olika placeringar i rummet (öppningen vid ett golvhörn, öppningen mitt på vägg nere vid golvet, etc).

Det som med teoretiska skattningar verkar bäst kanske inte är bäst i praktiken, och kanske inte heller faller dig i smaken. Det viktigaste är att du experimenterar loss, har kul och skriver om dina erfarenheter här - just do it! :D

Ja, jag har ju ett försöksrör som jag knåpade ihop av 1.2 m 190 mm (längsta på Woody). Röret är fästat på en kvadratisk MDF med tätningsmassa. Slängde i diverse kallingar, diskhanddukar osv. Men jag antar att röret är för kort, märker ingen skillnad alls.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-15 19:25

Xiro skrev:En kompis köpte gjutrör från Beijer, diameter cirka 28 cm. Han tog ner efterklangen vid 32 Hz, och är hyfsat nöjd. Jag tycker det låter jättebra hos honom. Längden ligger nära 1/4 våglängd tror jag, d v s nära (342/57)/4 = 1,5 meter för 57 Hertz. Ena änden ska förslutas. Sedan får man experimentera med dämpluff. Och jag hade nog börjat med ett lite längre rör för att kunna justera nedåt efter vad som mäter/låter bäst. har läst om folk som får ringningar i röret, eller t o m längre efterklang när de satt in ett rör i rummet - vet dock ej om de gjort någon grov miss i utförandet. Glöm inte att experimentera med olika placeringar i rummet (öppningen vid ett golvhörn, öppningen mitt på vägg nere vid golvet, etc).

Var kommer siffran 342 från i (342/57)/4?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-15 19:39

342 är ljudets hastighet uttryckt i meter per sekund.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-15 19:46

Xiro skrev:342 är ljudets hastighet uttryckt i meter per sekund.

Så om jag tolkar dig rätt, "gissar" du att röret skulle kunna vara 1.5 meter i mitt fall? :)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-15 19:55

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-15 20:36

Har läst länkad tråd X antal gånger. Man hänvisar till nåt jädra kalkylblad som jag inte förstår mig på. Kan du ta en titt, Xiro, och m h a min skiss räkna ut längd/diameter?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-16 08:23

Jag har börjat läsa och begrunda, men kommer att ta lite tid innan jag återkommer här.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-16 08:59

Xiro skrev:Jag har börjat läsa och begrunda, men kommer att ta lite tid innan jag återkommer här.

Jag har all tid i världen. Du också, hoppas jag :)

Föregående

Återgå till Teknikforum