Slitage av vinyl och nål

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Masen

Slitage av vinyl och nål

Inläggav Masen » 2006-04-22 19:52

Togs för en tid sedan upp att varje spelning sliter på en vinylskiva.
Frågan är då, hur stort är slitaget vid avspelning? Beror naturligtvis på utrustning, men en mer generell regel!?
Hur länge håller en pick-up nål?
Förutsätter då en någotsånär väljusterad spelare och försiktigt handhavande. :wink:
Utveckla gärna med tips och funderingar i ämnet!!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-04-22 21:05

om jag får stjäla tråden, eller lägga till en fråga bara:

blir slitaget större eller mindre med en fine line-nål, eller van den hul, jämfört med en vanlig konisk eller eliptisk nål?

tänker att trycket visserligen ökar pga den mindre anliggningsytan, men att de å andra sidan följer spåret bättre...
frågan gäller både nål- och skivslitage. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-22 21:07

Nålar slits kontinuerligt liksom skivor.

Rena skivor och nålar sliter mindre. Rätt nåltryck sliter mindre. Och lägre sliter mindre om pickupen klarar det. Gör den det inte sliter den mer (mistracking).

När nålen börjar bli lite sliten så sliter den än mer på skivan.

Ett tips är att byta efter 500-1000 timmar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-22 21:10

Nåltyp kan påverka slitage. En fineline sliter mer vid samma nåltryck som en elliptisk men det kompenseras lite av den längre slitytan. En fineline har ofta lägre nåltryck än en elliptisk dito. En finelinenål har också en mer kritisk inställning av PUn och kan påverkas av krafter så att nålen vrids vid avspelning och därmed ger större slitage.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-04-22 21:21

Ett tips är att byta efter 500-1000 timmar.

Det tycker jag är väldigt ofta. Ska man verkligen behöva lägga ut några tusen för en ny puppa vart tusende timme. 8O Nej jag har löst det så här.... jag har minst två puppor som jag byter emellan. Som kanske några noterat så "knastrar" det annorlunda när man byter nål och det tror jag beror på att om man spelar skivorna många gånger med samma nål, då slits spåret efter formen på just den nålen. Jag kom att tänka på en puppa från Ortofon.... SPU som kräver ett ganska högt nåltryck och som ändå av många anses låter bäst. Hur mycket slits vinylskivorna med en sådan pickup?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-23 09:53

Tycker inte 500-1000 timmar är speciellt ofta.

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-04-23 12:55

Hur var det då med slitaget på själva skivan?
Efter hur många spelningar börjar slitaget bli hörbart?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-23 16:51

Bröderna på radiolagret i Göteborg berättade att de hade fått tips om att en vinylskiva kan till viss del reparera sig själv om den får vila, alltså att slitaget från nålen på skivan då inte bara handlar om "osthyvel" effekt (alltså att den faktiskt sliter bort material från vinylskivan) utan även en nedtryckningseffekt. Enligt dem handlade det om att inte spela skivan mer än en gång per dag (detta ska nog tas med en nypa salt).

Obs! jag vet inte hur mycket sanning det är i detta påstående, men vinyl är väl ett elastiskt material så rent teoretiskt är det väl inte helt förkastligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-23 17:48

Masen skrev:Hur var det då med slitaget på själva skivan?
Efter hur många spelningar börjar slitaget bli hörbart?

Det som sliter mest på skivan är en sliten pickup. En pickup som inte längre klarar av att spåra i diskanten (där börjar problemen först, speciellt i innerspår på skivan) hyvlar i praktiken av spåren istället för att följa dem....

