Mäta sig till korrekt pickupinställning - hur?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Mäta sig till korrekt pickupinställning - hur?

Inläggav Thomas_A » 2003-11-07 14:34

Jag vet att det var några artiklar i någon Hifi tidning nyss med PU inställning och mätningar. Har glömt var detta var, tror det var Markku som hade informationen om detta.

Vad tror nit annars, kan man ställa in opitmal VTA/SRA och azimuth genom att mäta? I så fall vad ska man mäta...? Korrekt VTA/SRA infaller ju då "kanterna" på nålspetsen precis sammanfaller med gravervinkeln.

Ju högre frekvenser ju petigare blir inställningen, om den inte är korrekt inställd så "glider" nålen över de finaste moduleringarna och förstör dessa.

Ska man kanske mäta utnivå eller kolla på vågformen vid ex 10-15 kHz? Den VTA där man ser den högsta utnivån borde man ha rätt inställning, eller?

Thomas

Användarvisningsbild
norman

Re: Mäta sig till korrekt pickupinställning - hur?

Inläggav norman » 2003-11-07 14:38

Thomas_A skrev:Ska man kanske mäta utnivå eller kolla på vågformen vid ex 10-15 kHz? Den VTA där man ser den högsta utnivån borde man ha rätt inställning, eller?

Det borde funka tycker jag, med fel inställning borde grundtonen minska lite och disten öka (?)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-07 17:58

Problemet är väl att skivor har olika tjocklek så VTA är nog bäst att ställa med örat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-07 18:02

Man behöver tre skivspelare:

En inställd för singlar.
En inställd för LP 100 grammare.
En inställd för LP 180 grammare.

:) :D 8O 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-07 18:34

Subjektivisten,

jovisst finns problemet med olika tjocka skivor, och också att alla inte är graverade med exakt samma vinkel.

Hursomhelst är VTA/SRA samt azimuth de mest svårinställda på en skivspelare eftersom det är något som i de flesta fall tar mer tid att justera. Det är inte lika enkelt att justera, sätta sig och lyssna, justera igen, sätta sig och lyssna etc och komma ihåg om tyckte det lät bättre eller sämre förra gången.

Det finns ju tonarmar som är enklare dock.

De beskrivningar som finns säger att ljudet antingen förändras i basen eller i diskanten med för stor/liten VTA/SRA, något som verkar underligt. Det borde egentligen härröra till diskantnivå och diskantdistorsion. Har sett en publikation i form av EMT2 tonarmsmanualen. Deras test visade en minskning av distorsion med 5 dB när de ändrade VTA 3 grader, spelandes en fyrkantvåg.

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-11-12 01:54

Med spårningstest skivor exempelvis ifrån Ortofon och med hjälp av en vilkelmall samt ett förstoringsglas eftersom man måste se hur nålen ligger an i skivspåret eftersom infästningen är individuell. Normalt låter det bättre om den lutar aningen bakåt mot tonarmen. Sedan beror det på slipningen också. Min favorit är Van den Hul.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-12 05:54

Flera tonarmar på marknaden idag så kan man ställa VTA samtidigt som man spelar och har nogrann graderad skala så man kan skriva upp vad som är bra för den tjockleken eller just den skivan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-12 09:33

Hm :?
Du glömmer Steven Hawkin

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-12 16:15

Harryup,

SRA är väl ca 92°, dvs nålens "sidor" ska luta lite från tonarmsbasen. Detta för att graveringen sker med lite av "grävskopemodell" för att vaxet/plasten som tas bort försvinnet på enklast sätt. Om man nu kan avgöra det, vissa nålar (Clearaudios Trigon ex) går inte att se slipningen.

Alltså nålen på en elliptisk eller fine line ska se ut som

__________--->tonarmsbas
\
nål

<-----skivans rotationsriktning.

