Moderator: Redaktörer
Svante skrev: Den andra är att den faktiskt har en del inställningar som är lätta att missa, det finns två inställningsdialoger som jag skulle vilja att du postade, i anda med citatet av IÖ ovan.
nijo skrev:Tänk om det ändå är så att teori och praktik verkligen stämmer...
nijo skrev:MKo, jag har inte tänkt ändra på högtalarna innan jag fått mätt upp ordentligt... jag är trots allt ingenjör i grund och botten (har tom läst akusitk och högtalarkonstuktion på höskola)
nijo skrev:Att det inte låter bra var själv grundorsaken till att jag började felsöka. Frågan är ju bara hur dåligt -10 db, -15db? Jag har svårt att avgöra det bara genom att bara lyssna. Jag har gått igenom låorna ordentligt och det är inga felkopplingar. Lådan är konstruerad (för LTA av IÖ) till att vara med islagmutter. Bulten tätar mot mdf:en.
Tyvärr så finns det ingen dörr som går att stänga...
tack iallafall för dina förslag!
IngOehman skrev:Grupplöptid är fasens derivata (som funktion av (linjär)frekvensen). Vad den mera praktiskt innebär är respektive frekvens' energifördröjning, alltså medel-envelope-förskjutning.
Man skall aldrig blanda ihop grupplöptid och faslöptid, även om det råkar vara samma sak (det vill säga de blir lika stora) för vissa enkla (lägre ordningens) aperiodiska LP-filter, med det är bara specialfall, och sådana kan man ju ofta bortse ifrån.dead pony skrev:Ska man dra slutsatsen att det är enklast att få god fasintegration mellan toppsystemet och basmodulen i alla riktningar om basmodulen inte befinner sig längre bort än 1 meter från den tillhörande kanalen i toppsystemet när man delar vid 80HZ?
Nej, så enkelt är det inte. Det beror bland annat på hur rummet ser ut i övrigt, och i synnerhet beror det på vilken kvot mellan direkt och reflekterat ljud man har inom lyssningsarean.
Om man använder ett stort och ganska levande rum blir det ofta väldigt bra även med även lite större avstånd, och då är faktiskt inte optimum att inom lyssningsområdet har en "perfekt" ifasaddition (+ 6 dB), utan det är bättre om man får en måttligare (+3dB) summering för direktljudet.
Det överensstämmer nämligen bättre med randomaddition, och då blir det bättre klanglig balans mellan direktljud och efterklangsfältet i rummet i delningsområdet.
I små rum bör man aldrig ha mer än någon meter mellan sidosystem och bassystem.
Vh, iö
- - - - - -
PS. Ja, det är verkligen fantastiskt att vi begåvats med en så märklig hörsel att det uppstår en "frekvensoas" att kunna dela till basen vid!![]()
Är detta ett tecken på att det måste finnas en gud?![]()
Det är ju svårt att se hur darwinistisk utveckling skulle kunna ge uppov till en egenskap som blir användbar först när den redan funnits i flera hundra tusen år, alltså i hemmabiografernas tid!
Nattlorden skrev:IÖ - varför där den är så svag som möjligt? Känns intuitivt precis bakvänt... eller i vilken värld skall man vara när man tänker för att det skall bli intuitivt rätt?
IngOehman skrev:PS. Det där "av en händelse" kan man dessutom ifrågasätta. Det har inget med slumpen att göra. Det kan inte vara på något annat sätt i en ståendevåg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster