cd, DAC, fan och hans monster till moster.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

cd, DAC, fan och hans monster till moster.

Inläggav Slartibartfast » 2003-11-22 20:09

Detta med "tekniken" är jag minst sagt dåligt påläst på..

Typ jag har en Pioneer PD-S507 cd-spelare.. Och skulle villja använda extern DAC.. men den har bara RCA eller optisk ut, kan man göra något åt det? Eller är optisk någon sorts standard mellan DAC och cd?

Hoppas man kan få ett sött svar på detta! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-22 20:44

Optisk är utmärkt, faktiskt bäst om man frågar dom som har undersökt saken noga (vilket knappt någon har vad gäller konsumentelektronik. LTS rekomenderar optisk överföring, jag litar i detta fall på vad dom kommit fram till). I studiomiljö är optisk överföring vanligt, men där har man en annan, bättre, standard.

Vill du promt ha koaxial (elektiskt) överföring så går det att bygga om.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-11-22 21:12

Minsann! Annars brukar man ju alltid läsa om hur kasst det låter med optisk överföring, blir väl högre jitternivå har jag för mig?

Men nu börjar jag ju tvivla...

Hjelm

Inläggav Hjelm » 2003-11-24 11:12

Vad jag har för mig är att den optiska kabel som används vanligtvis i hifisamanhang är en multimode plastfiber vilket borde kunna ge jitter. Där borde kabeln kunna göra skillnad. Annars så tycker jag inte det borde vara något fel på optisk överföring. Jittermässigt borde det liksom för koax bero på sändaren och mottagarens kvalitet. Optisk överföring har ju den fördelen att man galvaniskt skiljer apparaterna åt.

edit: bro -> bero

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 11:23

På digitala koaxiala anslutningar finns det oftast en liten transformator som medger galvanisk isolation. Det är dock inte alltid den finns där. Jag har för mig att trafon brukar sitta på sändarsidan.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-24 12:10

Vill man vara säker på att ta bort störningar eller om man har dålig sändare kan man köpa en Monarchy jittermumsare. Den har trafo på in och utgång som isolerar signalen, klockar om den till en lågjittrig signal och tar optisk eller elektrisk insignal. SP/DIF eller AES/EBU utgång (eller hua, en högspänningsutgång för att skicka digitalsignaler låååånga sträckor via BNC. En DAC "killer" på korta sträckor.)

Eller så kör man optiskt och är nöjd med det...

T

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2003-12-04 02:15

Ännu en fråga, SPDIF och AES/EBU elelr vad dm heter.. ;)

Vad är grejen med dom? Vad är det för kontaktdon och kablage till sådant?

Och då min har just optisk ut, vadför DAC har optisk in isåfall?

Finns det olika optiska meium att skicka i?

Vadför optisk kabel är bra att använda sig av?

Typ vore kul att bygga den DAC här på forumet.. men mina kunskaper kring just kontakterna är det som hindrar mig att medverka i det just nu.. :(

Dock kommer kommer jag så fort jag kan få tag på elementen, kunna göra provlyssningar av just EPS-1. Som kommer heta
F&S-1.1 i mina åron, då jag och min bassist suttit och ritat på lådorna. Givetvis kommer det ritningar eller dylikt.

Återgå till Teknikforum