Style skrev:Rent tekniskt gäller att man måste kunna visa pass eller fail som lägsta nivå. Sen måste tröskelvärdet för pass vara känt om mätningen ska ha validitet.
Det där är självmotsägande så fort pass and fail inte är singulära värden.
Moderator: Redaktörer
Style skrev:Rent tekniskt gäller att man måste kunna visa pass eller fail som lägsta nivå. Sen måste tröskelvärdet för pass vara känt om mätningen ska ha validitet.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Det lär inte bli bättre än så. Det beror på faktorer som DQ-20 redan har berört. Det finns i princip tre individer här som bara erkänner en viss typ av mätningar som mätningar medan det större flertalet har en vidare definition.
Låt oss ge upp då och tillåta mätning att betyda allt.
Jag är törstig nu, så jag skall gå och mäta en kopp kaffe. Uttömmande mätning då alltså.
Varför vill man utarma språket i de fall då vettiga alternativ finns - det är den enda frågan jag ställt folk, men det har jag inte fått något svar på.
Nattlorden skrev:Det är ingen som visat var gränsen skall gå för den expanderade betydelsen heller.
Nattlorden skrev:Varför mäter jag inte kaffet när jag dricker upp det?
DQ-20 skrev:För att ingen skulle begripa vad du menar.
Nattlorden skrev:Style skrev:Rent tekniskt gäller att man måste kunna visa pass eller fail som lägsta nivå. Sen måste tröskelvärdet för pass vara känt om mätningen ska ha validitet.
Det där är självmotsägande så fort pass and fail inte är singulära värden.
Almen skrev:Jag skulle ändå vilja påminna om att själva frågeställningen är... skall vi säga polariserande? Det är inte meningsfullt att fråga om något är en mätning, eller vad en mätning egentligen är, eftersom det förutsätter en dikotomi som inte existerar.
Frågan har inget med logik, matematik eller vetenskap att göra. Vi diskuterar semantik, och hur vi vill använda språket.
Rimligare frågeställningar blir
- Är det meningsfullt att generellt kalla X för mätning?
- I vilket sammanhang kan man tänka sig att kalla X för mätning?
Och för de som är oroliga för kredibiliteten hos ett test, om igen: benämningen av metoden bestämmer inte eventuell "vetenskaplighet".
single_malt skrev:Tyvärr var PerStromgrens tråd låst när jag fick uppslag till en ny fråga i jakten på stereosystemfelet på Studio Blue´s hemsida.
Jag läste jag följande:I morgon hälsar vi Ingvar Öhman varmt välkommen tillbaka till Studio Blue som efterfrågad gästföreläsare om det högintressanta området stereosystemet och de olika stereoteknikerna i relation till människans audiologiska hörande och psykoakustiska perception.
Det är vanligt att det ges material att läsa på inför föreläsningar för att åhörarna ska vara bättre förberedda så nu undrar jag om det finns något sådant. Det kanske har tillhandahållits av Studio Blue?
Alternativt så undrar jag om någon som har deltagit på föreläsningen kanske minns något och kan återberätta eller har gjort anteckningar?
Hur definieras audiologiskt hörande respektive psykoakustisk perception?
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:För att ingen skulle begripa vad du menar.
Och vad skiljer det mot att inte begripa vad Svante menar när han kallar F/E-lyssning för mätning då?
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:För att ingen skulle begripa vad du menar.
Och vad skiljer det mot att inte begripa vad Svante menar när han kallar F/E-lyssning för mätning då?
Svante skrev:Att ganska många verkar ha begripit vad jag menar?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Att ganska många verkar ha begripit vad jag menar?
Eller att du lyckats få väldigt många att missförstå F/E-lyssning. Och gör det ännu svårare för nytillkommande att kunna förstå den.
Naqref skrev:Almen skrev:Jag skulle ändå vilja påminna om att själva frågeställningen är... skall vi säga polariserande? Det är inte meningsfullt att fråga om något är en mätning, eller vad en mätning egentligen är, eftersom det förutsätter en dikotomi som inte existerar.
Frågan har inget med logik, matematik eller vetenskap att göra. Vi diskuterar semantik, och hur vi vill använda språket.
Rimligare frågeställningar blir
- Är det meningsfullt att generellt kalla X för mätning?
- I vilket sammanhang kan man tänka sig att kalla X för mätning?
Och för de som är oroliga för kredibiliteten hos ett test, om igen: benämningen av metoden bestämmer inte eventuell "vetenskaplighet".
Du har fel frågeställningen är inte den.
Att debatten har utvecklats till en definitionsdebatt är en annan sak. I definitionsundersökningar kan man använda logiska och matematiska angreppssätt för att erhålla stringenta definitioner. Det förutsätter dock att man förstår både logik och matematik. Vilket min senaste fråga till dig var ett test av. Du behöver dock inte svara här eftersom det framgår på andra ställen vad du anser.
DQ-20 skrev:...När jag var liten betydde "simpel" det samma som "usel" eller "gemen". Nu betyder det tydligen "löjligt enkel". Jag kan tycka vad jag vill om det men jag kan inte argumentera att "nä, 'simpel' betyder 'usel' t.ex. 'en simpel tjuv. 'Enkel' heter 'enkel' - det är därför ordet 'enkel' finns."
Naqref skrev:F/E-lyssning är och förblir en mätning.
Nattlorden skrev:Vad betyder F/E-lyssningen gav 450 ? Och 450 vaddå?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Vad betyder F/E-lyssningen gav 450 ? Och 450 vaddå?
