PeterAkemark skrev:Svante:
Är det något, mer skivbolagen, som hindrar att man absolutkalibrerar en skiva. Absolut behöver väl inte vara så absolut, +/- någon dB skulle väl kunna passera och 20 - 24 bitar utrymme?
Nä, den tanken har jag lekt med många gånger. I mitt röstforsk använder vi en speciell filtyp som innehåller vanliga 16-bits audiodata, men den har också ett huvud som gör det möjligt att absolutkalibrera. Vågformen motsvarar ljudtryck i pascal. Med ett sånt fil- (eller fonogram-, ja en ljudfil är väl ett fonogram) -format så vore det fullt möjligt att spela upp ljuden i en kalibrerad anläggning (som måste kalibreras för högtalarnas verkningsgrad, rummets efterklangsradie etc.) i den ursprungliga styrkan. Undrar var som skulle hända med ett sånt system när de kommersiella krafterna och loudnessrejset sätter klorna i det.
Hmm, när man funderar på det, vore det inte intressant med en liten datasnutt nånstans på CDn som producenten kan skruva på för att höja nivån på skivan (i stället för att komprimera för att inte slå i taket) som i sin tur egentligen justerar en volymkontroll i CD-spelaren...?
Skulle vi få bättre fonogram då, eftersom audiofilerna kommer att hitta ett sätt att slå av volymkontrollen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.