Dator till förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Dator till förstärkare

Inläggav JohanS » 2006-02-27 19:28

Jax skrev:Kopplar man in datorn galvaniskt och den inte är skyddsjordad kan mycket hända. Skyddsjordar man inte datorn så lägger sig dess chassi på halva nätspänningen, visserligen med hög impedans för att hålla nere strömmen men ändå.

Hur ligger det till med det här egentligen? Att chassit lägger sig på halva nätspänningen kände jag till (och har mätt upp). Men hur ska man egentligen göra för att inte riskera missöden?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-27 19:51

Kör optiskt mellan dator och förstärkare samt jorda din dator.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-27 21:15

Vilka längder finns toslink i? max-längd? priser?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-27 21:16

Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-27 21:26

Upp till nåt hundratal meter går det nog köra.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-02-27 22:55

Digitalt från datorn är inget alternativ för min del. Finns det verkligen inget man kan göra för att köra en ojordad dator till förstärkare?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-27 23:02

iffe skrev:Digitalt från datorn är inget alternativ för min del. Finns det verkligen inget man kan göra för att köra en ojordad dator till förstärkare?

Vill du ha lite hängslen och inte är riktig finlirare kan du ju köra en skiljetrafo mellan?

Biltema Ultra-Fi jordloopskiller

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-27 23:20

iffe skrev:Digitalt från datorn är inget alternativ för min del. Finns det verkligen inget man kan göra för att köra en ojordad dator till förstärkare?

Jorda datorn... Allvarligt. Det är lika bra att få det gjort. Näst bäst är väl optisk digital anslutning. Sen en trafo av bästa kvalitet. Men koppla inte in den ojordad till förstärkaren. Och dra definitivt INTE ur RCA-kontakten ur förstärkaren med strömsladden till datorn inkopplad. Då kommer det 110 V på ingångens heta stift.

Jag vet... :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-27 23:32

Jag vet fler som vet... ta det varligt med överföringen dator-förstärkare är mitt tips! Optsikt är helt klart att föredra, sedan behöver man inte tänka på något -alls.

/J
admin

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-02-28 10:58

Jag brände processorn i min gamla NAD T761 genom att koppla den till datorn precis som Svante skriver att man inte ska göra. NADen dog direkt och numera kör jag endast optiskt från datorn till stärkaren och även galvanisk skiljare från antennuttaget till tv-n. Där kan man också få rejäla jordloopar.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-02-28 11:22

Jorda datorn i vad? :oops:

mike34

Inläggav mike34 » 2006-02-28 11:48

thiel skrev:Jorda datorn i vad? :oops:

Själv har jag varit närmast att göra det med spade hittills. Men ett uttag med jord om det finns tillgängligt brukar va en bra grej. Alla har inte det i sina lägenheter.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-28 11:48

thiel skrev:Jorda datorn i vad? :oops:

I skyddsjorden som skall finnas i uttaget.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-02-28 11:59

I elementet kanske?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-28 13:00

Om killen hade jordade uttag i närheten av datorn så hade datorn förståss redan varit jordad. Så vi kan utgå från att det inte finns jordade uttag att tillgå.
Jordning i element är inte tillåtet pga att det kommer göra att element och vattenledningar rostar mycket fortare än de skulle gjort normalt, så det är inget bra alternativ. Dvs både olagligt och obra.

Jag kör faktiskt 3 datorer kopplade utan skydd till min NAD 310 och det fungerar alldeles utmärkt. Har kört så flera år.

En galvanisk avskiljare är en bra lösning, men de som sälj på biltema har ganska usel kvalitet och man tappar mycket i basen av dem. Det finns en bild på en sådan som har mätts upp, och jag tror att det var här på forumet. Inte direkt HiFi.
Så det är ingen lysande bra lösning heller.

Hur blir det med externt ljudkort på USB?
Får man fortfarande samma problem med jordningen?

Strömjord i en dator (dvs det som kommer i kontakterna) bör väl vara nära riktig jord? I så fall borde man till och med kunna sänka ner chassijorden med ett stort motstånd från chassi till strömjord. Säg på 1Mohm.
Någon som har mätt detta?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-02-28 13:20

Att dra nya jordade uttag i hela rummet kostar nog en slant för mycket för en studentlägenhet jag bor i två år till. Attans att man alltid ska hamna i ojordade lägenheter.

Finns det några generella försiktighetsåtgärder för att minimera riskerna internt i förstärkaren, om man skulle råka ha ett hembygge? (:wink:)

Lite märkligt att inte datortillverkarna engagerar sig i detta, jag nu inte studerat närmare hur strömförsörjningen brukar vara uppbyggd, men det borde ju kunna låta sig göras.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-02-28 13:26

Men det viktigaste är i alla fall att man inte drar propparna ut och in live så att säga.
Det är då strömmen knallar runt och har sönder grejer.
Om alla dina prylar är kopplade tillsammans så delar deras chassien samma potential och har du inga problem med brum och störningar i vare sig ljud eller bild så är det ju inget som kommer att gå sönder så länge det står där och går.
Men största försiktighet gäller då man kopplar in saker som TV, kabelTV osv i kedjan då det gärna kommer in jord strömmar från andra platser än lägenheten.
Eller vid åska tex, inducerar gärna några volt för mycket via coaxialkabel ner i dyrgriparna.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-02-28 13:49

En bärbar dator då? Ibland är trafon jordad, ibland har den en tvåstifts europropp (och är väl dubbelisolerad). Sedan går det lågspänning vidare via vad som väl är en tvåstiftsledare.

Själv saknar jag jordade eluttag och kör med den galvaniska avskiljaren från Biltema (mätdata finns på Hififorum), fast då har jag inga hifiambitioner. Det låter inte helt underbart om jag kopplar in och ur minipluggen i datorn (växlar mellan de inbyggda datorhögtalarna och stereoanläggningen).
...perspektiv...

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-28 15:20

Enklaste lösningen: Kör datorn på samma uttag som stereon. Du hade väl en liten studentlägenhet? Då bilr det ju inte så lång förlängningssladd till datorn.

Problemen uppstår nämligen bara när apparaterna inte går på samma fas. Normalt sett är det väl samma fas i alla uttag i ett rum (man ska aldrig säga alltid). Men har du apparaterna kopplade till samma uttag, så är du safe.

Rätta mig fort om jag har fel. Jag vill ju inte ta livet av någon :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-28 15:39

Helt fel. Har inget med vilken fas man kopplar till. Det viktiga är att chassiet är skyddsjordat. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-28 16:19

EDIT:

redan omnänmt
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-28 17:27

Som någon nämnde, jordning kan vara lurigt eftersom vi dras med separata skilda jordsystem. Ett är den elektriska installation vi har (240 volt), det andra är via antennen till radio/tv/kabelsurf och den tredje är den fasta telefonin, dit man kopplar sin ADSL till exempel.

Det finns alltså anledning till varför faxar, telefonväxlar, tv-apparater osv gärna går sönder i första hand vid åsknedslag.

Om en dator har koppling till jord via ADSL/kabel-anslutning och kopplas till en förstärkare som är gjordad i det elektriska systemet kan man erhålla en potentialskillnad mellan de båda jordningssystemen. Beroende på hur de enskilda komponenterna är kopplade på kretskortet kan dessa hamna mellan de båda jordningarna. Och dagens komponenter drivs ju inte längre med speciellt höga spänningar och klarar inte mycket överlast.

När det gäller komponenter och konstruktionslösningar av kretskort struttar jag dock omkring i kvicksand och det finns säkert dom som kan oändligt mycket mer än jag. Men vi har exempel på komponenter som gått sönder pga vissa kretslösningar i kombination av elektrostatisk uppladdning (inte urladdning alltså).

/ B

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-02-28 21:18

Om allt som är kopplat till datorn saknar koppling mot jord, allt som är kopplat till förstärkaren saknar koppling mot jord, förstärkaren har jordad stickpropp och såväl förstärkaren som datorn är inkopplade på ett ojordat uttag så borde man väl klara sig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-28 21:27

Morello skrev:Helt fel. Har inget med vilken fas man kopplar till. Det viktiga är att chassiet är skyddsjordat. :)

Helt rätt! Se till att få ett jordat vägguttag där datorn står. Det kan betala sig, även om du måste ta hem en elektriker.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum