idea skrev:Det var för länge sedan som jag handräknade fourierserier eller fouriertransformen för att jag riktigt skall kunna se var du går vilse. För vilse måste du vara, men jag kan inte genomskåda vad det är som fallerar. Vad jag definitivt vet är att varje fourierserie som innehåller fs/2 har oändligt många lösningar. Det enda man kan veta är vilka lösningar som inte finns med, dvs de med amplitud mindre än koefficienten vid fs/2 (du får fortfarande oändligt många lösningar eftersom detta inte påverkar oändligheten). Detta gäller oavsett åt vilket håll du transformerar.
Jag kan Matlab för dåligt för att kunna se vad den spottar ut men i alla implementationer av fouriertransformationer jag jobbat med så får du av 1024 tidssteg ut DC + 511 frekvenser dvs fs/2 ingår inte och denna serie (512 punkter med real och imaginärdel) kan inverstransformeras entydigt.
Det jag kan tänka mig är att du misstolkar den talserie du får ut från Matlab. Där ser du ju inte vad talen representerar bara en vektor med tal som du själv får tolka vad det står för.
Det finns ju en förklaring till, nämligen att du har gått vilse

. Eller inte förstår skillnaden mellan det vi pratar om.
Det du berättar är den praktiska konsekvensen av att man inte vet sinuskomponenten vid fs/2 vid fourieranalys och att man därför inte kan sampla en analog signal som innehåller fs/2 med godtyckligt fasläge och återskapa den. Det är jag helt med på.
Men det är inte det jag beskriver, jag beskriver att man kan beskriva en godtyklig digital sekvens av sampel med lika många sinus- och cosinustermer som man har sampel. För att beskriva en 8 sampel lång sekvens behövs tre sinustermer, tre cosinustermer ytterligare en cosinusterm för frekvensen noll och en cosinusterm för fs/2.
Och alla sekvenser går inte att beskriva om man tvingar cosinustermen vid fs/2 till 0. Det är precis analogt med att man måste ha en cosinusterm vid f=0 (=en konstant) om signalen ska kunna innehålla DC. Men vi behöver inte veta sinuskomponenten vid DC, för den bli ju 0. Samma sak är det med sinuskomponenten vid fs/2.
Vi pratar om två aningen olika saker.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.