Så svaret på din fråga är, det beror på pickupens status. Inte bara nålen utan även nålupphängningen.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-23 18:42

Saken är väl den också att när diskanten börjar låta lite oren så har PUn nått ett stadium då den sliter betydligt mer. Därför bör man byta innan det låter orent, allt för att förlänga livet på skivorna.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-23 18:49

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-04-24 22:57

Frågan är hur vinyl skulle kunna slita ut diamant som är världens hårdaste material. Däremot blir nålen med tiden ganska skitig vilket förståss försämrar egenskaperna.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-25 07:23

krellmaster skrev:Frågan är hur vinyl skulle kunna slita ut diamant som är världens hårdaste material. Däremot blir nålen med tiden ganska skitig vilket förståss försämrar egenskaperna.

Berg eroderar av vind och vatten. Tar bara lite tid.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-25 11:23

Smuts har en förmåga att sätta fast sig riktigt duktigt på nålen, nästan som fastbränd.
Dam och hårstrån etc syns ju tydligt för ögat och borstas lätt bort, men den elaka smutsen (vad den nu består av ?) sitter fast som berg på nålen.
Det fordras en kraftigt förstorande lupp för att kunna se denna elaka, skadliga beläggning.
Sprit och en fin liten borste funkar för mig, men ibland kan man få jobba ett tag.
Hur ofta besiktning ska ske beror ju på hur ofta skivtallriken snurrar, ingen anledning till överdrifter.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-04-25 12:12

Ja det gäller att hålla undan smutsen lagom ofta så den inte cementeras fast. En sak som jag har funderat på att köpa, är en liten ultraljudstvätt för t.ex linser. Det finns att köpa hos Kjell & Co och kostar under 300:-.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-04-25 15:23

Nej drick hellre spriten än att tvätta med den. Nålarmen är ett rör och som sådan så finns det kapilärkrafter i den och då dras spriten upp till gummiupphängningen. Strängt förbjudet enligt mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-04-25 15:28

Berg eroderar av vind och vatten. Tar bara lite tid.

Så kan det nog va men det tar LÅNG tid så det bekymrar mig inte.

Det gör däremot smutsen, en skivtvätt vore nog inte så dumt. Jag har alltid tyckt dom är för dyra å det är roligare att lägga pengar på skivor men med tanke på vilken investering man gjort i just skivor så kanske det är dags att tänka om.

Jag har hållit mig till rengöring av nålen då å då med isopropylalkohol men jag har hört att man ska akta sig för alkohol i såna sammanhang då den kan tränga in i pickuphuset å påverka nålupphängning t.ex.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-26 08:30

Nagrania skrev:Ja det gäller att hålla undan smutsen lagom ofta så den inte cementeras fast. En sak som jag har funderat på att köpa, är en liten ultraljudstvätt för t.ex linser. Det finns att köpa hos Kjell & Co och kostar under 300:-.

Skulle inte våga mig på denna lösning på en MC-pickup i alla fall, vad händer med limningar, lödningar etc och den synnerligen tunna spolen ?

Någon som vet hur nålarna är fixerade på röret och med vad ?

Om man nu inte ska använda lösningsmedel eller ultraljud, vad ska man använda då ? :(

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-04-26 12:03

Nu var det ju inte meningen att ultraljudsbada hela puppan utan bara själva nålen. Jag har några pickuper liggande som jag kan testa, men jag tror inte att nålen kommer att lossna av ultra ljudet. Lite destillerat vatten kanske. :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-04-26 12:58

Ragnwald skrev:Om man nu inte ska använda lösningsmedel eller ultraljud, vad ska man använda då ? :(

Någon i en helt annan tråd gav tipset "saliv" eftersom saliven bland annat innehåller enzymer som är smutsnedbrytande utan att riskera upphängningar m.m. Jag har själv använt mig av detta (=slickat på nålen vid upprepade tillfällen - inte så äckligt som det låter :wink: ) och av vad jag kan se i en lupp, så fungerar det åtminstone bättre än om jag inte gjort något alls. Min pick-up är säkert 15 år gammal och det låter fortfarande finfint om LP-skivorna. Och det är inte bara det att jag vant mig vid en gradvis försämring - jag har ju hela tiden CD-spelaren och radions P2 att jämföra med.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-26 15:20

Jag har nästan uteslutande noterat en renare diskantåtergivning efter byte av nål. Trots att nålen är ren (mikroskop). Jag har också observerat slitaget på nålen i mikroskop. Och detta är inte efter speciellt många timmar. Byte av nål eller PU har hos mig skett vartannat till var tredje år i snitt, beroende på hur mycket jag spelat.

