Klangkorrektion efter volym (Fletcher-Munson)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk

Klangkorrektion efter volym (Fletcher-Munson)

Inläggav guldfisk » 2006-02-01 11:51

Tydligen har amerikanska Tact Audio utvecklat något de kallar för "Dynamic Room Correction" (DRC*). Syftet är att ge samma klangfärg vid alla ljudnivåer genom att korrigera för Fletcher-Munsonkurvorna.

http://www.tactlab.com/Products/DRC/index.html

Vad tycker panelen? Basen känns som det stora problemet

---

*Förkortningen DRC används för Dynamic Range Compression, i min värld. Nattläge på hembioförstärkare, profiler för DAB etc. Risk för sammanblandning?
Senast redigerad av guldfisk 2006-02-01 16:58, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-01 15:09

Det låter som ännu ett försök i mängden, att göra en välfungerande "loudness" funktion
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-01 15:25

Låter som en avancerad loudness-funktion, vilket näppeligen har något med dynamisk kompression att göra som guldfisk antyder. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-01 15:40

Dessutom fanns den funktionen väl redan för en herrans massa år sedan där loudnessfunktionen reglerades med hjälp av volymkontrollen automatiskt. "The future of audio is here" = Tillbaka Till Framtiden IV?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-01 16:42

Ja, det stora felet, som gör detta i princip omöjligt att göra rätt är att inspelningar är inte absolutkalibrerade. Det finns ingen info om hur starkt en fullt utstyrd CD ska låta, hur många dB ljudtryck alltså.

Hela idén med loudness bygger ju på att om inspelningen spelas upp med en annan nivå än den spelades in, så behövs en tonkurvekorrektion. Men om man inte vet hur starkt det var när det spelades in, så går det ju inte. Man kan göra en grovkompenation, och det var vad loudnessknappen gjorde, men rätt blir det aldrig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-02-01 17:08

Morello: Jag förtydligade i ursprungsinlägget att förkortningen redan har en annan betydelse. Jag hävdade inte att funktionerna har något samband. Iofs arbetar en hembioförstärkares nattläge antagligen med både loudness och dynamikkompression.

Tact verkar lägga vikt vid att lyssnarens egna preferenser ska få styra ljudet. Om man då bestämt sig för en klangfärg/equalizerprofil vid en viss uppspelning är väl tanken att göra en mer avancerad loudnessfunktion.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-01 18:34

Svante skrev:Ja, det stora felet, som gör detta i princip omöjligt att göra rätt är att inspelningar är inte absolutkalibrerade. Det finns ingen info om hur starkt en fullt utstyrd CD ska låta, hur många dB ljudtryck alltså.
...

Jo, och det är ju inte kul alls. Detta blir kanske ett av de större problemen när man vill öppna en fonografsalong/fonogramklubb? Hur starkt ska man återge fonogrammen?! Antar att man får prova sig fram för vart och ett... :(

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-02-01 18:42

Svante:

Är det något, mer skivbolagen, som hindrar att man absolutkalibrerar en skiva. Absolut behöver väl inte vara så absolut, +/- någon dB skulle väl kunna passera och 20 - 24 bitar utrymme?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-01 21:34

PeterAkemark skrev:Svante:

Är det något, mer skivbolagen, som hindrar att man absolutkalibrerar en skiva. Absolut behöver väl inte vara så absolut, +/- någon dB skulle väl kunna passera och 20 - 24 bitar utrymme?

Nä, den tanken har jag lekt med många gånger. I mitt röstforsk använder vi en speciell filtyp som innehåller vanliga 16-bits audiodata, men den har också ett huvud som gör det möjligt att absolutkalibrera. Vågformen motsvarar ljudtryck i pascal. Med ett sånt fil- (eller fonogram-, ja en ljudfil är väl ett fonogram) -format så vore det fullt möjligt att spela upp ljuden i en kalibrerad anläggning (som måste kalibreras för högtalarnas verkningsgrad, rummets efterklangsradie etc.) i den ursprungliga styrkan. Undrar var som skulle hända med ett sånt system när de kommersiella krafterna och loudnessrejset sätter klorna i det.

