Tonkontroller vs kablar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vad anser du?

Tonkontroller och dyra kablar
2
3%
Tonkontroller och billiga kablar
31
41%
Tonkontrollöst och dyra kablar
9
12%
Tonkontrollöst och billiga kablar
33
44%

Antal röster : 75

Användarvisningsbild
JohanL

Tonkontroller vs kablar

Inläggav JohanL » 2006-02-05 22:02

Jag inser att jag kanske bara orsakar en ny kabeldebatt.
Eller att jag blir ignorerad av de som jag ställer frågan till.

Avsikten och förhoppningen är ingetdera....

Jag satt och körde bil några mil idag, tankarna vandrade fritt och plötsligt slog mig en tanke; Är det så att de som förespråkar förstärkare utan tonkontroller också uttrycker sig positivt om dyrkablar?

Nu kan faktiskt.se vara fel ställe att ställa frågan på, då jag tycker mig ha sett en tendens till att en övervägande andel användare är dyrkabelkritiker. ;)

Dyrkabel (ungefärlig referens): >100 kr/m.

Kommentera som ni behagar!

Mitt val: Tonkontroller och billiga kablar

/Johan

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-05 22:11

Jag valde utan tonkontroller för att de oftast fungerar så dåligt
Hellre något i stil med quad's klangbalans kontroll men med reglerbar brytfrekvens, eller varför inte en riktigt bra equalizer ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-02-05 22:17

Här blev det tonkontrollöst och billiga kablar. Har inte några tonkontroller på mitt försteg då jag inte gillar att sitta och skruva när man skall lyssna på musik => "..nej, nu skall nog basen på lite kanske" o.s.v.

Men jag ogillar heller inte tanken att man skall kunna kompensera konstigt inspelade skivor med t.ex. för lite/mycket bas/diskant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-05 22:48

Jag valde den sista trots att jag har tonkontroller. Visst går det att hjälpligt fixa andra brster men tonkontroller, men riktigt bra blir det bara om allt är "rakt från grunden".

Vad kablarna har med det hela att göra undrar jag. Att byta kabel är väl som att blåsa på tonkontrollen, ungefär. 8) :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-05 23:29

jag använder tonkontroller fast endast till bas, (nu och) i framtiden kommer jag iofs alltid kontrollera basen med hjälp av separat baslåda och stärkare så det kanske inte räknas.. billiga ormar såklart, helst gratis 8)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-06 09:33

Räknad du samma pris per meter för signalkablar som för högtalarkablar?
För 0.5m signalkabel (färdig med kontakter) så blir priset snabbt mer än 100:-/meter. Dvs med hyfsade kontakter så blir det "dykabel" oavsett kabelns pris.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-06 13:34

Tja, knappast något førsteg som sæljs har væl tonkontroller? Och av dom som har så kænenr jag bara till 2 tillverkare som før modeller (inte alla modeller) dær tonkontrollerna ær praktiskt anvændbara før att kompensera før dom værsta avarterna...

Men rent allmænt så brukar folk som førespråkar dyrkablar inte anvænda tonkontroeller eftersom dom inte hørt talats om någon produkt med anvændbara sådana (vilket inte ær konstigt då sådana produkter knappast finns).

Vill man ha anvændbara tonkontroller: Kolla på studiogrejjor (parametrsik EQ, programerbar) eller ta fram ditt CAD-program och din lødkolv och bygg eget førsteg. Att slanta upp 95000 som dom komersiellt tillgængliga HIFi-førstegen med vettiga tonkontrller (som jag kænner till) kostar, ær før dom flesta helt uteslutet p.g.a. priset.

Sjælv kør jag med billiga kablar och tonkontroller (DIY).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-06 14:29

Om det är de gamla vanliga tonkontrollerna "Bas" och "Diskant" som avses så har jag inte använt sådana de senaste 25 åren. De gör ändå aldrig rätt. Bättre ha högtalare som fixar rimlig respons i rummet de står i. Jag är inte främmande för tonkontroll men då ska det vara skräddarsytt för högtalare+rum.

Billiga kablar funkar bra. Varför i herrans namn vill man "korrigera" med dyrkablar?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2006-02-06 21:57

Hmm... Dags för lite kommentarer...

MP skrev:Jag valde utan tonkontroller för att de oftast fungerar så dåligt

Jag läser detta om och om igen. Är det på grund av felaktigt valda delningsfrekvenser eller undermålig filterkonstruktion och eller filterkomponenter som gör att de fungerar dåligt?

MP skrev:...quad's klangbalans kontroll ... en riktigt bra equalizer...

Klangbalanskontrollern låter intressant, förutom att den liksom EQ:n (inbillar jag mig) är en väldigt komplex konstruktion och då innebär fler komponenter i signalvägen...

norman skrev:... skruva när man skall lyssna på musik ... man skall kunna kompensera konstigt inspelade skivor...

Jag inbillar mig att tonkontrollerna ska användas som en (om än en bristfällig) viss möjlighet till rumskorrigering. Att sitta och försöka hitta det perfekta ljudet för varje skiva verkar inte lyssningseffektivt, vilket också för mig är en anledning till att avstå en EQ.

SVante skrev:... men riktigt bra blir det bara om allt är "rakt från grunden".

Men för många är det inte möjligt att skapa denna raka grund. Ekonomi, fru/flickvän, barn och planlösning är ju bara några få av de hinder man måste försöka övervinna.

Svante skrev:Vad kablarna har med det hela att göra undrar jag.

Jo, men det är väl lite det som är poängen. Uppenbarligen kan ju "rätt" kablar i vissa öron göra skillnad som natt och dag.

silvervarg skrev:Räknad du samma pris per meter för signalkablar som för högtalarkablar?

JohanL skrev:Dyrkabel (ungefärlig referens): >100 kr/m.

För högtalarkabel och >500 kr/m för signalkabel?

Max_Headroom skrev:Men rent allmænt så brukar folk som førespråkar dyrkablar inte anvænda tonkontroeller eftersom dom inte hørt talats om någon produkt med anvændbara sådana ...

Jax skrev:Varför i herrans namn vill man "korrigera" med dyrkablar?

Huvudet på spiken så att säga. Dyrkabel = HiFi-godkänd tonkontroller?

Max_Headroom skrev:eller ta fram ditt CAD-program och din lødkolv och bygg eget førsteg

Jag har en massiv kunskapsbrist i detta fall. :(

Så, ett helt inlägg OT på ett eget ämne... :oops:

/Johan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-06 22:25

JohanL skrev:
SVante skrev:... men riktigt bra blir det bara om allt är "rakt från grunden".

Men för många är det inte möjligt att skapa denna raka grund. Ekonomi, fru/flickvän, barn och planlösning är ju bara några få av de hinder man måste försöka övervinna.

Javisst, och då kan tonkontroller eller eq komma in och göra saker bättre. Men riktigt bra blir det bara om... :wink:

Fö tror jag att man har mycket att vinna på att utbilda sig och skaffa erfarenhet av ljud (vilket är två olika saker). Det är alltför ofta som dyra saker låter kass. Plussidan är väl att det finns billiga saker som låter bra också.

JohanL skrev:
Svante skrev:Vad kablarna har med det hela att göra undrar jag.

Jo, men det är väl lite det som är poängen. Uppenbarligen kan ju "rätt" kablar i vissa öron göra skillnad som natt och dag.

Ja, i vissa öron (med ögon och hjärna inkopplade). Utan de andra kanalerna inkopplade, med bara öronen till förfogande, försvinner ofta natt-och-dag-skillnaderna.

Faktum är ju att de tonkurveskillnader som en högtalarkabel kan ge under någorlunda normala förutsättningar är hästlängder mindre än vad tonkontrollerna ger. Det finns liksom inga proportioner i jämförelsen, tycker jag. Men jag förstår din tanke.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-06 23:00

Svante skrev:Faktum är ju att de tonkurveskillnader som en högtalarkabel kan ge under någorlunda normala förutsättningar är hästlängder mindre än vad tonkontrollerna ger. Det finns liksom inga proportioner i jämförelsen, tycker jag. Men jag förstår din tanke.

Håller med Dr. Svante. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2006-02-06 23:09

Helsnurrig frågeställning!

