Brian Eno's enkla ambiencekoppling

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Brian Eno's enkla ambiencekoppling

Inläggav phloam » 2006-06-23 02:57

Nån som testat?

Man tar en högtalare som placeras bakom lyssnaren, kopplad till båda pluspolerna på förstärkaren (!?).

Då ska man uppenbarligen höra ljud som (nu minns jag inte) är "ur fas" eller nånting.

Skivor som "Music for Airports" och "Apollo" (tror jag) ska visst vara anpassade/inspelade med tanke på detta....

Erfarenheter? Vad händer rent tekniskt?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-23 09:05

Det var i princip så på 4-kanalstiden (70-tal) att det fanns olika standarder där den enklaste var "ambiofoni". det fanns boxar att köpa som anslöts till 2-kanalsförstärkaren för anslutning av 4 högtalare. Tror att de flesta var försedda med någon slags variabel dämpsats för att justera nivån på bakhögtalarna. har för mig att det skrivits en del i Molt om förträffligheten med denna koppling även efter 4-kanal-erans slut!

/Jocke

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-06-23 09:56

Mapletree Audio Design beskriver i senaste nyhetsbrevet ett rördrivet delningsfilter med inkopplingsmöjligheter för "ambience":
http://hollowstate.netfirms.com/Branches4.pdf
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-23 11:44

Kallades för länge sedan "Hafler Matrix" eller nåt sånt.
Jag testade detta med mina Sentec PA9 monoblock, och eftersom det inte lät något ur surroundkanalen så tänkte jag att jag skulle koppla ihop högtalarnas minuspoler för att ge en fast referens. Då brann ena förstärkaren upp direkt, sluttrissorna lyste röda! Bernström fixade det till vettigt pris då, men var man skulle laga dom i dag vet jag inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-23 12:10

Jag tror man ska vara vaksam mot rena monosteg när man gör en sådan koppling. Jag tycker iofs att det borde gå att koppla till resp pluspol, vad som då återges är skillnaden mellan höger och vänster kanal. Dvs en ren monosignal hörs inte alls, medan nivån ökar ju mer till vänster eller höger signalen ligger. Eller om signalen är ur fas.

Det borde inte vara någon skillnad om det är ett stereosteg eller två mono eftersom det som levereras ut är samma sak, men tydligen kan det vara så :-)

Tur för dig paa att det fanns reparationsmöjligheter!

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-23 12:19

Bill50x skrev:Det borde inte vara någon skillnad om det är ett stereosteg eller två mono eftersom det som levereras ut är samma sak, men tydligen kan det vara så :-)

Kopplar man från pluspol till pluspol på två monosteg måste jordströmmen gå genom signaljord/signalkablarna vilket ju inte är så bra.... i ett stereosteg har man ju oftast gemensam jord för slutstegen och då funkar det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-24 15:15

norman skrev:
Bill50x skrev:Det borde inte vara någon skillnad om det är ett stereosteg eller två mono eftersom det som levereras ut är samma sak, men tydligen kan det vara så :-)

Kopplar man från pluspol till pluspol på två monosteg måste jordströmmen gå genom signaljord/signalkablarna vilket ju inte är så bra.... i ett stereosteg har man ju oftast gemensam jord för slutstegen och då funkar det.

Du har rätt, jorden förbinds lite annorlunda. Och jag skulle kunna tänka mig ostabilitet, sunkigt ljud eller så. Men till den milda grad att det blir helt tyst i den bakre högtalaren som paa berättade?

/ B

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-06-24 15:48

Vill minnas att min gaml NAD 2100 hade just ett tips i sin manual där man skulle koppla ett par extra högtalare för att få ett ambience soundfield. Dvs + på de extra högtalarna till + på förstärkaren (parallellt med de ordinarie) och minus direkt till minus mellan de två extra högtalarna. Det lät inte mycket eller bra vill jag minnas men det fungerade utan problem... :?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-06-29 08:24

Konceptet kräver gemensam jord dvs en stereoförstärkare, testar man dual-mono eller monoblock kan det bli vanskligt....

En variant på det här körde jag för 35 år sen å jag tyckte det lät bra då, bättre än 2 kanal. Prylarna var inte tip-top direkt, högtalare från gamla radioapparater i illa byggda resonanta lådor å en gammal Luxor stereoradiogrammofon. Inalles 6 högtalare belastade jag kräket med, 2 frontar å 4 ambiens.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-29 11:10

krellmaster skrev:Konceptet kräver gemensam jord dvs en stereoförstärkare, testar man dual-mono eller monoblock kan det bli vanskligt....

En variant på det här körde jag för 35 år sen å jag tyckte det lät bra då, bättre än 2 kanal. Prylarna var inte tip-top direkt, högtalare från gamla radioapparater i illa byggda resonanta lådor å en gammal Luxor stereoradiogrammofon. Inalles 6 högtalare belastade jag kräket med, 2 frontar å 4 ambiens.

Samma här fast med lite bättre grejor... Hösten 1970 testade jag att komplettera mina Celestion Ditton 25 (någon som minns dom?) med en AR 4x som bakre högtalare. Mitt intryck då var att resultatet skiftade mycket mellan olika skivor. Något som jag minns förvånade mig var att basen på en Jimi Hendrix-skiva blev markant bättre/tydligare och släppte från fronterna på högtalarna på ett mycket realistiskt sätt. Andra skivor blev märkligt "ekiga", det lät som ett kraftigt plåt-eko var pålagt. Vilket det kanske var också.

I vilket fall som helst var resultatet totalt sett ingen förbättring och varför då hålla på och fippla med tre högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-30 12:18

krellmaster skrev:Konceptet kräver gemensam jord dvs en stereoförstärkare, testar man dual-mono eller monoblock kan det bli vanskligt....

Dock kan man om man har en vanlig trafo på lagom många VA (kanske 50 eller så) och två identiska sekundärlindningar pilla ihop en koppling som gör att det funkar för monoblock och rörsteg bl a. Jag skrev en artikel om en koppling (som jag tror jag var först med) i en Molt förra årtusendet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-07-06 10:14

http://sound.westhost.com/project18.htm

Här finns ett schema för hafler kopplingen som kan
kopplas in vid linje nivåer.
Det känns lite enklare i dagens läge med god tillgång på effekt förstärkare.

- B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-06 10:15

Naqref™ skrev:

Dock kan man om man har en vanlig trafo på lagom många VA (kanske 50 eller så) och två identiska sekundärlindningar pilla ihop en koppling som gör att det funkar för monoblock och rörsteg bl a. Jag skrev en artikel om en koppling (som jag tror jag var först med) i en Molt förra årtusendet.

Ambiboxen hette den väl?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-06 10:28

Njae. Ambiboxen var Ingvars uppfinning och fungerade på lågnivåsidan och krävde ett extra slutsteg. Min koppling krävde inget extra slutsteg och arbetade på högnivåsidan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-06 12:09

paa skrev:Ambiboxen hette den väl?

Bild

Byggde en sådan direkt när MoLT´en kom. Skam till sägandes har jag än idag inte provat den :oops:

Men någon dag så..... snart är jag väl klar med renoveringen av mina OA14, då kan jag ha dessa för de bakre kanalerna.

/ B

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-07-11 19:35

En sån box kunde kanske va kul å testa tillsammans med mina OA5:or som mestadels står oanvända, fast dom ger ju på sätt å vis ambiens som dom är.

Kul å se att fler har testat det här konceptet en gång i hedenhös förresten.

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 21:20

skillnadssignalkopplingar är allt annat än HiFi... huh... prova inte ens.

Återgå till Teknikforum