Jag kommer inom kort att byta nål alt. byta PU. Byter jag PU kan det bli från en microridgenål till en sfärisk! (V15VxMR->Denon DL103; min första MC)

Trots att det är en sfärisk nål är distorsionen från DL103 förvånansvärt låg, speciellt IM-dist. Nackdelen är att den faller av över 17-18 kHz pga av den sfäriska nålen. Dock är skillnad i distorsion i det hörbara området mer avgörande än frekvenser över 17-18 kHz, IMO.

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-04-26 21:47

Men... på en MC-puppa går det väl inte att ta bort nålen för rengöring :roll:
Har själv en Goldring elektra II

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-04-26 21:58

Alternativ till sonikering är att använda en nyligen rengjord 33 RPM testskiva och spela upp ett svep 20-20000 Hz @ 45 RPM.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-27 21:30

Nagrania skrev:Nu var det ju inte meningen att ultraljudsbada hela puppan utan bara själva nålen. Jag har några pickuper liggande som jag kan testa, men jag tror inte att nålen kommer att lossna av ultra ljudet. Lite destillerat vatten kanske. :wink:

Om det var en kommentar till mitt inlägg, så kanske jag ska klarlägga att i en MC-pickup sitter spolen på själva nålarmen och går inte att lossa för rengöring, i varje fall inte rekommendabelt (brukar göras på fabrik).

Kom på att ELFA säljer en spray för rengöring av videohuvudet i videobandspelare. Den vätskan är extremt snabbupplösande (dunstar kvickt) och ska inte lämna några restprodukter efter sig, borde gå att använda på något vis till nålrengöring.
PRF TCC 400ml 82:- ELFA 80-813-41 borde funka.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-04-28 09:19

Vill man verkligen använda vätska så är det väl fint så länge man testar på sin egen p-u. Själv har jag sett resultat av en massa olika rengöringsförsök.
Skulle hålla mig till en hård borste typ Goldring eller följa Linns råd med rengöring typ tändstickplån.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-04-28 12:22

Om man ska rengöra en MC så kan det passa utmärkt att man sätter ner pivotarmen i den lilla vätskan. Jag tänker nu på den här ultraljudstvätten för ögonlinser som finns att köpa hos Kjell & Co.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-02 13:25

Jag har oxå hört att vinylen reparerar sig själv om den får "vila" över natten. Det var länge sen jag hörde det och avskrev det då som samma typ av skrock som jultomten eller inte gå under stegar eller...

Men det kanske finns någon sanning bakom? Jag är nyfiken!
Mot ljusare tider

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-02 14:08

Det går ju säkert att räkna på, jag läser en hållfasthetskurs på Chalmers just nu där man tar upp elasticitet, plasticitet och till viss del brott uppkomna av diverse belastningar.
Om man vill räkna lite grovt på det så är det väl bara att rita upp ett tvärsnitt av ett vinylspår då nålen spårar, sätta ut de krafter som verkar, räkna lite och sedan kolla i en tabell vad den plast som vinylskivor består av har för elasticitet och var, hur den plasticerar o.sv.
Ska man bli ännu mer noggrann så får man ta med de krafter som bildas genom att vinylskivan snurrar.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-05-05 15:36

ekeponken: Det verkar ju va ett synnerligen intressant ämne för ett specialarbete i din kurs det här med vinylens ev återhämtning.......

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-05-05 20:54

Ehh... vinylens ev återhämtning ???

Det innebär att jag har blivit tvungen att köpa tillbaks halva min musiksamling.
De finns ju för tusan inte på CD.
Min dotter 11 år är jätteglad åt mina ansträngningar. :lol:

Återgå till Teknikforum