Hmm, när man funderar på det, vore det inte intressant med en liten datasnutt nånstans på CDn som producenten kan skruva på för att höja nivån på skivan (i stället för att komprimera för att inte slå i taket) som i sin tur egentligen justerar en volymkontroll i CD-spelaren...? :D

Skulle vi få bättre fonogram då, eftersom audiofilerna kommer att hitta ett sätt att slå av volymkontrollen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-02 15:08

Gäller väl att komma ihåg hur talspolarnas termiska samt "mekano-dynamiska" kompression påverkar soppan också.

Frågan är hur den ideala högtalaren är konstruerad. IÖ har väl vägt in det i sina burkar kan man tänka... ?

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-02 22:15

Piotr skrev:Gäller väl att komma ihåg hur talspolarnas termiska samt "mekano-dynamiska" kompression påverkar soppan också.

Mja, fast det är nog småsaker jämfört med loudness.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2006-02-02 23:35

Yamaha har ju haft ett system i många herrans år med en separat loudness ratt. Man höjer volymen med den vanliga volymkontrollen tills man tycker det låter bra sedan sänker man volymen med loudness kontrollen och då skall tonbalansen bevaras. Hur pass väl detta följer Fletcher-Munsonkurvorna har jag ingen aning om, det finns väl få Fletcher-Munson kalibrerade människor också, om det skall bli superkorrekt borde väll funktionen kalibreras efter lyssnarens hörsel?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-03 02:17

MartinX skrev:Yamaha har ju haft ett system i många herrans år med en separat loudness ratt. Man höjer volymen med den vanliga volymkontrollen tills man tycker det låter bra sedan sänker man volymen med loudness kontrollen och då skall tonbalansen bevaras. Hur pass väl detta följer Fletcher-Munsonkurvorna har jag ingen aning om, det finns väl få Fletcher-Munson kalibrerade människor också, om det skall bli superkorrekt borde väll funktionen kalibreras efter lyssnarens hörsel?

Detta system hade Braun redan på tidigt 60-tal. Dom hade också en del andra tips för välljudet* som dom flesta bilstereolyssnare har nytta av än idag.

Men alla dessa gamla system för loudness lider av att de inte har variabel dynamikkompression. En kombination av tex Fletcher-Munsonkurvorna och dynamik skulle kunna bli mycket verkningsfull. Framför allt om dessa variabler på ett enkelt (eller automatiskt) sätt skulle kunna anpassas till de egna förhållandena.

/ B

*Braun rekommenderade att man drar ner diskanten till ett minimum och drar upp volymen till en något högre volym än man normalt lyssnar på. Därefter ökar man diskanten till en nivå som känns naturlig. Använder man sedan den flexibla lodnessfunktionen ska det bli "rätt" nivå.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-03 12:11

Svante skrev:
Piotr skrev:Gäller väl att komma ihåg hur talspolarnas termiska samt "mekano-dynamiska" kompression påverkar soppan också.

Mja, fast det är nog småsaker jämfört med loudness.

Menade upphängningen när jag skrev "mekano-dynamiska".

För övrigt tror jag att kompressionen som ett resultat av ökad temp i spolarna är rätt stor. Beroende på hur de olika registren är dimensionerade till varandra i ett flervägs system så lär det vara väsentligt. Även för en 1-vägare påverkas ju frekvenskurva utav temperaturhöjningens påverkan på filterfunktion (passiva filter)och Q.

Läste om ett test av Tom Nuisane (sp?) där en bas (tror jag) hade ca 0.5dB kompression vid 5W, 3dB vid 30W. Detta är ju i allra högsta grad ett problem. Skall kolla siffrorna för de är nog inte helt korrekt men på ett ung.

/Peter

Återgå till Teknikforum