Högtalarmätning i Linux

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Högtalarmätning i Linux

Inläggav JohanS » 2006-03-07 12:57

Jag har tjuvstartat lite med ett mätprogram för högtalare till linux för så vitt jag vet finns det inget sen tidigare. Det går framåt i ganska maklig takt då jag dels inte är någon programmerare och dels har en del annat i görningen. Jag är nu lite nyfiken på om det finns folk som vill hjälpa till med det här, gärna med programmeringsvana men absolut inget krav. Är det många kanske vi kan göra det till ett faktiskt.se-projekt.

Den programkod jag hittills har skrivit är i Python som jag upplever som ett bra programspråk, jag hade aldrig kommit lika långt på samma tid i t ex C trots att jag är nybörjare på Python. De funktioner som jag själv är i behov av är följande:

1. Generera svep och eventuellt andra signaler
2. Spela upp och spela in samtidigt genom ALSA eller Jack
3. Plotta frekvensgång och fasgång
4. Spara inspelningen för att använda till digital rumskorrektion

Lite är redan klart, mycket behöver göras. Synpunkter, tips, hjälp och önskemål tas gärna emot. Tanken är förresten att det ska vara open source, det är ju bara en hobby trots allt.

Hälsningar,
Johan Simonsson

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-07 13:48

Bra! Jag själv försöker använda Linux så mycket som möjligt till allt som det går, även om allt inte går ännu.

Kör Debian "Testing" sen ett par månader och upplever det som mycket stabilt, tycker dock att Agnula Demudi var väldigt intressant eftersom alla musikprogram var färdiginstallerade där. Blev dock en del brutet när man försökte köra in vissa Debian-paket.

Det är knepigt att kompilera många musikprogram för Linux(dom funkar oftast inte "out of the box"), eftersom det ofta är bristfälligt dokumenterat vilka libbar som behövs och oftra fungerar det bara att kompilera med vissa versioner av gcc osv