Vad hör man egentligen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

parri339

Vad hör man egentligen?

Inläggav parri339 » 2006-05-31 10:18

Hej alla ljudentusiaster!

Vad är "HiFi-hokus-pokus" och vad kan man egentligen höra???

Jag gör en liten undersökning på vad ni som är mer hemma i HiFi-djungeln egentligen tycker, tror och vet om HiFi. Det är ett PDF-formulär (en A4) som man helt enkelt kryssar i elektroniskt och en knapp som sänder tillbaks via e-mail. Tar runt 1min.

Jag pluggar på Linköpings universitet och har valt att göra en undersökning i denna mycket intressanta bransch :) Jag är själv ljudintresserad och har märkt att det verkar råda många delade meningar om ljudåtergivning. Mycket handlar naturligtvis om personlig smak...

Ha så kul!

Klicka här --> http://www.cyd.liu.se/~parri339/HiFi.pdf
(Använd knappen "Submit by E-mail" i PDFen för att skicka ditt svar)

Jag återkommer med ett (kanske mycket intressant) inlägg så fort jag fått tillräckligt med svar för att kunna dra några slutsatser :-)

Tack för Er tid!

//Pär

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-31 10:45

Hur vet man att den där knappen funkar?

parri339

Inläggav parri339 » 2006-05-31 11:49

Martin skrev:Hur vet man att den där knappen funkar?

När man trycker på knappen kan man välja om man vill skicka med sitt e-mail program eller med nån web-baserad mail. Kan se att det blivit skickat precis som med vanliga mail.

Har fått några svar redan, så det funkar :)

//Pär

manw

Inläggav manw » 2006-05-31 11:52

Fungerade inte med min version av AdobeAcrobat, den verkade inte heller nöja sig med AcrobatReader (AdobeAcrobat kostar kulor att uppgradera). Det fungerar inte att svara på frågorna för mig därför.

Ett webformulär i HTML hade kanske varit säkrare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-31 12:18

Sparade ner filen och skickar datat på normalt sätt. Det är svårt för dig att dra några som helst slutsatser av materialet då väldigt många variablar är borttagna. Hur väljer man tex om man har ett 3-vägs system där basdelen delas elektroniskt och toppsystemet passivt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-31 13:02

går inte slutföra testet. vissa frågor går helt enkelt inte svara på som denna

Vad ger renast ljud från samma trevägshögtalare?

Aktivt delningsfilter följt av tre kvalitetsförstärkare (T.ex. NAD för ca 7'000:-/st)

Passivt delningsfilter efter en förstärkare i referensklass (T.ex. Krell för ca 200'000:- )

Skillnaden är ohörbar

inget av de alternativen vill jag gå med på iaf..

var kan man se resultatet av undersökningen?
Mvh
Magnus

parri339

Inläggav parri339 » 2006-05-31 13:14

manw skrev:Fungerade inte med min version av AdobeAcrobat, den verkade inte heller nöja sig med AcrobatReader (AdobeAcrobat kostar kulor att uppgradera). Det fungerar inte att svara på frågorna för mig därför.

Ett webformulär i HTML hade kanske varit säkrare.

Hej. För mig har det fungerat att fylla i formuläret med Acrobat Reader. Man kan inte spara det i Reader, utan bara skicka in svaren. Kan vara att din version är äldre än min eller nåt. Är inte så hemma på webformulär, så detta får duga.

Har även (som jag väntade mig) fått indikationer på att frågorna är för förenklade. Vill försöka hålla formuläret kompakt så att någon orkar svara, men två sidor med bättre frågor kanske skulle vara ok. Har ni nåt konkret förslag på någon omformulering så är det välkommet via mail/personligt meddelande (posta inte här). Gör troligen EN omformulering av frågorna, men på ett sådant sätt att jag kan ha nytta av de svar jag redan fått. Det lutar kanske åt att ge mer frihet i form av text man får skriva själv.

Tack för alla svar såhär långt!
//Pär

parri339

Inläggav parri339 » 2006-06-01 09:58

Hej igen allihopa,

Nu är frågorna något omformulerade. Dock så pass lite att de svar som redan kommit in fortfarande kan anses gälla. Har dessutom lagt till en textrad för allmänna kommentarer, då sådana ändå kommit via mail tidigare.

Fortfarande är vissa av frågorna väldigt onyanserade och därmed lite svåra att svara på, men det är medvetet för att göra undersökningen lite roligare och för att jag inte bara ska komma fram till självklara saker som vi alla redan är överens om :-)

Så kryssa i nu om ni inte svarat ännu:
http://www.cyd.liu.se/~parri339/HiFi.pdf
(Alltså samma länk som tidigare).

Den förra ligger på samma ställe men heter HiFi_old.pdf om någon vill jämföra.

Tack för det stora intresse ni visat!!!
//Pär

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-01 11:17

Varför har du postat detta på två ställen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-01 12:11

parri339 skrev:Fortfarande är vissa av frågorna väldigt onyanserade och därmed lite svåra att svara på, men det är medvetet för att göra undersökningen lite roligare och för att jag inte bara ska komma fram till självklara saker som vi alla redan är överens om :-)
//Pär

Jag måste säga att du nog inte kommer kunna ha undersökningen som något annat än en kul sak om du inte ser över den ordentligt.

Vad är ditt syfte med frågeformuläret - vad skall det användas till?

Bara frågar i all välmening eftersom det i nuvarande form inte kan anses ha ett vetenskapligt värde och således inte vara till nytta för dig i dina studier.

parri339

Inläggav parri339 » 2006-06-01 12:39

Hallå,

Svante:
Postade både här och på "generellt om HiFi" för att jag inte riktigt var säker på var det hörde hemma...Sorry. Verkar som att det skulle ha legat här, eftersom det är här jag fått flest svar.

Kaffekoppen:
För att göra en riktig vetenskaplig undersökning måste man dels ha någon typ av slumpmässigt urval, eller i alla fall god kontroll på sitt urval. Ljudmänniskor är ju lite svåra att hitta annat än på sånna här forum, så redan här är det kört eftersom jag valt vilka jag ska fråga. Dessutom behöver man en betydande mängd svar för att få någon statistisk säkerhet, vilket troligen blir svårt.

Här finns antagligen medlemmar som inte har mer erfarenhet än sina egna ljudupplevelser, medan vissa av medlemmarna jobbar i branschen och dessutom har utbildning på området, d.v.s. väldigt god koll. Gemensamt för medlemmarna på detta forum är dock att alla represeterar gruppen HiFi-användare, oavsett hur mycket man egentligen kan på området. Undersökningen kan ge intressanta indikationer på vad användare tror, tycker och "vet" om HiFi. Tanken är sedan att försöka hitta kopplingar eller motstridigheter till vetenskapliga artikar på området. Vissa kopplingar kanske också kan göras till vad branschen försöker förmedla i marknadsföring o.s.v. Ev. hittas inga kopplingar alls, men då får ni i alla fall ett roligt inlägg på vad medlemmarna svarat på denna hårt förenklade undersökning.

MVH
Pär

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-02 21:07

En relevant fråga skulle i sammanhanget vara "vilken utbildning har du". Är man högt utbildad inom signalteknologi är frågorna antagligen för svårbesvarade för att man ska kunna svara alls. Jag är det inte, men hade helt klart svårt att kunna svara alls på flera av frågorna.

Ett exempel:

Vad äter du till frukost:

1. Gröt.
2. Kaffe.

Svar:

/J
admin

Återgå till Teknikforum