Subjektivisten,

jo det finns sådana tonarmar. Dock skulle jag inte bemöda mig att göra det för att det tar lusten av att spela vinyl att hela tiden skruva på några rattar och ständigt leta VTA siffror i nåt register... :roll:

Thomas

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-03 23:26

Va fan är VTA för något? Snacka så att vi som inte är bevandrade förstår vad ni menar. Handlar det möjligen om vertikal spårningsvinkel....i så fall trodde jag att det är A & O att kolla sådant innan man graverar ett vax.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-04 00:00

Nagrania,

jo VTA är vertikal spårningsvinkel. Graveringen har man ju ingen kontroll över som konsument. Frågan är hur man bäst mäter sig fram till att ens nål är korrekt inställd med VTA.

T

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-04 13:05

"Graveringen har man ju ingen kontroll över som konsument."

Ska man verkligen behöva ha kontroll på graveringen också. :? Jag skulle kunna tro att dom som jobbar i ljudbranschen garvar åt oss som är hi-fi nördar. Vi måste kunna lita på proffsen så länge det inte är något allvarligare fel. Det är som att lämna in bilen på verkstaden och samtidigt säga exakt hur dom ska reparera bilen.
Sedan det här med förkortningar i inläggen....varför måste man glänsa med att man vet och kan allt. Man kan ju skriva i början av en text vad det heter och senare i texten kan man ju använda förkortningen i alla fall om det är ett långt ord. :)

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-04 23:48

Ganska intressant att diskutera VTAinställning utan att nämna något om nåltryck :) detta råder det delade meningar om sej att rek nåltryck är 1,5-2 g då skiljer även vta om man ställer det ena eller andra :wink: till exempel Mr Ringmat rekomenderar att ha lägre nåltryck än vad pickupptillverkarna anger!! hur ska man veta vad som är rätt :roll:
Jag spelar allt från 100-200grammare på min vinylsvarv och vill inte påstå att jag ändrar VTA hela tiden kanske är därför 200g plattorna låter lite Fetare och 100g lite tunnare :D

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-05 00:07

tror det heter azimuth dvs nålens vinkel om man tittar rakt frammifrån. Finns ett lätt sätt att ställa in den :D byt plats på jord och + på ena kanalen på pickuppen tror det är grön o röd, spela en Monoskiva samtidigt som du har Monoknappen intryckt på förstärkaren, ändra vinklen tills det blir så tyst som möjligt när du spelar skivan dvs höger o vänster kanal tar ut varandra 8)
du bör veta att du har rätt antiskating inställd annars påverkar även det lite.
Är inte smidigt att ändra på armar med fast armrör eller pickuppskal som tex rega, vill man ändra på dessa får man helt
enkelt chimsa imellan bladstål eller papper tills man får rätt vinkel.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-05 13:00

Jag förstår inte varför ni gör ett problem av det här med nålvinkeln. När man spelar en vinyl så kan man se att pickupen hoppar upp och ner i spåret beroende på hur oljämn skivan är. Vad händer då? Jo nålvinkeln kommer att ändras hela tiden. :? Sedan det här med att mono koppla pickupen. Om man spelar en monoskiva med den ena kanalen fasvänd så blir resultatet total total utsläckning av musiken. Däremot så kommar man att höra skivbruset. Om man sedan spelar en stereo skiva så kommer man att hör den s.k. S-signalen samtidigt som sången försvinner om den ligger i mitten på stereomixen. Jag tycker egentligen inte att det här är något problem, man skulle kunna säga att det är av akademisk natur. Jag undrar om någon egentligen har hört någon skillnad efter en sådan här justering. :D

Användarvisningsbild
palm

Inläggav palm » 2003-12-05 14:02

är pickuppen ny så är den ju rak :D men min gamla Decca har nog fått sig en smäll i sidled, fick ändra ganska mycket faktiskt :cry: man vill ju ha samma nivå i båda kanalerna, när utsläckningen är som störst dvs minst ljud så är det bara ändra tillbaka kablarna på pickuppen :wink:
Hör man ingen skillnad behöver man ju inte ändra något alls i sin anläggning!!! det svåra med att ställa in ett skivspelarverk är ju att många inställningar påverkar varandra :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-12-05 16:25

Thomas_A
Nja, skulle jag inte börja med att ställa in nålen så. Vill försöka få den rakt ner i spåret vid gång, för att sedan testa mig fram till vad som låter bra. Nålen dras ju en aning framåt när skivan är i drift.

Rega armen är väl inte så dum men fast skal betyder att om armen inte ligger parallellet med skivan kommer den att luta in mot mitten i sidled vilket kan ge kanalobalans. Och om man skall vara noga kommer armar sällan ligga helt parallellt. Skimms gör också att koppligen pickup hus mot arm blir sämre men rätt inställd kommer det att låta bättre iaf.
Optimalt nåltrycket är beroende på massor av saker bland annat fjädringsmjukhet och tonarmens rörliga massa. Normalt har man minst slitage i en skiva om man har rekommenderat nåltryck eller lite högre. För lågt ger mer slitage. Ställ in med en spårtestskiva.
Ortofon har.

Skivtjocklekar kan man glömma, annars får man ju skruva jämt.

Antiskatingen ställer man in på en blank skiva eller mellan innerspåren. Tonarmen skall stå kvar trots att skivan snurrar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-12-05 16:27

Nagrania

Om man inte tänker ställa in skivspelaren rätt så låter det klart sämre plus att du sliter ut och förstör dina skivor snabbare.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-05 23:16

Jo du det där vet jag mycket väl så du behöver inte oroa dig. Men jag tycker att ni krånglar till det hela med t.ex. tjocka och tunna vinyler. Man ska ju trots allt spela musik och inte hålla på och pillra i onödan. För min del så brukar jag balansera tonarmen så att den blir viktlös, sedan bestämmer jag nåltrycket med hjälp av en elektroniskvåg. Jag brukar låta pickupen spela på ett lack som saknar spår så att jag kan ställa in antiskatingen. Jag har en testskiva från shure som innehåller ljud av en bastrumma inspelad på mycket högnivå...högre en normalt. Är det så att pickupen klarar det och låter dessutom okey då är allt frid och fröjd. :D :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-13 10:40

Hej,

tebaks från Uganda...

Nagrania,

nej vi ska inte ha koll på graveringen. Det jag frågade var om det fanns ett sätt att mäta sig fram till korrekt VTA.

I övrigt.

Azimuth är något som kan ställas in men precisionen (kanalseparation) bestäms i alla fall av hur precis nålspetsens symmetri är i förhållande till nålarm och det magnetiska systemet. Kanalseparation är att alltså relaterad till hur väl PUn är byggd.

En sak till, anti-skating verkar i mina experiment vara olika på lack utan spår (alltså test för ingen rörelse i sidled) jämfört med när PUn spelar i ett spår med testton (test för minimal dist i båda kanaler).

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-13 11:51

Thomas_A skrev:Hej,
En sak till, anti-skating verkar i mina experiment vara olika på lack utan spår (alltså test för ingen rörelse i sidled) jämfört med när PUn spelar i ett spår med testton (test för minimal dist i båda kanaler)

Har också tyckt det varit lite dumt att ställa antiskatingen på skivor utan spår. När nålen rör sig i ett spår med musik eller annan information så borde den bromsas mer än om den åker ovanpå utan spår. Alltså får man ha lite mer antiskating.

Har inte testat så jag vet iof inte skillnaden i friktion mellan de olika fallen.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-13 22:28

Tja det är i alla fall så Georg Neumann ansåg att man skulle göra för att ställa in antiskating. Jag vill minnas att man alltid gör en provgravering utan ljud, sedan kollar man bästa S/N. På så vis kan man kalibrera VTA. Din metod kräver att man har en distorsionsmätare. Dessutom så är det så att THD ändras med utstyrningen och frekvensen å som du säger nålens geometri som också ändras med tiden. Det finns en testskiva som är producerad av Stan Ricker (har jag för mig) på den finns det en blank del på för antiskating inställning. Det här måste vara den enklaste metoden att tillgå om man inte har en THD-mätare.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-13 22:57

Så här ställer jag in antiskate:

jag testar med HiFi&News testskiva. Där finns tre spår med hög utstyrning längst ut, i mitten och i slutet. Sätter man nålvikten lite för lågt så hörs distorsionen lättast. Vrider man då antiskatingen så hörs det hur den växlar från höger till vänster kanal eller vice versa när man vrider. Har man ungefär lika mycket dist i båda kanalerna så är den korrekt. Då vet jag ungefär hur antiskaten korrellerar till vikten.

