Högtalarmätning i Linux

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Högtalarmätning i Linux

Inläggav JohanS » 2006-03-07 12:57

Jag har tjuvstartat lite med ett mätprogram för högtalare till linux för så vitt jag vet finns det inget sen tidigare. Det går framåt i ganska maklig takt då jag dels inte är någon programmerare och dels har en del annat i görningen. Jag är nu lite nyfiken på om det finns folk som vill hjälpa till med det här, gärna med programmeringsvana men absolut inget krav. Är det många kanske vi kan göra det till ett faktiskt.se-projekt.

Den programkod jag hittills har skrivit är i Python som jag upplever som ett bra programspråk, jag hade aldrig kommit lika långt på samma tid i t ex C trots att jag är nybörjare på Python. De funktioner som jag själv är i behov av är följande:

1. Generera svep och eventuellt andra signaler
2. Spela upp och spela in samtidigt genom ALSA eller Jack
3. Plotta frekvensgång och fasgång
4. Spara inspelningen för att använda till digital rumskorrektion

Lite är redan klart, mycket behöver göras. Synpunkter, tips, hjälp och önskemål tas gärna emot. Tanken är förresten att det ska vara open source, det är ju bara en hobby trots allt.

Hälsningar,
Johan Simonsson

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-07 13:48

Bra! Jag själv försöker använda Linux så mycket som möjligt till allt som det går, även om allt inte går ännu.

Kör Debian "Testing" sen ett par månader och upplever det som mycket stabilt, tycker dock att Agnula Demudi var väldigt intressant eftersom alla musikprogram var färdiginstallerade där. Blev dock en del brutet när man försökte köra in vissa Debian-paket.

Det är knepigt att kompilera många musikprogram för Linux(dom funkar oftast inte "out of the box"), eftersom det ofta är bristfälligt dokumenterat vilka libbar som behövs och oftra fungerar det bara att kompilera med vissa versioner av gcc osv

Att programmera i Python är nog smart, då bör det ju bli mer kompatibelt förutom att du säger att det är lättare oxå.

Tyvärr har jag inte tillräckliga programmeringskunskaper för att kunna hjälpa till, men jag tycker att det är verkligt bra påkommet av dig. Det vore ju skandal om vi alla fastnade i Windows beroende med tanke på allting ...

Användarvisningsbild
henrik

Re: Högtalarmätning i Linux

Inläggav henrik » 2006-03-07 20:57

JohanS skrev:Lite är redan klart, mycket behöver göras. Synpunkter, tips, hjälp och önskemål tas gärna emot. Tanken är förresten att det ska vara open source, det är ju bara en hobby trots allt.

Kan du inte ta och lägga upp det som ett projekt på sourceforge? Eller annat (politiskt) lämpligt ställe som erbjuder gratis cvs.

Jag måste även lägga in en länk till gspeakers http://gspeakers.sourceforge.net/ även om det inte verkar ha uppdaterats på länge. För att rita kopplingsscheman på sin filter använder man givetvis gEDA http://geda.seul.org. Nu är bästa att sluta predika open source...

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-07 21:51

Jo, tanken var att lägga upp något där i sinom tid. Har inte så stor koll på open source-världen och hur saker funkar, men det är väl kanske dags att ta sina första stapplande steg. Gspeakers hade jag sett, tycker det var lite buggigt och besvärligt och så har det ju inte uppdaterats på ett bra tag. Geda ska jag ta mig en titt på, det såg klart intressant ut!

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2006-03-08 10:36

Det krångligaste med gspeakers tycker jag är att det behöver en viss version gtkmm biblioteket. Mycket bökigt om man inte har den versionen installarad.

Det är bra att försöka minimera beroenden tycker jag. Klarar man sig bra med ALSA så ska man inte satsa på att koda för JACK.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-03-08 10:46

Jack är trevligt av den anledningen att om man kör digital rumskorrigering så kan mäta upp även efter rumskorrigeringen. Blir lite trist att inte se resultatet. Sen är det ju lite en fråga hur lätt man ska göra det för sig, det finns ju redan färdig programvara för att spela upp och spela in i alsa (arecord/aplay).

Återgå till Teknikforum