nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Re: nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Inläggav PappaBas » 2014-08-14 11:02

Semi-OT:
Har datorn kopplad på ena ingången och sedan en Chromecast enhet på den andra. I senaste uppdateringen av Android kan jag "casta" hela skärmen på min telefon och tablet till Chromecast.
Funkar både för Spotify, Youtube etc etc. Den exporterar hela skärmen och ljud till TV:n :)

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2014-08-18 08:22

Har spanat på en nanoAVR ett tag och vart nära att beställa en men hela tiden tyckt att det verkar dumt att behöva ha en extra låda för nåt som borde kunna skötas direkt i datorn (om man nu har en sådan som primär signalkälla).
Dirac Live har ju funnits ett tag men känns alldeles för dyrt, Jriver verkar kunna funka också men då får man med ett helt media center också vilket verkar lite jobbigt, ja det finns säkert fler alternativ också men inget jag fastnat för.
Sen hittade jag det här http://equalizerapo.sourceforge.net vilket verkar vara precis vad jag letat efter och dessutom helt gratis :D
Har inte hunnit testa nåt än själv men tänkte bara tipsa utifall det är fler som sitter i samma situation och är på väg att beställa nåt annat.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-08-23 12:21

Mycket intressant.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-23 12:56

Jag har beställt en nanoAVR nu och väntar på leverans :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-08-23 18:21

nanoAVR kan ju programmeras att känna igen olika fjärrkontrollsignaler, så att man kan programmera valfri fjärrkontroll för att styra de olika funktionerna. Den godkänner dock inte igen alla märken.
Själv köpte jag en Apple Remote på Classe och den fungerar ypperligt och är jätteliten och smidig :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-20 15:15

Bumpelibump

Är det någon som har testat nanoavr hda?
Om jag säljer både minidsp och receiver borde jag nästan få pengar över vid ett byte tänker jag.

Bild

Jag är väldigt sugen på att byta ut min receiver eftersom den har några äckliga fläktar som går igång trots att den bara används som försteg.

+ Minskad strömförbrukning
+ Inga fläktar
+ Total kontroll över ljudet
+ Väldigt liten :)

+/- Inget stöd för bitstream, men jag kör ju allt som pcm från dator ändå.

- ingen medföljande fjärrkontroll

Någon som har några fler plus eller minus att tillägga?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-09-21 17:29

Enligt spec. verkar den kunna lämna max 2V RMS på utgångarna, huruvida det är en begränsning för din förstärkare vet jag inte.
Fjärrkontroll är enkelt för den har inbyggd inlärning så du kan använda din ordinarie. Jag använder en Apple Remote (ca 200:- hos Clas eller Kjell). Appen till min vanliga nanoAVR är rätt rudimentär men fungerar fint annars.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-21 21:52

PappaBas skrev:Enligt spec. verkar den kunna lämna max 2V RMS på utgångarna, huruvida det är en begränsning för din förstärkare vet jag inte.
Fjärrkontroll är enkelt för den har inbyggd inlärning så du kan använda din ordinarie. Jag använder en Apple Remote (ca 200:- hos Clas eller Kjell). Appen till min vanliga nanoAVR är rätt rudimentär men fungerar fint annars.

2V ska inte vara några som helst problem. Slutstegen jag har nu vill bara ha 1,2V respektive 0,7V. Känns applefjärren ok? inte för få knappar för av/på, volym och växla mellan olika presets?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-09-22 13:59

Nej Applefjärren är superbra :) Den räcker utmärkt till det du nämner.
Mer avancerade inställningar gör jag in kontrollprogrammet.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-22 14:45

PappaBas skrev:Nej Applefjärren är superbra :) Den räcker utmärkt till det du nämner.
Mer avancerade inställningar gör jag in kontrollprogrammet.

Så roligt. Då ser jag inga hinder alls för att ta bort den stora klumpen till receiver jag har idag. Tack för svar :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-05 22:38

Till alla som köpte en NanoAVR, hur upplever ni den idag? För/nackdelar?

Är lite småsugen på en själv, men ser också en begränsning i antalet hdmi-ingångar som även nämns här i tråden. Är det någon som kör NanoAVR med fler än två hdmi-källor in, hur fungerar det i så fall med en switch? I en perfekt värld skulle NanoAVR haft 5 st hdmi in i min anläggning.

Har läst en del om hdmi-handskakningsproblem och NanoAVR, hur upplever ni det?

Mvh

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-06 23:22

Jag är rätt nöjd :) Den fungerar för mitt ändamål.
HDMI-handskakningen blev mycket bättre när jag bytte kabel till TV:n. Den gamla kabeln hade nog ett brott närmast kontakten.
Enda anledningen att jag inte uppgraderade till modellen med analoga utgångar är att den mest kan leverera 2.1 Volt.
Har inte sett några mätningar på den.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-07 13:05

PappaBas skrev:Jag är rätt nöjd :) Den fungerar för mitt ändamål.
HDMI-handskakningen blev mycket bättre när jag bytte kabel till TV:n. Den gamla kabeln hade nog ett brott närmast kontakten.
Enda anledningen att jag inte uppgraderade till modellen med analoga utgångar är att den mest kan leverera 2.1 Volt.
Har inte sett några mätningar på den.

Har du lust att berätta lite mer? Vad är ditt ändamål?
Rätt nöjd, det låter som du inte är helt nöjd. Vad är du inte nöjd med?

Okej, så felaktiga hdmi-kablar kan påverka. Något som jag noterat från de trådar jag läst angående problem med hdmi-handskakning och NanoAVR är att de användarna i hög utsträckning verkar använda sig av en HTPC i sin anläggning. Är det något som du använder också?

Många frågor, jag vet :).

/Genis

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-08 01:16

Jag har en laptop kopplad till nanoAVR och från den till hemmabioreceiver och till TV. Kör "pure direct" på hemmabioreceivern.
Det var en ganska styv HDMI-kabel och jag hade en hel del krångel med den, när den la helt av såg jag att kontakten var helt böjd. Fungerar mycket bättre med den nya.
Den nya är från Klasse i sjön 8)
Ibland måste jag stänga av och sätta på nanoAVR för att den skall synca HDMI när jag startar upp laptopen.
Kör delning mellan toppar och basar, PEQ och tidsfördröjning i den. Ibland använder jag den för att labba med högtalare och då som aktivt delningsfilter.
Hade syncningen varit perfekt och varianten med analoga utgångar hade kunnat leverera förstklassiga utsignaler hade jag varit helt nöjd :)
Hade velat ha den som digitalt försteg.
Hade Najda haft möjlighet att köra HDMI in och passthrough så hade jag nog valt den.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-08 03:33

Verkar vara en AKM4440 som DAC i nanoAVR DA med inbyggt buffersteg som används, dvs utgångarna tas direkt från det chippet. Skall sitta ett analogt filter efter det men vet inte om det gör det i nanoAVR DA? Inte sett några bilder innifrån.
http://www.akm.com/akm/en/file/datasheet/AK4440EF.pdf
Kan inte avgöra hur bra eller dålig den är.

I Najda sitter CS42428 som DAC med digitalt styrd analog volymkontrollchip(CS2218) efteråt
https://www.cirrus.com/jp/pubs/proDatas ... 428_F2.pdf
https://www.cirrus.com/en/pubs/proDatas ... 318_F1.pdf

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-02-08 12:10

PappaBas skrev:Verkar vara en AKM4440 som DAC i nanoAVR DA med inbyggt buffersteg som används, dvs utgångarna tas direkt från det chippet. Skall sitta ett analogt filter efter det men vet inte om det gör det i nanoAVR DA? Inte sett några bilder innifrån.
http://www.akm.com/akm/en/file/datasheet/AK4440EF.pdf
Kan inte avgöra hur bra eller dålig den är.

I Najda sitter CS42428 som DAC med digitalt styrd analog volymkontrollchip(CS2218) efteråt
https://www.cirrus.com/jp/pubs/proDatas ... 428_F2.pdf
https://www.cirrus.com/en/pubs/proDatas ... 318_F1.pdf

Ska det ses som någonting positivt eller negativt att det är den DACen som sitter i?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-08 12:35

PappaBas skrev:Jag har en laptop kopplad till nanoAVR och från den till hemmabioreceiver och till TV. Kör "pure direct" på hemmabioreceivern.
Det var en ganska styv HDMI-kabel och jag hade en hel del krångel med den, när den la helt av såg jag att kontakten var helt böjd. Fungerar mycket bättre med den nya.
Den nya är från Klasse i sjön 8)
Ibland måste jag stänga av och sätta på nanoAVR för att den skall synca HDMI när jag startar upp laptopen.
Kör delning mellan toppar och basar, PEQ och tidsfördröjning i den. Ibland använder jag den för att labba med högtalare och då som aktivt delningsfilter.
Hade syncningen varit perfekt och varianten med analoga utgångar hade kunnat leverera förstklassiga utsignaler hade jag varit helt nöjd :)
Hade velat ha den som digitalt försteg.
Hade Najda haft möjlighet att köra HDMI in och passthrough så hade jag nog valt den.