Sen ställer jag in vikten så att ingen dist hörs (något över den nominella i mitt fall) och justerar antiskaten efter detta.

Min azimuth är inte perfekt så jag har lite mer kanalobalans från ena kanalen till den andra. I mikroskop syns att nålen inte är perfekt. Men det är inget jag kan göra åt förutom att byta nål.

VTA syns om man tittar med stark lupp. Den ser ok ut, men för mitt eget intresse skulle det vara intressant och mäta sig till hur VTA påverkar signalen.

T

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-14 02:55

Jag brukar använda en skiva från Shure med en inspelad lågfrekvent bastrumma med olika stigande nivåer till mycket hög nivå. Brukar aldrig vara några problem med en modern pickup. Vad man kan invända mot detta är då att trumman är inspelad i mono. Jag tror för min del att alla stora etablerade graveringsstudios säkert har koll på sitt VTA. Jag har själv sett hur det går till vid ett flertal tillfällen. Problemet är nog större med våra pickuper allteftersom dom slits, men ärligt talat så tycker nog inte jag att distorsionen är speciellt störande. Däremot skivbruset kan vara oerhört störande i dom svaga partierna.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-10 10:42

denna tråd verkade lämplig...

kan nån säga vad rekommenderat nåltryck är?

skivspelare: rega p2
nål: MM (ortofon)

min är inställd på 1 gram. som jag förstått är det skadligt för skivorna både med för mycket och för litet tryck.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-10 14:44

Hej Nils!

Jag tycker att du ska köra med 2p men glöm inte att ställaom antiskatingen till samma värde.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-10 15:40

tack Nagrania! med lite sökning (som vanligt, doh) så löste jag det själv. "manualen" till min pickup säger 1.75 gram.

(sorry .. nu är jag o river i gamla sår igen)..... vad kan man säga är MAX vikt? utan att skada skivan allt för mycket. bara nyfiken. that's all.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-10 19:14

Jag skulle tro att om man kör med för högt nåltryck så belastqr man pivot armen(armen som diamanten sitter på) och det är nog en större skada på tid och längd än slitaget på dina skivor. PU´n måste ju ha en viss lämplig fjädring som naturligtvis minskar om man har för högt nåltryck. Jag vet av egen erfarenhet att när jag testat nåltryck så verkar det som om tillverkarna medvetet uppger lite för lågt tryck. Det har visat sig för mig att PU´n spårar bättre vid extremt högre modulation med lite högre tryck. Jag brukar testa sådant med en skiva från Shure.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-11 21:03

Man ska nog försöka ligga så nära rek. nåltryck som möjligt, men hellre något högre än något lägre som Nagrania säger. Spårningen brukar blir något bättre.

Jag har nu mätt med oscilloskop samt lyssnat när jag ställer in antiskating och det påverkar stort både visuellt och hörbart.

Förutom korrekt överhäng etc, så funderar jag på azimuth alltså vinkeln nålen i spåret i andra "riktningen" än VTA. Som jag förstått så görs spåret i 90°±2°. Har man en sfärisk nål så spelat det kanske inte så stor roll om nålen vinklas lite. Men om man har en "fine-line" nål så kommer en liten felvinkling av nålen göra att man inte får optimal anliggningsyta mellan nål och spårvägg samt att man riskerar högre dist (speciellt på lite slitna skivor) och lägre spårförmåga. Denna vinkel ändras inte så mycket under spelning förutom om det finns skivbucklingar som ändrar vinkeln av skivan i riktning från centrum till mitten (90° mot spåren). 1-2° fel azimuth skulle nog kunna ge en hörbar/mätbar skillnad.

Korrekt eller ej?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-12 11:25

Thomas_A det är säkert korrekt som du säger men nu är det ju så att alla har inte något skåp att kika på och då får man ta till andra medel eller får man inte det? :)

Återgå till Teknikforum