Jag har 2 eAR 202 stereoslutsteg som driver basbafflarna i mina ORION:
http://www.acoustic-reality.com/brochures/ear202.pdf
Jag har inte öppnat förstärkarna eftersom garantin då bryts, men de är ganska säkert baserade på ICEpower200ASC:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw2055.asp
Eftersom Peerless XLS har lite låg impedans kör jag en kanal per element. Uppgiften att dra basarna i ORION är likaväl dryg och inte hör man så lätt när det klipper heller. Å andra sidan hör man smällarna när talspolarna slår i botten och då är det verkligen hög tid att dämpa.
Automatsäkringar sitter förmodligen integrerade på förstärkarkorten och dessa har löst ut fler gånger än vad jag orkar tänka på. Jag har dessutom lyckats bränna en kanal i den ena förstärkaren. När jag säger bränna så menar jag det.
Bägge förstärkarna är på väg till Danmark för service och översyn av säkringssystemen nu och under tiden får Behringer EP2500 tjänstgöra på avdelningen för brutal dipolbas och det gör den med besked! Även fast den får dra 2 element per kanal ( 2,5 Ohm ) är det en helt annan kontroll i botten nu. Man får tänka på att EP2500 kan ge 1000 rena watt i den lasten och att jämförelsen med eAR 202 är orättvis eftersom EP2500 är en mycket större förstärkare. Å andra sidan kostar eAR 202 50% mer än EP2500 så det gäller att hålla ordning på prioriteringarna.
Har lyssnat bra många timmar med fullrangesignaler i ett par gamla studiomonitorer också och mitt intryck är att det blir mer sciencefiction ju högre upp i frekvens man kommer. Färgningar altså. Ridecymbalerna blir bra mycket tjockare än i verkligheten och skillnaden på ridecymbal och öppen hihat minskar dramatiskt. Det låter inte alls otrevligt - tvärtom, ljudet är mycket behagligt och kan ibland också hjälpa till att ta udden av "hårda" inspelningar.
EAr 202 blir liksom ett musikinstrument själv och är knappast en neutral återgivare. Jag tror det hela är en fråga om smak och vad man har för hifi-filosofi. Jag hade inte köpt dessa förstärkare om jag kunde vrida tillbaka klockan. Dom gör ett bra jobb och är otroligt snygga med sin enkla design och är väldigt små och lätta, men tar inte plats i min utrustnings toppskikt vad gäller prisvärdhet.