Nej, det svaret får man aldrig.
wikipedia skrev:Measurement is the process or the result of determining the ratio of a physical quantity, such as a length or a mass, to a unit of measurement
Förstår du vad "F/E-lyssningen gav 92% riktiga svar och signifikant påverkan" betyder?
petersteindl skrev:DQ-20, det kliar i fingrarna snart![]()
![]()
Pekfingret dras mot skickaknappen.
MvH
Peter
Naqref skrev:Som jag nämnde tidigare lär denna diskussion inte leda någon vart. Du, IÖ och Nattlorden har investerat för mycket prestige i detta för att kunna ändra ståndpunkt oavsett hur mycket ni har fel. Att så många och välinsatta individer har en annan ståndpunkt är inget argument men borde visa på att det de facto är så. En del av dessa är dessutom välmeriterade i vetenskapliga sammanhang. Ni har dessutom inte kunnat påvisa några relevanta argument för er ståndpunkt. Ni har inte kunnat hänvisa till någon form av referenser. Inget väsentligt relevant har kommit från era tangentbord. Att hävda att det är bara så hjälper inte.
F/E-lyssning är och förblir en mätning.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Vad betyder F/E-lyssningen gav 450 ? Och 450 vaddå?
Nej, det svaret får man aldrig.
Tja, då anser jag att du just bevisat att det inte är frågan om mätning.
Påminner om:wikipedia skrev:Measurement is the process or the result of determining the ratio of a physical quantity, such as a length or a mass, to a unit of measurement
gnypp45 skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Skall och skall...
Om någon bestämmer sig för att mäta det med en VAS mellan 0 och 1000 och man får svaret 142,7 så vet man att den var ganska dålig. Vanligt när man mäter med VAS är att man använder enheten mm eller så låter man storheten vara dimensionslös.
Om storheten är dimensionslös kan jag inte se att det någonsin skulle kvala in till att vara ett mått.
Begränsat utfall är också god indikation på att det inte är ett mått.
En överföringsfunktion mellan två likadana storheter är ju också dimensionslös, tex. dämpningen i ett filter. Kan man inte mäta och ange dämpningen i dimensionslösa enheter, menar du???
Framförallt verkar du ha hakat upp dig på den ovan citerade Wiki-definitionen av mätning och tar den som LAG. Den har inte denna status. Om du istället läser diskussiondelen som hör till den artikeln så ser du att definitionen är omdebatterad och har kritiserats för att den är alltför begränsad, egentligen tillämplig enbart inom fysik.
På wikipedia kan du läsa om definitioner och klassificerar av mätningar inom vetenskap, gjorda folk som tänkt lite längre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Levels_of_measurement
Tex.: En av de fyra klassserna av mätningar utgörs av inbördes rangordning av data
Visserligen i en wiki-artikel om "Psycometrics", men detta är klargörande:wikipedia skrev:The definition of measurement in the social sciences has a long history. A currently widespread definition, proposed by Stanley Smith Stevens (1946), is that measurement is "the assignment of numerals to objects or events according to some rule". This definition was introduced in the paper in which Stevens proposed four levels of measurement. Although widely adopted, this definition differs in important respects from the more classical definition of measurement adopted in the physical sciences, which is that measurement is the numerical estimation and expression of the magnitude of one quantity relative to another (Michell, 1997).
BÅDA sätten i citatet ovan att se på mätningar är vitt spridda, så du kan inte hävda att ordets betydelse är mer begränsad än den de facto är. Det är futilt att låtsas om att Svante och vi andra är ute och cyklar - när det ju faktiskt är du som cyklar.
Svante skrev:Den där wikipediareferensen trodde jag vad avlivad för 20 sidor sedan.
Om du istället läser diskussiondelen som hör till den artikeln så ser du att definitionen är omdebatterad och har kritiserats för att den är alltför begränsad, egentligen tillämplig enbart inom fysik.
På wikipedia kan du läsa om definitioner och klassificerar av mätningar inom vetenskap, gjorda folk som tänkt lite längre:
http://en.wikipedia.org/wiki/Levels_of_measurement
Nattlorden skrev:Psychologist?? Men snälla.... Vi pratar mätning, inte psykologi!
Svante skrev:Nattlorden skrev:Psychologist?? Men snälla.... Vi pratar mätning, inte psykologi!
Ok...
Skulle du kunna tala om vilka yrkesgrupper som är betrodda att göra en mätning då?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Psychologist?? Men snälla.... Vi pratar mätning, inte psykologi!
Ok...
Skulle du kunna tala om vilka yrkesgrupper som är betrodda att göra en mätning då?
Nu tänker du bakfram.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Psychologist?? Men snälla.... Vi pratar mätning, inte psykologi!
Ok...
Nu tänker du bakfram.
Ok, förklara!
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Psychologist?? Men snälla.... Vi pratar mätning, inte psykologi!
Ok...
Nu tänker du bakfram.
Ok, förklara!
Du borde frågat vilka som är betrodda att göra icke-mätningar, och då är svaret: samtliga så länge de låter bli att kalla det mätning.
Tack och godnatt!
Ps. sover du med hakan över eller under täcket?
Bill50x skrev:Men visst är f/e-lyssning en mätning. Man får ju en "hör/hör inget" indikation, dvs som att kolla en glödlampa med en summer.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kongstorparen, RSG och 15 gäster