Trepip skrev:Jag har en fråga som är lite lurig att formulera, men jag ska försöka.
På en vinylplatta kan det finnas både starka och svaga partier (volymmässigt). Hur fungerar det? Är det så att nålen "jämför" signalen med en referenspunkt lite då och då, kanske mellan varje ton/not.
Det känns lättare att åstadkomma på digitala medier där det kan finnas information om hur högt signalen ska återges i ljudfilen/spåret. Jag vet inte om der fungerar så men det är lite lättare att tänka sig iallafall.
Är det någon som förstår frågan? Eller ska jag försöka förtydliga mig?
Ja, ska jag göra ett försök också då.
Om man hade spelat in en skiva med tystnad, dvs inget ljud alls, så hade man fått ett helt slätt spiralformat spår från skivans ytterkant mot dess mitt. Om man spelar in ljud på skivan så blir inte spåret helt slätt, utan väggarna "darrar" i takt med ljudet. Om man tex spelar in en ton på 1000 Hz så kommer väggarna att darra 1000 ggr i sekunden när nålen åker förbi.
Viloläget, dvs läget på det släta, tysta spåret, spelar mycket liten roll för hur ljudet låter. Det kan tex röra sig olika fort mot skivans centrum, dvs det kan vara olika antal varv, utan att det påverkar ljudet nämnvärt. Enda skillnaden med att använda fler varv (och på så sätt få längre speltid) är att det inte finns lika mycket utrymme för nåldarrningar, man kan alltså inte spela in lika starkt på en skiva med lång speltid.
Tittar man i mikroskop på en monoskiva kan det se ut så här:
Spåret i mitten rör sig lite mer än de andra, alltså är ljudet lite starkare just där. Det är alltså avvikelsen från det släta som ger ljud.
Lite förenklat kan man säga ett den vågform som man kan se i en ljudeditor är det som ligger på skivan, nästan direkt. Skulle man tex spela in den här vågformen, som är en ton som börjar starkt och slutar svagt, så skulle man känna igen den om man tittade på skivan i mikroskop.
Kanske beror din fråga på att du tror att det finns en direktkoppling mellan högtalarkonens läge och nålens läge? I viss mening är det så, men det finns flera led i signalkedjan, både mekaniska och elektriska, som plockar bort låga frekvenser, dvs mer eller mindre statiska förflyttningar av nålspetsen, så att inte högtalarkonen flyttar sig 3 meter bara för att pickupen flyttar sig från skivspårets ytterkant till dess innerkant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.