Tack för svar! :)

En enda källa alltså, din laptop är kopplad till NanoAVR?
Lite oroväckande att det inte fungerar helt tillfredsställande med bara en källa kopplad till NanoAVR. För det är så jag tolkar ditt inlägg, att det har blivit bättre med handskakningen sedan du bytte HDMI-kabel.
Men helt borta är inte problemen?

Hmmm. Jag behöver/vill ha minst tre källor inkopplade med hdmi, gärna fyra och att det skall fungera bra. Om jag köper en NanoAVR behöver jag dessutom köpa en ny mediaspelare eller HTPC för att kunna skicka ut PCM vid filmtittande. Dessutom går det inte att köra Spotify Connect från recievern, utan jag för köra från Chromecasten istället.

Jag blir liksom inte riktigt helt övertygad att NanoAVR kommer att fungera tillfredsställande och utan att man sliter sitt hår när man skall använda anläggningen. Något jag gärna vill undvika.
De ligger sällan ute på begagnatmarknaden också :(.

/Tveksam ;)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-08 13:13

genstruktur skrev:Tack för svar! :)

Lite oroväckande att det inte fungerar helt tillfredsställande med bara en källa kopplad till NanoAVR. För det är så jag tolkar ditt inlägg, att det har blivit bättre med handskakningen sedan du bytte HDMI-kabel.

Hmmm. Jag behöver/vill ha minst tre källor inkopplade med hdmi, gärna fyra och att det skall fungera bra. Om jag köper en NanoAVR behöver jag dessutom köpa en ny mediaspelare eller HTPC för att kunna skicka ut PCM vid filmtittande. Dessutom går det inte att köra Spotify Connect från recievern, utan jag för köra från Chromecasten istället.

Jag blir liksom inte riktigt helt övertygad att NanoAVR kommer att fungera tillfredsställande och utan att man sliter sitt hår när man skall använda anläggningen. Något jag gärna vill undvika.

/Tveksam ;)

Tarzan skrev:Ska det ses som någonting positivt eller negativt att det är den DACen som sitter i?

Jag har en Chromecast (som jag aldrig använder) som också är ikopplad men den fungerar alltid perfekt med handskakningen så det har nog mer med PC:n att göra.
Fördelen med PC är ju att jag kan köra PCM ut via HDMI och kör allt därifrån så kör Spotify, Netflix, online radio, podcast osv osv. CD-skivorna har jag rippat ned till FLAC.
Jag väntar på lite modeller av NUC med nya Skylake Core M. Då kan jag köra helt fläktlöst.
Det finns ju en mängd HDMI-switchar men har aldrig kopplat in en sådan.

När det gäller modellen som kan användas som försteg så kan jag inte avgöra kvaliteten på de DAC:arna men nanoAVR har en väldigt enkel krets som tar utgången direkt från chippet. Det känns inte lika påkostat som Najdas lösning som har separat förstärkning och volymsteg efter det men jag kan inte avgöra om det har någon praktiskt inverkan.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-08 20:59

PappaBas skrev:
genstruktur skrev:Tack för svar! :)

/Tveksam ;)

Jag har en Chromecast (som jag aldrig använder) som också är ikopplad men den fungerar alltid perfekt med handskakningen så det har nog mer med PC:n att göra.
Fördelen med PC är ju att jag kan köra PCM ut via HDMI och kör allt därifrån så kör Spotify, Netflix, online radio, podcast osv osv. CD-skivorna har jag rippat ned till FLAC.
Jag väntar på lite modeller av NUC med nya Skylake Core M. Då kan jag köra helt fläktlöst.
Det finns ju en mängd HDMI-switchar men har aldrig kopplat in en sådan.

Förstår tanken med att ha en pc kopplade till NanoAVR när den inte kan hantera DTS, DD etc. Tror också att handskakningen har något att göra med PC, som jag sa tidigare så nämns en pc i varje tråd jag läser om handskakningsproblem. En PC är något jag själv överväger om jag byter till NanoAVR, just för att den så smidigt kan köra ut PCM och klara all möjlig media.

