Fråga om Denon 1906

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andreas
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Fråga om Denon 1906

Inläggav andreas » 2006-01-29 17:29

Hej,

kanske en fråga som inte riktigt hör hemma här, men jag frågar ändå om råd. (inte mycket hifi i detta)

Jag införskaffade en Denon 1906 för ett tag sedan som jag hitintills är relativt nöjd med. Har också en Sony KV-32CS71E (dvs 32" 69kg, tv).

Sony TV:n har 4 ingångar som bland annat plockar RGB, Composit och SVHS. Naturligt hade varit att köra SVHS mellan 1906:an och TV:n.

Nu problemet:
Om man inte har Smartlink så tar TV:n bara in svhs i sidan, och där vill jag inte ha en kabel, för det ser fult ut. Alltså har jag bara composit/component signaler från 1906:an att tillgå, och, component nedgraderar bilden ganska tydligt :-(

Någon av er som har ett bra förslag?
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-01-29 17:32

Varför ska du ha s kabel från förstärkaren?...förbättrar den bilden eller är det bara för att man ska få OSD?
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
andreas
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav andreas » 2006-01-29 17:45

För att få OSD meny och videoväxel mellan DVD, Digitalbox och Playstation.
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-01-29 18:07

Aha......själv så hoppar jag över det, jag kör med scart till tv, tycker det verkar smidigast(blir många kablar om dom först ska in i stärkaren)..dessutom så funkar inte rgb signal genom förstärkaren på dom äldre Denon, vet inte hur det är med den där
Senast redigerad av The_Man 2006-01-29 18:07, redigerad totalt 1 gång.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
lasselite
 
Inlägg: 1436
Blev medlem: 2004-01-17
Ort: början till slut

Inläggav lasselite » 2006-01-29 18:07

Coponent är den signal du bör eftersträva. Den är inte detsamma som composite.

Du kan dock ställa in tvn för att ta emot S-video på någon av scartarna. finns adaptrar både här och där för det.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
andreas
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav andreas » 2006-01-29 18:09

Som jag skrev överst så är det bara ingången i sidan av TV:n som tar svhs. Det finns i en av scart:arna bak, men bara om man kör smartlink. Alltså är svhs signalen från 1906:an oanvänndbar? Frågan är om det går att konvertera Component till RGB på något sätt?
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
lasselite
 
Inlägg: 1436
Blev medlem: 2004-01-17
Ort: början till slut

Inläggav lasselite » 2006-01-29 18:14

Bild

En sånhärninga tänkte jag på.

E du säker på att det inte går att ställa in någon av scartarna på baksidan för s-video. Verkar ovanligt och korkat.

Hur funkar (o)$martlinken?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
andreas
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav andreas » 2006-01-29 18:20

Har redan sådanna. Fungerar tyvärr ej i detta fall. :(

Om aparaten som skickar svhs signalen inte klarar av smartlink så hajjar inte TV:n om det kommer en svhs signal i den scart:en. Övriga två scartar tar RGB, inte svhs. Sedan finns som sagt svhs in på sidan.

Som kuriosa kan nämnas att smartlink/easylink/... är ett protokoll som jag tror matsushita (eller vilka det nu var) introducerade i scart för att bl.a skicka över kanal inställningar mm mellan video och TV.

På ett antal tyska forum ser det ut som om problemet är uppmärksammat, men min tyska är lite rostig och jag gissar att det tyvärr inte finns någon enkel väg ut....
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-01-29 18:27

Jag tror du måste använda scart i båda ändar för att smartlinken ska fungera...har man inte scartkontakter så det räcker på tv´n så är kanske en scartväxel ett alternativ
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
lasselite
 
Inlägg: 1436
Blev medlem: 2004-01-17
Ort: början till slut

Inläggav lasselite » 2006-01-29 18:31

Jaha. Så den ställer gärna in sig själv, men du kan inte göra det manuellt. Smart :roll: link...


Å då går det givetvis inte tala om för dumburken (mer passande än vanligt) att det är component istället för RGB.(?)

Men det blir tyvärr en massa bearbetande som jag inte är helt säker på att det blir så bra ändå.

Jag kör iofs dubbelt. Bästa möjliga signal till projen direkt ifrån apparaten, och en composite till stärkaren (som jag sedan kör composite från till projen) för enkelt handhavande (barn å fru). Många kablar blire :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
andreas
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav andreas » 2006-01-29 18:32

Pinne 10 på scart kontakten (se http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html)
används som kontrollbuss för smartlink (kallas easylink på länken ovan).

Eftersom 1906:an och majoriteten av alla hembioreceivers inte har scart (och heller ej stödjer smartlink/easylink) så undrar iaf jag om det går att "fuska" på något sätt...
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
andreas
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav andreas » 2006-01-29 18:35

Jo, Smart :roll: link (bra namn) verkar inte så smart som sagt. Det går inte att ställa in något vettigt på TV:n i sammanhanget.
Antingen lever jag med Composit in eller så har jag svhs in på sidan i TV:n eller så byter jag ut 1906:an eller... :cry:
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-01-29 18:37

inte behöver du byta ut 1906......OSD kan man vara utan :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
andreas
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav andreas » 2006-01-29 19:12

Om man vill konvertera RGB till YUV så verkar det som om:
Y = 0.299R + 0.587G + 0.114B
U'= (B-Y)*0.565
V'= (R-Y)*0.713
(enligt http://www.fourcc.org/fccyvrgb.php)

Frågan är om följande lilla låda:
http://www.hembioconsult.se/db/db.cgi?id=839&template_file=index_link.html&template_link=db_vara.html
gör just detta. Den kostar 1100:- och borde om den gör just detta innehålla några OP:s plus lite andra passiva komponenter. Undrar om det blir bra?
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-01-29 19:31

1200:- bara för att få OSD........smartlinken fungerar nog inte(skulle jag tro)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
bosco
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 2003-08-18
Ort: Göteborg

Inläggav bosco » 2006-01-30 01:39

Nu är jag väldigt osäker men jag tror inte SmartLink/EasyLink spelar någon som helst roll här. Hur kom du fram till att det är problemet? "EasyLink enables bi-directional communication between a television set and a video recorder. This way a video recorder can, for example, copy the channel settings of the television set."

Nåväl, TV-apparaten i fråga tar ju enligt instruktionsboken S-Video via Scart 3, då borde det väl funka? På mina två äldre Sony kan jag på Scart 2 (som tar S-Video) välja ingången AV 2 för composite eller YC 2 för S-Video. Har Sony tagit bort den möjligheten i nyare apparater?

Användarvisningsbild
andreas
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav andreas » 2006-01-30 19:35

Hej!

Tack Alla!

Det fungerar nu!

Det visade sig att den scart <-> s-video (som var nyköpt) inte fungerade. Nu har jag en annan och det fungerar! Inget trix med smartlink eller annat fuffens.

Skönt!
-- deus ex machina


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster