Volymkontroll till (rör)förstärkare och balanskontroll.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Volymkontroll till (rör)förstärkare och balanskontroll.

Inläggav soundbrigade » 2006-05-27 18:15

Jag fick ihop ett slutsteg (se nedan) lagom till Göteborgsträffen men fick precis fungerande rör - men kan man ersätta motståndet på ingången mot en pot hur som helst? Det ligger ju trots allt en spänning på gallret i och med att man har katodmotståndet där (spänningsfall).
Jag skulle gärna vilja ha en balanskontroll där man varierar kanalerna högst 6-9dB. Hur gör man det bäst (och enklas)?

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-05-28 00:09

Hej!

Kul att se dina rörförstärkareexperiment!
Det där röret trodde jag var höjden av lyx och omöjligt att hitta... Sanningen verkar inte vara jättelångt därifrån, men nyfiken blir jag. Effekten som krävs för att få 6C33C att lysa är inte rolig iaf, om man ska jämför med nåt liknande!

Det är bara att sätta in en pot. Spänningen mellan styrgallret och katoden är några volt, men mellan styrgallret och jord är det 0V.
Högst 100k tror jag är att rekommendera, p.g.a. magiska kapacitanser och diskantbortfall, men sånt får nån annan räkna på :)

För en liten balanskontroll kan du sätta in en stereopot... med halvorna bakvända. För att minska kontrollområdet är det bara att ta ett lågt värde på pot:en och seriekoppla den med ett stort motstånd (per kanal). "wiper"-uttaget kortsluts utvändigt till "botten"-uttaget på poten, så att potten i sig agerar variabelt motstånd snarare än en hel spänningsdelare.

(Vet inte alls hur det blir med decibellarna, men kanske nåt i stil med 22K pot i serie med 82k fast motstånd för varje kanal. Testa med några olika (billiga) varianter.

Hoppas antalet myror i huvet inte ökade.
/Ronnie

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-28 08:53

Det är bara att byta 270k mot en säg 100k pot. Som nämnts finns ingen potential på styrgallret.

Däremot blir jag lite knepig på den låga spänningen över ingångsrören men det kanske har dubbel fluga på smällen, dels DC-kopplingen till fettrioden, dels dista lite lagom för att kompensera disten i slutsteget. Men då skulle inte jag använt SRPP. :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-28 09:48

Jax skrev:Det är bara att byta 270k mot en säg 100k pot. Som nämnts finns ingen potential på styrgallret.

Däremot blir jag lite knepig på den låga spänningen över ingångsrören men det kanske har dubbel fluga på smällen, dels DC-kopplingen till fettrioden, dels dista lite lagom för att kompensera disten i slutsteget. Men då skulle inte jag använt SRPP. :)

Jag kan anta att man kör en SRPP-drivning för att 50CA10 är trögdrivet, men om det vet jag ganska lite.
Jag förstår inte varför man har balanskontroller som går från max till max-lägen. Det är ju smärre justeringar man vill ha. Minns ett försteg från 70-talet - CROWN - där det fanns en sorts panorering/blend-funbtion.
Mitt nuvarande försteg har för hög utspänning och för litet kontrollområde varför jag får spela ganska högt för att båda kanalerna i slutsteget ska styras ut lika mycket.
Slutsteget som jag ska försöka beskriva en en tråd framöver ska justeras - det gick fort att få ihop det. Socklarna ska vridas 180 grader så loggan på slutrören syns, det finns hål som inte är så läckert borrade precis...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-28 09:52

En fuling till balanskontroll med begränsad panorering kan göras genom att koppla en pot mellan volympottarnas jordändor och jorda balanspotens löpare. Ska vara linjär, experimentera lite med värdena. En liten nackdel är att ingångsimpedansen varierar lite med ställningen på balanspoten samt att volymen inte går ner till noll.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-10 14:16

En annan fuling har Mapletree Audio Design använt:
Bild
Man uppger att ALPS haft en dylik balanspot med ett mittläge och motstånds"massa" på halva vägen - alltså den är speciellt gjord för att justera BALANSEN.
MAD har sådana potar kvar och skickar mot $65 - det är dyrt.

En annan billigare variant var att efter volympoten (100k) kom det ett 50K motstånd och så balanspot (100K) på den till jord. Man tappade dock 6dB.

Grubblar vidare.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-04 11:25

Jax skrev:En fuling till balanskontroll med begränsad panorering kan göras genom att koppla en pot mellan volympottarnas jordändor och jorda balanspotens löpare. Ska vara linjär, experimentera lite med värdena. En liten nackdel är att ingångsimpedansen varierar lite med ställningen på balanspoten samt att volymen inte går ner till noll.

Jag skissade på några varianter, bland annat efter ditt tips:
Bild
A) Traditionell volym/balanskontroll.
B) Otraditionell som tillåter minimal justering. Dock får man aldrig helt tyst när ratten är i noll-läge.
C) Förslag från Mapletree Audio Design. Man tappar dock 6dB i denna koppling.
D) Variant av C. I både C och D skulle man kanske ta ett mindre värde på poten och seriekoppla med större motståndsvärde.
E) en variant av B. Dock går signalen genom två potar.
[/url]

Återgå till Teknikforum