Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:* Diffraktion betyder bara ljudböjning och gäller när väglängden är stor i förhållande till vågfronten. Det ger möjligeheter att ljudvågorna utbreder sig ickegeometrisk.
Svante skrev:Fast diffraktion inträffar även om våglängden är liten i förhållande till kanten som träffas.
I de modeller som de stora pojkarna använder uppstår en källa när ljud träffar en kant och källans riktverkan och styrka beror av infallsvinkeln och kantens vinkel. Ljudets frekvens (och därmed våglängd) är helt betydelselös, lokalt för en liten del av kantkällan.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Fast diffraktion inträffar även om våglängden är liten i förhållande till kanten som träffas.
Inte om våglängden är liten i förhållande till radien på vågfronten.I de modeller som de stora pojkarna använder uppstår en källa när ljud träffar en kant och källans riktverkan och styrka beror av infallsvinkeln och kantens vinkel. Ljudets frekvens (och därmed våglängd) är helt betydelselös, lokalt för en liten del av kantkällan.
Fast då gör de (teoretiskt) fel!Bara att fråga vilken fysiker (eller F'are) som helst som är specialicerad på optik.
Hmmm jag kommer att tänka på snubben Poisson. En verklig o-anhängare till ljuset som våg. I sin iver visade han matematiskt att man skulle få en förstärkning av koherent ljus precis bakom en cirkulär platta (knappnål) och tyckte att detta bevisade orimligheten att ljus var vågor. Det var bara en detalj han missade.... Att göra försöket.![]()
Någon annan tog sig på den praktiska biten och visade att han hade "rätt". Det gav honom ett vetenskapligt pris.
Svante skrev:Alltså, tag det teoretiska fallet med en oändligt lång kant som träffas av en plan våg. Tala sedan om för mig vid vilka våglängder som det bildas diffraktion.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Alltså, tag det teoretiska fallet med en oändligt lång kant som träffas av en plan våg. Tala sedan om för mig vid vilka våglängder som det bildas diffraktion.
I o m att du anger att det är en plan våg så är ljudkällan oändligt långt borta. I o m att du inte anger var mottagarkällan ligger så kan man inte säga något om det hela. Mer än att det rör sig om Fraunhoferdiffraktion. Om ljudkällan inte har en våglängd som är oändligt låg så blir det faktiskt ingen nämnvärd diffraktion.
IngOehman skrev:Jag tror att Naqref talar om renodlad diffraktion, medan Svante är mycket inne på den lite besläktade effekten kantreflexion.
IngOehman skrev:Jag tror att Naqref talar om renodlad diffraktion, medan Svante är mer inne på den lite besläktade effekten kantreflexion.
![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Hallå där - hur vad det där med att man inte får citera hela inlägg alldeles direkt efter att de gjorts?
IngOehman skrev:Diffraktionen går "runt kanten", och gör det frekvensberoende.
Det är därför det inte blir helt rätt varken att simulera kantreflexioner med hjälp av en massa alldeles omni-källor, eller med symmetriska dipolkällor vid kanten...
Vh, iö
Svante skrev:
OK, ta då den oändligt långa kanten i mitt inlägg ovan. Hur ser frekvensberoendet ut? För det som går runt kanten, alltså.
Svante skrev:OK och hur mycket blir det vid 1kHz?
IngOehman skrev:Diffraktionen går "runt kanten", och gör det frekvensberoende, vid krökt våg på vägen dit...
Det är därför det inte blir helt rätt varken att simulera kantreflexioner med hjälp av en massa alldeles omniaktiga-källor, ej heller med symmetriska dipolkällor vid kanten...
Vh, iö
Naqref™ skrev:Svante skrev:OK och hur mycket blir det vid 1kHz?
Går att beräkna numerisk om man vet avståndet mellan källan och kanten, mottagaren och kanten samt har fresnelfunktionen klar för sig.
Finns att läsa i bl a Akustik III av Sven G. Lindblad (rektor på LTH påbörjan av 90-talet).
Svante skrev:Hoppsan, jag läste inte tillräckligt noga, missade detta med krökt.
IngOehman skrev:Det jag tror du inte tänker på är att den linjäritet som du ser framför dig, är sann bara om man mäter på ett avstånd från kanten (eller bakom kanten rättare sagt) som är våglängsproportionellt.
IngOehman skrev:Det jag tror du inte tänker på är att den linjäritet som du ser framför dig, är sann bara om man mäter på ett avstånd från kanten (eller bakom kanten rättare sagt) som är våglängsproportionellt.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Det jag tror du inte tänker på är att den linjäritet som du ser framför dig, är sann bara om man mäter på ett avstånd från kanten (eller bakom kanten rättare sagt) som är våglängsproportionellt.
Precis. Att vågen är plan säger att utstrålarändan var oändligt långt borta från kanten men hur långt borta från kanten är mottagaren?
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Hallå där - hur vad det där med att man inte får citera hela inlägg alldeles direkt efter att de gjorts?
Det var ett kort inlägg och någon kunde ju gjort ett inlägg imellan. Men det är rätt jag editerar lite
IngOehman skrev:Citatet är fortfarande kvar.
(Och fortfarande fel, eftersom jag hann justera det medan du skrev...)
Svante skrev:Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Det jag tror du inte tänker på är att den linjäritet som du ser framför dig, är sann bara om man mäter på ett avstånd från kanten (eller bakom kanten rättare sagt) som är våglängsproportionellt.
Precis. Att vågen är plan säger att utstrålarändan var oändligt långt borta från kanten men hur långt borta från kanten är mottagaren?
Oändligt långt borta?
Ja, du/ni menar att det blir interferens mellan de olika delarna av kanten? Men lokalt, på mikronivå, om man kunde isolera bidraget från en infinitisemalt liten del av kanten, då menar jag att diffraktionen/kantreflexionen är frekvensoberoende. Geometrin och interferens fixar frekvensberoendet på makronivå.
Svante skrev:*Edge och Basta använder rundstrålande punktkällor som byter tecken bakåt för att räkna ut diffraktionen. Egentligen är det fel, riktverkan är mycket mer komplex än så. Ändå har jag många gånger blivit förvånad hur bra det blir, speciellt rakt framför baffeln, där approximationen med punktkällor faktiskt är riktig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster