Ja som topic säger. När jag spelar med pip nu i mitt rum så hör/känner man att jag får mycket högre ljud från höger högtalare. Jag har snetak dessvärre, där den högra högtalaren står. Är det detta det beror på? Eller är det något annat?
Har testat med lite olika positioner för vänster högtalare, men upplever ändå mycket starkare ljud från höger just.
Tacksam för hjälp
//Ripakt HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC
Jag har haft samma problem under flera år, och har tyvärr fått konstatera att jag hör sämre på höger öra. Detta är ganska irriterande då jag känner mig lomhörd på höger öra om jag inte vrider balansen lite åt höger. Problemet är att mina gäster då får en ganska skev ljudbild.
Annars kan det bero på olika utnivå till högtalarna från CD, försteg eller slutsteg. (ibland kan det vara volympoten i förstärkaren som inte tar jämnt). Detta är dock enkelt att testa, växla bara högtalkablarna och driv vänster högtalare med höger kanal och tvärt om. Stereobilden blir ju spegelvänd, men om det är skillnad på elektroniken (förutom högtalarna själva) så ska ljudbilden nu ligga åt andra hållet.
Om inget händer är det antingen olika känslighet på högtalarna eller så är det troligast (eftersom det var pip du hade som böra ha hyffsat lika känslighet) rummet som spökar.
Men om snetaket är nära högra högtalaren så blir det ju starkare/tidigare reflexer därifrån än från vänster högtalare.
Det blir samma grej här om jag har golvet odämpat framför höger högtalare men dämpat framför vänster. Jag måste flytta på bord och matta varje gång jag ska lyssna ordentligt.. ..mattan är lite för liten.
Så om du flyttar snetaket en bit varje gång du ska lyssna så borde det blir bättre.