Hmm... Dags för lite kommentarer...
MP skrev:Jag valde utan tonkontroller för att de oftast fungerar så dåligt
Jag läser detta om och om igen. Är det på grund av felaktigt valda delningsfrekvenser eller undermålig filterkonstruktion och eller filterkomponenter som gör att de fungerar dåligt?
MP skrev:...quad's klangbalans kontroll ... en riktigt bra equalizer...
Klangbalanskontrollern låter intressant, förutom att den liksom EQ:n (inbillar jag mig) är en väldigt komplex konstruktion och då innebär fler komponenter i signalvägen...
norman skrev:... skruva när man skall lyssna på musik ... man skall kunna kompensera konstigt inspelade skivor...
Jag inbillar mig att tonkontrollerna ska användas som en (om än en bristfällig) viss möjlighet till rumskorrigering. Att sitta och försöka hitta det perfekta ljudet för varje skiva verkar inte lyssningseffektivt, vilket också för mig är en anledning till att avstå en EQ.
SVante skrev:... men riktigt bra blir det bara om allt är "rakt från grunden".
Men för många är det inte möjligt att skapa denna raka grund. Ekonomi, fru/flickvän, barn och planlösning är ju bara några få av de hinder man måste försöka övervinna.
Svante skrev:Vad kablarna har med det hela att göra undrar jag.
Jo, men det är väl lite det som är poängen. Uppenbarligen kan ju "rätt" kablar i vissa öron göra skillnad som natt och dag.
silvervarg skrev:Räknad du samma pris per meter för signalkablar som för högtalarkablar?
JohanL skrev:Dyrkabel (ungefärlig referens): >100 kr/m.
För högtalarkabel och >500 kr/m för signalkabel?
Max_Headroom skrev:Men rent allmænt så brukar folk som førespråkar dyrkablar inte anvænda tonkontroeller eftersom dom inte hørt talats om någon produkt med anvændbara sådana ...
Jax skrev:Varför i herrans namn vill man "korrigera" med dyrkablar?
Huvudet på spiken så att säga. Dyrkabel = HiFi-godkänd tonkontroller?
Max_Headroom skrev:eller ta fram ditt CAD-program och din lødkolv och bygg eget førsteg
Jag har en massiv kunskapsbrist i detta fall.
Så, ett helt inlägg OT på ett eget ämne...
/Johan