Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Det jag skrev om förut testade jag nu i KiCad, för skojs skull. Jag har aldrig kört KiCad förut. Skippade här gerber steget , utan importerade KiCad filen direkt hos mönsterkort tillverkaren OSH Park.
[ Bild ]
Spännande saker du hittar, men etsa när det finns Kineser och Amrikaner som gör riktiga kort billigt, nä tack för mig.
PS. Gjorde ingen komponent, utan använde några testpoint komponenter som fanns (plus två vior). Kortkontur ritas som linjer i ett speciellt lager.
//Michael
Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.
MacBruce skrev:Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.
Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:
https://www.wortum.com/cuprum/
xmag skrev:MacBruce skrev:Michael skrev:Göra en "gerber-fil"... och snart lär du dig att en gerber fil kan ha typ tusen olika format och även vidhängande andra filer...det skall inte vara enkelt! Nåja, nu för tiden är det lite enklare. När X ingår i formatnamnet. Men olika lager kan heta olika och borrfil... och så vidare. ...hoppas jag inte skrämmer dig nu. Se till att kolla gerber filen i ett gerber-titt program.
Kom just att tänka på en suverän gerber-tittare för Mac-användare. Blev påmind pga att de kom med en uppdatering i går. Nedladdning sker via App Store - men här är hemsidan med lite fylligare info:
Intressant!
Jag har dock inte någon Macapär, tyvärr.
MacBruce skrev:Jag skall inte påpeka det uppenbara...
Bill50x skrev:MacBruce skrev:Jag skall inte påpeka det uppenbara...
Har en kamrat som förutom att han är ett Apple-fan också ä en hejare på PC. Varje gång jag ringer honom om ett problem säger han: "Du vet vad jag kommer säga, men om du envisas med PC så gör så här..."
Tack å lov behöver jag inte ringa om mina problem så ofta längre... Men vi är i alla fall goda vänner
/ B
MacBruce skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Intressant!
Jag skall inte påpeka det uppenbara...
xmag skrev:MacBruce skrev:xmag skrev:Intressant!
xmag skrev:xmag skrev:MacBruce skrev:
Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara val av perfekt ägande...
MacBruce skrev:xmag skrev:xmag skrev:
Nej, och jag skall inte försvara mitt uppenbara val av perfekt ägande...
Det "begär" jag inte heller. Jag ser hellre att var och en är nöjd med - och "kör sk*ten ur" - det de har. Det innebär för min del förvisso en närmast onödig massa Mac:ar sedan 1985, som var och en fortfarande får tjänstgöra då och då...
Michael skrev:Apropå KiCad (jag kör ju med det nu, på gott och ont). Började fundera på panel och hittade detta: KiKit
Ett separat program som kan skapa en panel. Går att köra direkt med argument, eller en configurations fil. och plopp, så har man en panel. Häftigt!
Till exempel:
kikit panelize --layout 'grid; rows: 5; cols: 2; hspace: 2mm; vspace: 2mm;' --tabs 'fixed; hwidth: 8mm; vwidth: 17mm' --cuts vcuts --framing 'railstb; width: 10mm; space: 2mm;' --tooling '4hole; hoffset: 5mm; voffset: 5mm; size: 3mm; paste: true;' --post 'millradius: 1mm' ettkort.kicad_pcb panel.kicad_pcb
//Michael
Michael skrev:Det är Python skript... men det verkar knöligt köra på win & mac (typ går ej, utan virtuellmaskin/docker används).
Jag kör i Xubuntu, så var enkelt installera. Tog liten stund innan jag fattade att de bytt ut argumenten (kommandona/konfiguration) i den senaste versionen (under utveckling), jämfört med senaste releasen.
Men... har nu upptäckt att den verkar inte kunna hantera kurvor. Den gör om kurvor i kortkonturen (t.ex. avrundningar av hörnen) till massa korta raka streck! Även panel görs så. Verkar inte så bra, fräsmaskinen trivs väl inte med sådant. I mitt fall blir mitt kort pajat och jag kan tyvärr inte använda det till detta kort.
//Michael
Michael skrev: [...]
PS. Python är väl det där 'roliga' språket där indragning har funktionalitet.
//Michael
Helmut skrev:Har testat olika typer av papper från vanligt till glansigt. Dessvärre verkar det vara svårt att få till skarpa kanter. Bästa resultatet fick jag när jag använde fotopapper för bläckstråleskrivare från Clas Ohlsson. Låter man laminatet ligga i vatten över natten brukar det bli lättare att få loss plast skiktet. Dessvärre blir det nästan alltid mindre fel som man får rätta till med färg.
Annars har jag återgått till att rita ut kretskorten i Express pcb som jag trivs med eftersom man kan testa att rita upp ett kretskort och om det misslyckas kan man gå bakåt och läsa instruktionerna hur man gör. https://www.expresspcb.com/
Därefter skriver jag ut mönsterkortet med laserskrivare i två ex som jag klistrar på varandra så det svarta blir svart. Har köpt upp ett lager med kretskortslaminat utan P20 som jag själv sprayar på. Jag använder en uv lampa från Clas i insjön https://www.clasohlson.com/se/UV-lampa/p/36-7599 Visst blir det lite kladd med framkallare och etsmedel men det är lite av tjusningen i hobbyn. Min uppfattning är att P20 i burk som förvaras i kylskåp håller betydligt mycket längre än färdiga kretskort med P20. Nackdelen med P20 i kylskåpet är att tjejer tror att allt som finns i kylskåpet är ätbart.
Ska man bygga efter ritningar man hittat på nätet är mitt råd att man kollar igenom schemat så att konstruktören ritat in rätta komponenterna och inte blandat ihop pnp och npn transistorer. Har själv hittat en hel del fel på ihopblandade komponenter och fel ritade kretskortslaminat som inte stämmer med kopplingsschemat. Har också råkat bygga förstärkare som fungerat perfekt men självsvänger med en ohörbar frekvens och ibland slutet projektet fungera efter något år för att kretsen börjat självsvänga.
Helmut skrev:Enligt Youtub ska det visst finnas skrivare som klarar av att skriva ut på plana ytor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster