Motorkonding i skivspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik

Motorkonding i skivspelare

Inläggav Erik » 2006-03-07 17:15

Hej,
som ett första steg i att få min skivspelare lite tystare tänkte jag byta fasvridningskondensatorn.
Hur dimentionerar man kondensatorn?
Ju större ju bättre? :)

MVH Erik

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-08 10:34

Precisera lite mer, vad är det för spelare, hur är den inte tyst, osv.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-03-08 13:14

Precisera lite mer, vad är det för spelare, hur är den inte tyst, osv.

Just nu spelar jag på en Thorens td166. När jag virder upp volymen under tysta partier kan jag höra motorn, det är något som låter vid ungefär 50Hz.

Mitt nuvarande byggprojekt är en td 150 som moddas, för hoppningsvis till det bättre.
Jag vet inte om den har samma problem. Den har ju en betydligt svagare motor än td 166.

Det skulle vara bra att få båda spelarna tysta. Jag kan dock tänka mig att lägga mer tid och pengar på 150:an.

Tänkbara lösningar som jag övervägt är.
dc-motor
ac-motorstyrning
montera motorn på en separat plint för att isolera vibrationer

Eller räcker det kanske helt enket en bättre kondensator som ger närmare 90 graders fasvridning.

MVH Erik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-08 15:13

Erik skrev:Tänkbara lösningar som jag övervägt är.
dc-motor
ac-motorstyrning
montera motorn på en separat plint för att isolera vibrationer

Eller räcker det kanske helt enket en bättre kondensator som ger närmare 90 graders fasvridning.

MVH Erik

Jag har en (batteridriven) DC-motor på min skivspelare stumt monterad i förhållande till tallrik/arm. Ingen tillstymmelse till ljud från motorn. AC-motor på samma ställe går inte! AC-motorer är alltid avkopplade i förhållande till tallrik/arm. Är det verkligen motorn du hör? Det är inte rumble från lagret?

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-03-08 16:14

Jag har en (batteridriven) DC-motor på min skivspelare stumt monterad i förhållande till tallrik/arm. Ingen tillstymmelse till ljud från motorn. AC-motor på samma ställe går inte! AC-motorer är alltid avkopplade i förhållande till tallrik/arm. Är det verkligen motorn du hör? Det är inte rumble från lagret?

Hmmm, det verkar rimligt. Ljudet/oljudet är inte helt konstant utan varierar med tallrikrotationen.
Hjälper en liten teflonplatta under spetsen på lagret?

DC-motor. Är det knepigt att få till varvtalsstyrningen? Snabb eller långsam reglering?

MVH Erik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-08 16:32

Är ingen expert på reglering av motorer. Har skivtallriken kraftig svänghjulsverkan, vilket min har, räcker det med vanlig reglering via spänningsrgulator. Jag kör alltså en liten Airpax-motor med ett 9V-batteri. Kommer inte ihåg vilken spänning den har fått med ca 4.5V eller så och den går många timmar på ett batteri. Mätte strömmen till 8 mA, vilket jag tyckte verkade lågt men det kanske stämmer. Skivspelaren har inte brukats på något år och är just nu inte driftklar då varken pickup eller RIAA är monterat.

Mitt lager har en hårdmetallplatta i botten. Från början fanns där en platta i något plastmaterial.

Återgå till Teknikforum