Marknadsföring?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Marknadsföring?

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-13 07:34

"För att ytterligare höja prestandan i basområdet har mycket forskningsarbete lagts ned på att få basportarna att uppföra sig optimalt. Man har valt att i de golvstående modellerna använda sig av flera basportar, både framåtriktade och nedåtriktade. För att kunna garantera att den nedåtriktade basporten alltid har optimala arbetsförhållanden har man konstruerat en helt ny metallplint, med ett speciellt aerodynamiskt mönster, som porten spelar ner mot. Fördelen med dubbla portar är, förutom kraftigt minskad turbulens i själva basporten, att man får djupet och rumskopplingen av en nedåtriktad port, samtidigt som man får definitionen, snabbheten och punchen som är fördelen med att ha en framåtriktad port."

Jag trodde basfrekvenser var omnidirektionella och att turbulens i portar kommer från feldimensionerade sådanna. Men jag har kanske fel...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-13 07:56

Mycket blahblha i den där texten. Dubbla portar ger dessutom större mantelarea, vilket man kan disskutera huruvida det är positivt eller inte.
Senast redigerad av Morello 2006-06-13 08:15, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-13 08:10

Mja, vi diskuterade det där med multipla portar i en tråd för länge sedan och kom nog fram till att det är bra, så fort portdiametern överskrider några cm. Visserligen ger det ökade resistiva förluster i porten, men de är små om diametern bara är någorlunda vettig. På plussidan får man ett bättre värde på Reynolds tal, vilket innebär att turbulens inträder vid ett högre (summa-)luftflöde.

Men annars andas ju texten reklam. "ytterligare höja prestandan" "garantera ... optimala" "...speciellt aerodynamiskt..." "kraftigt minskad..."

...och visst är det så att portens placering inte är hemskt viktig, framför allt kan man inte säga att det ena generellt är bättre än det andra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-13 08:24

"optimal" är ett användbart ord. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-06-13 10:22

*host host* hur var det med att redovisa källan? :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-06-13 10:29

Är det Audio Pro det handlar om?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-13 11:46

Svante skrev:Men annars andas ju texten reklam. "ytterligare höja prestandan" "garantera ... optimala" "...speciellt aerodynamiskt..." "kraftigt minskad..."

Andas reklam? Det ÄR väl reklam? Reklam som troligen vänder sig till människor som inte kan läsa grafer och förstå djupa tekniska diskussioner. Det finns sådana människor också ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-13 11:48

Bill50x skrev:
Svante skrev:Men annars andas ju texten reklam. "ytterligare höja prestandan" "garantera ... optimala" "...speciellt aerodynamiskt..." "kraftigt minskad..."

Andas reklam? Det ÄR väl reklam? Reklam som troligen vänder sig till människor som inte kan läsa grafer och förstå djupa tekniska diskussioner.

Ja, det verkar ju troligt, men källan var ju inte uppgiven, väl?

Bill50x skrev: Det finns sådana människor också ;-)

Åh F*n. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-13 11:53

Nu kan ni få kommentera mer.

http://www.plaudio.com/nyheter.section/pages/nyhet8d1bf699.html

Källan var inte uppgiven eftersom det intressanta var formuleringen och inte ursprunget.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-13 12:22

Kaffekoppen skrev:Nu kan ni få kommentera mer.

http://www.plaudio.com/nyheter.section/pages/nyhet8d1bf699.html

Källan var inte uppgiven eftersom det intressanta var formuleringen och inte ursprunget.

I alla fall föregångaren som testades i tidningen Hemmabio i nr 1 2004 fick inte speciellt god kritik. För energirik och vass diskant bland annat. Den testen skulle inte jag lägga ut som reklam för mina högtalare...

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-13 12:49

Bill50x skrev:

Andas reklam? Det ÄR väl reklam? Reklam som troligen vänder sig till människor som inte kan läsa grafer och förstå djupa tekniska diskussioner. Det finns sådana människor också ;-)

/ B

Självklart måste det finnas humanister etcetera, men varför ska reklammakarna övergödsla prosan med massor med gallimathias som inte ger någon information, men däremot vilseleder?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-13 12:54

Morello skrev:men däremot vilseleder?

det är väl det uppenbara? det säljer ju nämligen mer ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-13 14:32

Morello skrev:... men varför ska reklammakarna övergödsla prosan med massor med gallimathias som ... vilseleder?

Det kanske är deras ... jobb, typ? :wink:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-13 14:36

Man kunde ju tycka att Focal inte behövde skriva sådant flum utan kunde sälja högtalarna pga. deras faktiska egenskaper istället. Men, det hjälper väl säkert.

Lite som Dynavoice/Proson/JWS/whatnot; Fyra portar är bättre än en! Sen att avstämningen hamnar på 150 hz gör ju inte så mycket. :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-13 14:52

Morello skrev:Självklart måste det finnas humanister etcetera, men varför ska reklammakarna övergödsla prosan med massor med gallimathias som inte ger någon information, men däremot vilseleder?

Frågan är förtsås om det verkligen är vilseledande. Det är ju inte det med automatik bara för att "tänket" och den faktiska konstruktionen avviker från Ino-normen här på Faktiskt.se.

Det må vara en del Mumbo-Jumbo i texten, men att på vanlig (nåja) svenska försöka förklara de intentioner man har haft och vad man lyckats åstadkomma är väl inte fel?

För oss icke-tekniker är det ibland bättre att man tummar lite på den exakta vetenskapen om budskapet blir tydligare. Eftersom jag själv undervisar i frågor kring statisk elektricitet inom elektronikindustrin och ofta administrativ personal på olika nivåer (inkl sk management) så vet jag hur lätt det är att dränka ett budskap med för mycket vetenskaplighet. Vi visar till exempel den avgörande skillnaden mellan skärmande påsar ("metallpåsar") och lågladdande (rosa antistatiska) på ett sätt som är helt fel vetenskapligt sett men där budskapet går hem mycket bättre än om vi gjort det på ett korrekt sätt.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-13 14:59

Jag tycker nog att slutklämmen på texten är bortom rimliga råmärken. Tittar man på äldre reklam tycker i alla fall jag att den var mycket sakligare och mindre behäftad med sakfel. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-06-13 15:30

Klaga går bra,, Låt höra era förslag på texten istället :wink:
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-13 15:43

Högtalartillverkaren JM Lab har precis släppt senaste generationen av högtalare, där mycket av utvecklingen hängivits åt basåtergivningen.

Svårare än så är det inte eller ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-13 15:43

Det vore faktiskt en trevlig utmaning att ha. Någon som vill sponsra med ett pris så kan vi köra en tävling om det - att utforma en reklamtext så alla här blir nöjda. :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-13 15:45

Zalve skrev:Klaga går bra,, Låt höra era förslag på texten istället :wink:

"Förändrad modell. Bytt utseende på högtalaren specifikt utseendet på diskant och portar. Lägre dist enligt våra egna mätningar. Vi hoppas ni också tycker den låter bättre.

Pris: xxxxx kr"
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-13 16:05

Naqref™ skrev:Det vore faktiskt en trevlig utmaning att ha. Någon som vill sponsra med ett pris så kan vi köra en tävling om det - att utforma en reklamtext så alla här blir nöjda. :P
Att utforma en produkttext så att alla här blir nöjda är väldigt simpelt, frågan är om det lockar horder av köpare att öppna plånboken ;-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-13 16:09

Morello skrev:Jag tycker nog att slutklämmen på texten är bortom rimliga råmärken. Tittar man på äldre reklam tycker i alla fall jag att den var mycket sakligare och mindre behäftad med sakfel. :)

Du menar den där om fonografrullen i slutet på 1800-talet som hade ett ljud nästan omöjligt att skilja från verkligheten? Jodu....

Morello, du är för ung för att tycka att allt var bättre förr, det uttalandet är resrverat för oss gamla gubbs ;-)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-13 16:16

Frågan är varför dom valt basport både nedåt och framåt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-13 16:16

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag tycker nog att slutklämmen på texten är bortom rimliga råmärken. Tittar man på äldre reklam tycker i alla fall jag att den var mycket sakligare och mindre behäftad med sakfel. :)

Du menar den där om fonografrullen i slutet på 1800-talet som hade ett ljud nästan omöjligt att skilja från verkligheten? Jodu....

Morello, du är för ung för att tycka att allt var bättre förr, det uttalandet är resrverat för oss gamla gubbs ;-)

/ B

:lol: Det var mycket som var sämre förr, men just reklamen tycker jag var bättre. :wink:

Datorerna var tvivelsutan sämre "förr" 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-13 16:42

Morello skrev: :lol: Det var mycket som var sämre förr, men just reklamen tycker jag var bättre. :wink:

Nu menade jag inte att fonografrullen var sämre, utan att reklamen för den var dålig.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-13 21:05

Naqref™ skrev:Det vore faktiskt en trevlig utmaning att ha. Någon som vill sponsra med ett pris så kan vi köra en tävling om det - att utforma en reklamtext så alla här blir nöjda. :P

Jag satt precis och tänkte på nåt liknande; att visa en reklamtext och översätta den till torr vetenskaplighet. Det kunde nog bli ganska roligt. Vad sägs, ska vi börja med kaffekoppens text?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-06-13 21:37

Bill50x skrev:

/ B

Ja, det där var väl mer än lovligt reaktionärt, även för dig, kamrat Morello :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-13 22:13

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

:lol: Det var mycket som var sämre förr, men just reklamen tycker jag var bättre. :wink:

Jag är benägen att hålla med Morello här, förr kunde det ju stå vettiga saker i reklamen. Det fanns tom någon lag som sade att det som står i reklamen skulle vara sant. Den är väl bortkollrad av nån EU-anpassning nu, kan jag tro. Handelshinder, eller nåt. :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-06-13 22:48

paa skrev:Frågan är varför dom valt basport både nedåt och framåt.

För att katten skall komma ut också! 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-06-13 22:59

Sen så måste man ju även ändra ¨på en produkt(oavsett om det blir någon skillnad eller inte) bara för att kunna motivera ett höre pris(tjäna mer pengar på produkten)....ju mer man ändrat desto högre pris kan man motivera("utvecklings" kostnader osv....)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nästa

Återgå till Teknikforum