:D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-06 23:29

Känner inte till någon tonkontroll som fungerar som det är tänkt eftersom dom resonanser som finns i anläggningen/rummet "slår i taket". Däremot om man skulle känna för att kompensera för dåliga inspelningar när man har ett väldigt bra akustiskt rum eller en parametrisk eq ja då kan det fungera.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-07 15:14

Kan någon med erfarenhet av avancerad tonkontrol/eq/rumskorrigering som återfinns i en del dyrare hemmabioförstärkare delge lite tankar om dem?

Fungerar de bra i praktiken?
Är de "bara" för att korrigera rummet eller kan de även användas för att korrigera dåliga inspelningar?
Fungerar de bara bra i basområdet eller även högre upp i frekvens?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-07 20:43

Blue skrev:Helsnurrig frågeställning!

:D

Med tanke på en annan aktuell tråd HÄR så tycker jag den är befogad.

Vissa tycker ju att det är en bra ide att "fixa" ljudet med kablar. Å d e klart, kablar kan ju fixa så mycket mer än vad en tonkontroll kan... :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-08 01:28

lasselite skrev:
Vissa tycker ju att det är en bra ide att "fixa" ljudet med kablar. Å d e klart, kablar kan ju fixa så mycket mer än vad en tonkontroll kan... :wink:

Som jag fattat det så är kablar väldigt bra på att fixa till en för tung plånbok :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-08 01:43

Valde nr 2 i listan.

Att tonkontroller alltför ofta är felaktigt utformade gör mig ingalunda mindre välvilligt inställd till tonkontroller (vilka kan vara av en mängd olika typer) som sådana.

Och kablar kan förvisso bli dyrare än man som HiFi-oerfaren tänkte sig (ifall man vill ha bästa funktion) - men relativt så kallad "dyr-kabel" är de nog billiga trots allt. Ser nu att silvervarg redan poängterat detta med signalkablar...

norman skrev:Men jag ogillar heller inte tanken att man skall kunna kompensera konstigt inspelade skivor med t.ex. för lite/mycket bas/diskant.

Så du väljer tonkontroll-löst, men skulle vilja ha möjligheten att tonkontrollera? Snurrigt. :P

Svante skrev:Jag valde den sista trots att jag har tonkontroller. Visst går det att hjälpligt fixa andra brster men tonkontroller, men riktigt bra blir det bara om allt är "rakt från grunden".

Du vill inte ha tonkontroller alltså? Ens om de är optimalt utformade och fungerande?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-08 02:09

Jag vill inte ha tonkontroller. Jobbigt att vara tvungen att mixa alla skivor själv liksom!

Hellre bra kablar än billiga. Hellre billiga kablar än dyra! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-08 02:24

Men hallå! Om man får tonkontroller gratis, som inte gör någon skada när de är urkopplade, så vill man väl för sjutton ha dem? Sedan att ytterst sällan skulle använda dem - det är väl en helt annan femma?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-08 10:25

E: Om man får tonkontroller gratis, som inte gör någon skada när de är urkopplade

Det finns inga gratis luncher...
Tonkontroller kostar lite i tillverkningen, och det bör i likhet med andra komponenter resultera i ökad kostnad för slutprodukten.
Dessutom betalar du med plottrigare (läs:fulare) utseende, längre signalväg som ger mer möjlighet till störningar.

Inge jättestora saker totalt, men om man t.ex vill byta kontakter på sina kablar så kanske man bör löda in riktiga bypass på sina tonkontroller först eftersom det rimligen kommer att ge en större förbättring.
På Studio Blue har de för länge sedan testat tonkontroller på en del förstärkare och märkte den del färgningar med tonkontollerna urkopplade eller satta till noll-läge. Efter det kopplade de bort tonkontrollerna hårt med fast bypass och efter det låter de förstärkarna mycket mer transparenta.
Dock inte sagt att detta gäller för alla tonkontroller. Förhoppningsvis så är de flesta tonkontroller och bortkoppling av dem bättre idag.

Så min slutsats är att:
Tonkontroller är inte gratis.
De kan mycket väl påverka när de är "urkopplade".

Återgå till Teknikforum