Lite synd att det blir fler investeringar för mig än bara NanoAVR om jag skulle införskaffa en sådan, kommer bli en pc och en hdmi-switch också. Hade gärna velat veta hur bra det skulle fungera innan man investerade så att säga :D. Ingen i Göteborg med en NanoAVR som vill dema lite? ;)

Du skall ha stort tack Pappabas för att du svarar utförligt på frågor! :)

/Genis

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-09 09:06

Bara glad om det är till någon nytta :) Är ju egentligen lite i samma sits. Skulle själv vilja ha en grunka som "gör allt". nanoAVR är en bit på vägen i alla fall.
Den är inte perfekt men fungerar i min uppställning. Jag funderar på att köpa en centerhögtalare och bygga några billiga surround högtalare för att testa mer surround.
Kan man inte köra avkodning i datorn av filmer? Skickas inte ljudet som LPCM då?
nanoAVR DA hade varit perfekt för mig om försteget hade varit förstklassigt och handskakningsproblemen försvunnit.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-09 12:01

PappaBas skrev:Bara glad om det är till någon nytta :) Är ju egentligen lite i samma sits. Skulle själv vilja ha en grunka som "gör allt". nanoAVR är en bit på vägen i alla fall.
Den är inte perfekt men fungerar i min uppställning. Jag funderar på att köpa en centerhögtalare och bygga några billiga surround högtalare för att testa mer surround.
Kan man inte köra avkodning i datorn av filmer? Skickas inte ljudet som LPCM då?
nanoAVR DA hade varit perfekt för mig om försteget hade varit förstklassigt och handskakningsproblemen försvunnit.

Jo det skall gå att köra avkodning i dator vid filmtittande tror jag, i Kodi till exempel.

Ja det förstår jag! Hade NanoAVR DA haft fler hdmi in och fungerat väldigt bra hade det varit något att överväga faktiskt. Man får se till att ha maskiner som kan skicka ut LPCM bara.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-17 21:06

Vill bara säga att det är mycket bättre med synkingsproblemen nu. Jag stängde av all sorts kontroll över HDMI i både TV:n och receivern och då fungerar det mycket bättre.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-02-17 23:15

Jag kör ju med dator som källa till nanoavr HDA och självklart går det att få ut LPCM i 8 kanaler :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-18 10:03

PappaBas skrev:Vill bara säga att det är mycket bättre med synkingsproblemen nu. Jag stängde av all sorts kontroll över HDMI i både TV:n och receivern och då fungerar det mycket bättre.

Härligt! :)

Är det som kallas HDMI CEC?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-18 13:03

genstruktur skrev:
PappaBas skrev:Vill bara säga att det är mycket bättre med synkingsproblemen nu. Jag stängde av all sorts kontroll över HDMI i både TV:n och receivern och då fungerar det mycket bättre.

Jag tror det. Det finns väl också olika tillverkarspecifika system.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-19 14:47

PappaBas skrev:
genstruktur skrev:

Jag tror det. Det finns väl också olika tillverkarspecifika system.

Det gör det säkert, de skall alltid krångla till allt ;).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-03-24 18:33

Kan nanoAVR användas för att interaktivt variera tidsskillnad och nivåskillnad mellan två kanaler?

PappaBas skrev:Bara glad om det är till någon nytta :) Är ju egentligen lite i samma sits. Skulle själv vilja ha en grunka som "gör allt". nanoAVR är en bit på vägen i alla fall.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-25 00:27

n3mmr skrev:Kan nanoAVR användas för att interaktivt variera tidsskillnad och nivåskillnad mellan två kanaler?

I programvaran kan man ställa in allt möjligt: delningsfrekvenser, branthet på delning, nivå, tidsfördröjning, kompressor. Dessutom kan man under fliken routing välja vilken kanal i ljudströmmen som ska skickas till vilken kanal på utgången och med vilken nivå.

I mjukvaran som man grejar med på datorn (som är kopplad till nanoavr antingen via usb eller nätverk) sker alla förändringar i realtid.

Ja, tror jag är det korta svaret.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-03-25 14:44

Tarzan skrev:
n3mmr skrev:Kan nanoAVR användas för att interaktivt variera tidsskillnad och nivåskillnad mellan två kanaler?

I programvaran kan man ställa in allt möjligt: delningsfrekvenser, branthet på delning, nivå, tidsfördröjning, kompressor. Dessutom kan man under fliken routing välja vilken kanal i ljudströmmen som ska skickas till vilken kanal på utgången och med vilken nivå.

I mjukvaran som man grejar med på datorn (som är kopplad till nanoavr antingen via usb eller nätverk) sker alla förändringar i realtid.

Kan alla parametrar ställas in m h a nån app i en telefon, så man slipper släpa en dator med sig, eller krävs det röen dator för att ändra i realtid?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-03-25 17:07

n3mmr skrev:
Tarzan skrev:

Kan alla parametrar ställas in m h a nån app i en telefon, så man slipper släpa en dator med sig, eller krävs det röen dator för att ändra i realtid?

Jo, dator behövs för att ändra inställningarna. Med telefon eller fjärrkontroll kan man bara ändra mellan olika presets, källor och reglera masterljudnivån.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum