Bakgrund:
För en liten tid sen gjorde jag en mångkanalinspelning på en fristående hårddiskinspelare. Inspelaren är en icke-komprimenrande 24-bitars maskin inställd på 48kHz samplingsfrekvens. Under inspelningens gång har jag ju lyssnat på innehållet på de olika spåren ett antal gånger, utan att jag hittat några direkta "konstigheter" för örat.
När jag sedan lämnade in materialet för mastring, fick jag spontant kommentaren att "det låter transientfattigt".
Detta uttalande kom från en person som verkar sansad och har stor rutin i sitt yrke. Själv har jag svårt att utröna hur denna (eventuella) transientbrist kan uppstå.
I min värld är det så att (starkt förenklat): Transienter är ju per definition högre frekvenser än grundtonen i programmaterialet, och ofta lite "kaosartade" innan instrumentets klangfärg etablerats. Det innebär väl att de problem som manifesteras i bristande transientåtergivning, även skulle påverka det övre frekvensområdet?
Inspelningsutrustningen vet ju inte om att tex. en 16 kHz-komponent är en del av ett cymbalanslag, eller en kontnuerlig synt-överton...
Följden av detta blir (i min värld) att jag genom att köra en fyrkantsvåg genom systemet borde kunna hitta om det finns länkar i kedjan som inte släpper genom transienter...
Fråga:
Kan jag använda en CD med fyrkantsvåg i rimlig frekvens uppspelad i min Pioneer DV 656 för att mata ingången i systemet?
Den färdiga wav-filen på inspelaren kommer jag åt från en PC, så att jag kan studera den lagrade kurvformen.
Finns det andra bra förslag på mätmetoder? Tyvärr har jag ingen generator för fyrkantsvåg, endast en antik sinusgenerator.
Digitalrelaterat:
När jag tog upp ovanstående resonemang med mastraren, så fick jag lite svävande svar. Instabila klockor skuller kunna vara en bov i dramat.
Dock MÄTER hårddiskinspelaren förträffligt låg distorsion.
Det borde väl inte vara fallet om tidbasen svajade???
Hoppas på input från mät-experterna på detta forum - hittade inget i sökfunktionen!
/Alexander - förbryllad digitalinspelare.